Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B3X40U Schaallamp met een weerstand paralell

Meer
02 sep 2019 12:20 #79453 door Cees PA1DBA
goed bezig :thumbsup:

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 sep 2019 00:11 #79446 door Bert Kn

Het verdiend niet de schoonheidsprijs

Ik vind het wel netjes opgelost zo.

Mvg.
Bert

Meer
01 sep 2019 23:49 - 02 sep 2019 00:00 #79444 door Bergmans
Voor de liefhebbers het vervolg, de B3X40U is een eenvoudige radio dus er kan niet veel mis mee zijn, zo was mijn gedachte. Het feit neemt niet weg dat de radio ooit eens mishandeld geweest is door de schaallamp te vervangen door een 10 ohm vermogens weerstand.

Een paar printbanen waren afgebrand en ja wie weet wat nog meer. Om te beginnen heb ik de buizen getest en de UY89 was kortgesloten, vervolgens was de UCH81 zwak.

De printbanen overbrugd met een draadje en de buizen vervangen, maar helaas zonder succes. De elektroliet had ik al getest en bleek in orde. Toch na verschillende keren meten kwam ik er niet uit.

Ik besloot de elektroliet er uit te halen (2x 50uf) en apart te meten. Er zat sluiting in één helft. Ik heb die vervangen voor 2x 47 uf. En nu speelt de radio weer!

Het verdiend niet de schoonheidsprijs maar het werkt weer in een ieder geval! Dat wilde ik jullie even laten weten na al het advies en raad die ik heb mogen ontvangen! Dank jullie wel

Handtekening
Bijlagen:
Laatst bewerkt 02 sep 2019 00:00 door Bergmans.

Meer
27 aug 2019 23:26 #79272 door Bergmans
Dankjewel Peter, daar word ik wijzer van. Want het juiste lampje heb ik (een aantal zelfs) Zo kan ik weer verder!

Handtekening

Meer
27 aug 2019 22:57 #79271 door peter1952
De NTC weerstand is er alleen maar voor dat het toestel blijft spelen bij een defect lampje. Met een goed lampje kan je het toestel gewoon gebruiken.
Oudere toestellen hadden die NTC vaak niet en die stopten er ook mee als het lampje sneuvelde.
Je kunt dan ondertussen naar die NTC zoeken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
27 aug 2019 22:16 #79270 door Wilm
Wanneer het op dit forum niet opgelost kan worden, probeer het dan eens op ander forum. nfor.nl

Gemaakt door Kunena