Radio's van 1950 tot 1970
ode aan een werkpaard
14 mrt 2019 15:14 - 14 mrt 2019 15:15 #76509
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ode aan een werkpaard
Deze gebruikt wel pittig aan stroom Rene 100 watt
mischien moet je er een kranten wijkje bij nemen ?
huub
mischien moet je er een kranten wijkje bij nemen ?
huub
Laatst bewerkt 14 mrt 2019 15:15 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 mrt 2019 14:55 #76508
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic ode aan een werkpaard
14 mrt 2019 14:50 #76507
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic ode aan een werkpaard
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
Minder
Meer
14 mrt 2019 12:35 #76504
door adrie franse
Beantwoord door adrie franse in topic ode aan een werkpaard
Een mooie radio en een mooi verhaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
14 mrt 2019 12:07 - 14 mrt 2019 12:27 #76503
door RR1957
ode aan een werkpaard werd gestart door RR1957
De BX653A/19 heb ik alweer bijna 18 jaar in bezit.
Toentertijd een cadeau van wijlen mijn vader, die er vol trots mee kwam aanlopen.
Hij bleek voorheen eigendom geweest te zijn van een ver familielid die was overleden
en de weduwe gaf hem aan mij pa toen deze hem bij haar zag staan.
Zelf had ik al het een en ander staan in de toenmalige woonkamer en mijn vader maakte
bij de dame dan ook de opmerking dat zijn zoon ook enkele oude radio's had.
Aldus mocht pa hem van haar meenemen.
Eenmaal bij mij bleek er wel het een en ander aan te mankeren, met name dat de
basluidspreker helemaal niets deed. Ja, het was nog de tijd dat je heel naïef gewoon de
stekker in het stopcontact duwde. Zou je nu uiteraard niet meer zomaar doen. Alhoewel
ik wist dat de radio nog tot voor niet zo lang geleden gespeeld had bij de overleden man,
op zolder als een muziekje bij zijn andere hobby: modeltreintjes.
Maar goed. Een oproep op een forum deed al snel wonderen dat iemand die beantwoorde
dat hij de radio wel na wilde kijken. Binnen twee weken bracht hij hem geheel hersteld
enigszins gereviseerd terug. Daarna heeft de radio bijna onafgebroken dagelijks gespeeld,
voor nieuws en muziek.
Tot enkele jaren terug een servicebeurt wel verstandig bleek en de radio naar Huub Peters
ging die hem flink onder handen nam (met de opmerking dat de vorige herstellingen zeer
professioneel gedaan waren) waarbij onder andere uiteraard de (verbrandde) buisvoeten
van de eindbuizen vervangen werden. Dat gebeurd al vele jaren standaard bij Huub en de
laatste jaren zie je dat er navolging is bij andere herstellers.
De BX653A/19 was een middenklasser uit 1956 en een van de meest populaire modellen
van Philips, kortom een succesvol designproduct, want zeer veel verkocht. Zoveel zelfs
dat er nog velen in omloop zijn, je hem geregeld aangeboden ziet op het internet op de
bekende veilingsite en meestal voor een klein bedrag.
De radio is in feite, zeker bij de liefhebbers van de historische radio's "heel gewoon" en
"nauwelijks de moeite waard". Men gaat liever voor de topmodellen want dat geeft meer
indruk.
Ik vind dat onterecht en hoewel ik in de afgelopen jaren ook de nodige topmodellen in
bezit heb gehad bleek juist de BX653A een handhavertje, zelfs toen hij even een korte
periode in andere handen kwam. Uiteindelijk kwam hij toch weer terug en is altijd
gebleven en wederom intensief gebruikt en nog steeds.
's Morgens vroeg gaat hij meteen aan voor het nieuws om na een paar uurtjes over te gaan
naar klassieke muziek en even na het begin van de middag pas uit.
Maar vaak blijft hij toch ook weer doorspelen met de cd speler die er op is aangesloten.
Kortom, een echt werkpaard met draaiuren die ruimschoots boven het gemiddelde ligt in
de tijd waar hij nieuw voor gemaakt was; in de jaren vijftig.
Een de weergave? Zonder meer 'gewoon' geweldig en dat doet niet onder bij de topmodellen
uit de jaren vijftig: gewoon zeer bevredigend. Ik luister graag naar cd's op deze radio,
waarbij hij lekker op een leuk flink volume staat. Fris , helder en toch ook een zeer fraaie
basweergave. Mooi compleet beeld van deze bi-ampli 'gewone' radio uit 1956.
