Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Restauratie B5X44A

Meer
14 okt 2019 19:59 - 14 okt 2019 20:01 #80169 door F2ride2001
Beantwoord door F2ride2001 in topic Restauratie B5X44A
Dank voor jullie lovende woorden.
Ondertussen bij Wim de Rotte nieuwe buizen besteld daar ik mijn B4X23A geplunderd heb om de juiste buizen te proberen.

Helaas is 1 schaallampje gesneuveld. Blijkbaar al niet nieuw meer. Ook deze net besteld. Dus ik moet nog een restje aan de slag.

De behuizing is inderdaad erg netjes geworden. Ben daar toch wel handig in geworden.
(ervaring)

De verzameling plano's omvat inmiddels:
B4X23A (die hadden mijn ouders ook jaren lang en heb ik als 14 jarige een tijdlang gehad)
B5X14A
B5X44A
B7X14A
B7X44A (in reparatie)
B8X44A
en dan nog een "buitenbeentje" in de vorm van een B6X82A, wat niet echt een plano is, wel een bi-ampli.

Er staan ook nog paar andere buizen radio's, waaronder die van mijn vrouw haar ouders.
Grundig / loewe opta / Aristona en paar Phlips Umodellen. Allen werkend.

Mijn vrouw vind het al bijna een museum hier, haha

En dan heb ik ook nog (zoals je op de foto van mijn werkkamer kunt zien) nog wat goede kwaliteit audio apparatuur uit de gouden jaren 70 / 80.

Deze kwaliteit komt nooit meer terug.

Marc

Handtekening
Laatst bewerkt 14 okt 2019 20:01 door F2ride2001.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 okt 2019 18:00 #80168 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie B5X44A
Chapeau!

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 okt 2019 23:18 #80166 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Restauratie B5X44A
Goed gelukt, vooral de kast !

Cees- pa1dba

Meer
13 okt 2019 22:17 #80165 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Restauratie B5X44A
Mooi werk. :thumbsup:

Mvg.
Bert

Meer
13 okt 2019 21:02 #80164 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Restauratie B5X44A
Goed bezig.

Mooie werkplaats!

Als het oud is is het leuk

Meer
13 okt 2019 20:56 - 13 okt 2019 21:03 #80163 door F2ride2001
Restauratie B5X44A werd gestart door F2ride2001
Ondanks het feit dat de reparatie van mijn B7X44A nog even op zicht liet wachten (iets met glasplaat) was er al wel een B5X44A binnen gekomen via kennissen van mijn ouders.

Deze radio kwam van zolder en dat was ook wel te zien aan de grote stoflaag binnen in de radio. Blijkbaar lang op zolder gestaan. Wel vroeger in de kamer gebruikte met leuk plantjes erop, getuige de grote ronde water kringen boven op de radio :(

Bij binnenkomst eerst maar eens uit de kast gehaald. Oeps, een paperclip als zekering kende ik nog niet. Dat voorspelt niet veel goeds..... De luidsprekers ware aangesloten door de draad eromheen te wikkelen (plus pool). Nouja, eerst maar eens de standaard dingen.

Dus de 2.2nF bij de uitgangstrafo's vervangen. De papier condensatoren bij de contourschakeling vervangen. De 10µF ontkoppelingscondensatoren vervangen. Weerstanden zien er allemaal goed uit. Niet een bruin verkleurd door de warmte. Uiteraard, alle lampjes kapot. Schaalverlichting ook maar even vervangen. Het stereo lampje vervang ik standaard door BA9 LED lamp.
Stereo decoder de 10µF condensatoren vervangen incl de voeding stabilisatie.
Lampje print ook de condensatoren vervangen en de potmeter.

Eerste proef run eerst maar eens met de variac heel langzaam opgeregeld (zonder zekering). Op deze manier kon ik de trafo uitput meten (6.3V) en de uitgang na condensator (215V). Dit bleek na een uurtje draaien op de variac aardig te kloppen.

Daarna eerst maar eens de stekkers aan de speakers en radio te monteren. Dit maakt dat de radio veel makkelijker uitgekast kan worden. Ook de beide EL84 maar, uit voorzorg, vervangen. De originele zaten onder de bruine vlekken en zagen er niet uit.

Dan maar eens zachtjes opregelen met de variac, maar nu met 200mA zekering. Gelukkig is de zekering erin gebleven.

Geen ontvangst, zelfs geen ruis? Na controle met toongenerator op de PU blijkt dat de versterker prima en zonder brom werkt. Hmmm, eens EF89 vervangen. En jaar hoor, middengolf ruise. Op de FM zachte ruis, geen zenders. Die ken ik, ECC85 maar eens vervangen en jahoor prima ontvangst.
Alleen is de EM80 ook helemaal uitgeblust. Dus ook die maar vervangen.
Keurig stereo ontvangst, maar geen lampje? Wat nu weer? Eigenlijk heeft elke restauratie, tot nu toe, van deze stereo decoders altijd tot succes geleid. (ik heb er inmiddels 3 gedaan) Meten aan de uitgang levert keurig 7V op bij sterke zender. Blijkt dus de lampfitting kapot te zijn, maakt geen contact. Aangezien ik die niet heb liggen en ik toch een LED lamp gebruik, deze maar erin gesoldeerd. Daar gebeurt niets meer mee.

De kast had ik gisteren al netjes geschuurd met excentrische schuurmachine. Beginnen met 180 korrrel en dan zachtjes totdat je ziet dat de vernis laag weg is. Daarna met 320 en een run met 600 korrel gedaan. De vochtkringen zijn volledig weg! Ik blij. Na goed schoonmaken / ontvetten en speakers afplakken heb ik de radio gespoten met zijde glans blanke lak. Het resultaat s keurig netjes geworden. Ik ben er blij mee :thumbsup:

Dan de hele zwik weer in elkaar. Dankzij de stekkers gaat het prima. Ik ben erg blij met het resultaat en ook het geluid is (ondanks kleinere speakers dan mijn B8X44A) heel erg goed.

Marc

Handtekening
Laatst bewerkt 13 okt 2019 21:03 door F2ride2001.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, RR1957, Emalju

Gemaakt door Kunena