Radio's van 1950 tot 1970
Defect afstemcondensator (B1X67U Philips) ?
28 mrt 2019 22:30 #76833
door wvogel59
Beantwoord door wvogel59 in topic Defect afstemcondensator (B1X67U Philips) ?
Nu nog de radio afregelen volgens de procedure in de servicemanual. Dan speelt hij nog beter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- adrie franse
- [adrie franse]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 feb 2019 11:57 #76156
door adrie franse
Beantwoord door adrie franse in topic Defect afstemcondensator (B1X67U Philips) ?
Geachte heren,
Dank voorde suggesties. Ik heb de draaicondensator gedemonteerd en nog eens goed schoongemaakt en met de stelschroef wat gerommeld. Hij blijft niet lekker draaien en de klacht blijft dus ook. Nu had ik een draaicondensator van een sloopradio van het zelfde type liggen en deze getransplanteerd. Nu speelt ie weer over het gehele golfbereik. Missie geslaagd!
Dank voorde suggesties. Ik heb de draaicondensator gedemonteerd en nog eens goed schoongemaakt en met de stelschroef wat gerommeld. Hij blijft niet lekker draaien en de klacht blijft dus ook. Nu had ik een draaicondensator van een sloopradio van het zelfde type liggen en deze getransplanteerd. Nu speelt ie weer over het gehele golfbereik. Missie geslaagd!
06 feb 2019 10:49 #76066
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Defect afstemcondensator (B1X67U Philips)?
Soms zit er aan het eind van de as een stelschroef. Als dat hier het geval is zou je die voorzichtig kunnen verdraaien.
Tjerk, 9ZZ
06 feb 2019 10:27 #76063
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Defect afstemcondensator (B1X67U Philips) ?
Dan raken er toch schijfjes ergens elkaar
los koppelen en met de ohm meter de schijfjes meten
of er sluiting ontstaat . met de anneloog meter .
je kan ook een aanzicht kaart er tussen halen en merken
wat de sluiting aanwezig is . tussendoor strijken of een
handig reepje afknippen .
of zit er te veel ruimte in de as .? zo dat alles verkantelt
de draad trekt er ook aan met verstemmen
huub
los koppelen en met de ohm meter de schijfjes meten
of er sluiting ontstaat . met de anneloog meter .
je kan ook een aanzicht kaart er tussen halen en merken
wat de sluiting aanwezig is . tussendoor strijken of een
handig reepje afknippen .
of zit er te veel ruimte in de as .? zo dat alles verkantelt
de draad trekt er ook aan met verstemmen
huub
- adrie franse
- [adrie franse]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 feb 2019 10:17 #76061
door adrie franse
Defect afstemcondensator (B1X67U Philips) ? werd gestart door adrie franse
Voor iemand in mijn omgeving ben ik bezig om een Philips B1X67U toestel werkend te krijgen.
Na het vervangen van verlopen condensatoren en weerstanden speelt het toestel weer, maar niet helemaal zoals het hoort. Ik heb al wat ervaring met dit type toestel maar deze storing had ik nog niet eerder ervaren:
Bij het verdraaien van de afstemcondensator begint de radio telkens vanaf een vast punt erg te kraken en opeens is er helemaal geen geluid meer, ook geen ruis. Op ongeveer drie kwart van het golfbereik op mg en lg heb ik ontvangst en geluid maar dat laatste kwart kraakt het en valt alles weg. Ik heb de condensator al schoongemaakt en de contacten ook. Maar de storing blijft.
Wat kan ik nog doen? Vervangen afstemcondensator of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?
Bij voorbaat dank
Adrie
Na het vervangen van verlopen condensatoren en weerstanden speelt het toestel weer, maar niet helemaal zoals het hoort. Ik heb al wat ervaring met dit type toestel maar deze storing had ik nog niet eerder ervaren:
Bij het verdraaien van de afstemcondensator begint de radio telkens vanaf een vast punt erg te kraken en opeens is er helemaal geen geluid meer, ook geen ruis. Op ongeveer drie kwart van het golfbereik op mg en lg heb ik ontvangst en geluid maar dat laatste kwart kraakt het en valt alles weg. Ik heb de condensator al schoongemaakt en de contacten ook. Maar de storing blijft.
Wat kan ik nog doen? Vervangen afstemcondensator of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?
Bij voorbaat dank
Adrie