De extra luidspreker is een lolletje erbij maar geeft zeker zijn bijdrage in de weergave als
het volume flink opgepept wordt. Het geluidsbeeld is dan wat ruimtelijker.
Vandaag weer eens, na enkele jaren, van zijn plek gehaald en flink afgestoft aan de binnenkant.
Dat was wel nodig. Tevens de buispennen schoon gemaakt en er een nieuw EM80 in gezet.
Gewoon een héél fijne radio met ook nog eens mooie herinneringen aan mijn pa.
Toentertijd een cadeau van wijlen mijn vader, die er vol trots mee kwam aanlopen.
Hij bleek voorheen eigendom geweest te zijn van een ver familielid die was overleden
en de weduwe gaf hem aan mij pa toen deze hem bij haar zag staan.
Zelf had ik al het een en ander staan in de toenmalige woonkamer en mijn vader maakte
bij de dame dan ook de opmerking dat zijn zoon ook enkele oude radio's had.
Aldus mocht pa hem van haar meenemen.
Eenmaal bij mij bleek er wel het een en ander aan te mankeren, met name dat de
basluidspreker helemaal niets deed. Ja, het was nog de tijd dat je heel naïef gewoon de
stekker in het stopcontact duwde. Zou je nu uiteraard niet meer zomaar doen. Alhoewel
ik wist dat de radio nog tot voor niet zo lang geleden gespeeld had bij de overleden man,
op zolder als een muziekje bij zijn andere hobby: modeltreintjes.
Maar goed. Een oproep op een forum deed al snel wonderen dat iemand die beantwoorde
dat hij de radio wel na wilde kijken. Binnen twee weken bracht hij hem geheel hersteld
enigszins gereviseerd terug. Daarna heeft de radio bijna onafgebroken dagelijks gespeeld,
voor nieuws en muziek.
Tot enkele jaren terug een servicebeurt wel verstandig bleek en de radio naar Huub Peters
ging die hem flink onder handen nam (met de opmerking dat de vorige herstellingen zeer
professioneel gedaan waren) waarbij onder andere uiteraard de (verbrandde) buisvoeten
van de eindbuizen vervangen werden. Dat gebeurd al vele jaren standaard bij Huub en de
laatste jaren zie je dat er navolging is bij andere herstellers.
De BX653A/19 was een middenklasser uit 1956 en een van de meest populaire modellen
van Philips, kortom een succesvol designproduct, want zeer veel verkocht. Zoveel zelfs
dat er nog velen in omloop zijn, je hem geregeld aangeboden ziet op het internet op de
bekende veilingsite en meestal voor een klein bedrag.
De radio is in feite, zeker bij de liefhebbers van de historische radio's "heel gewoon" en
"nauwelijks de moeite waard". Men gaat liever voor de topmodellen want dat geeft meer
indruk.
Ik vind dat onterecht en hoewel ik in de afgelopen jaren ook de nodige topmodellen in
bezit heb gehad bleek juist de BX653A een handhavertje, zelfs toen hij even een korte
periode in andere handen kwam. Uiteindelijk kwam hij toch weer terug en is altijd
gebleven en wederom intensief gebruikt en nog steeds.
's Morgens vroeg gaat hij meteen aan voor het nieuws om na een paar uurtjes over te gaan
naar klassieke muziek en even na het begin van de middag pas uit.
Maar vaak blijft hij toch ook weer doorspelen met de cd speler die er op is aangesloten.
Kortom, een echt werkpaard met draaiuren die ruimschoots boven het gemiddelde ligt in
de tijd waar hij nieuw voor gemaakt was; in de jaren vijftig.
Een de weergave? Zonder meer 'gewoon' geweldig en dat doet niet onder bij de topmodellen
uit de jaren vijftig: gewoon zeer bevredigend. Ik luister graag naar cd's op deze radio,
waarbij hij lekker op een leuk flink volume staat. Fris , helder en toch ook een zeer fraaie
basweergave. Mooi compleet beeld van deze bi-ampli 'gewone' radio uit 1956.
De extra luidspreker is een lolletje erbij maar geeft zeker zijn bijdrage in de weergave als
het volume flink opgepept wordt. Het geluidsbeeld is dan wat ruimtelijker.
Vandaag weer eens, na enkele jaren, van zijn plek gehaald en flink afgestoft aan de binnenkant.
Dat was wel nodig. Tevens de buispennen schoon gemaakt en er een nieuw EM80 in gezet.
Gewoon een héél fijne radio met ook nog eens mooie herinneringen aan mijn pa.
Laatst bewerkt 14 mrt 2019 12:27 door RR1957.