Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX690A Luidspreker
30 jan 2019 17:02 #75934
door Bergmans
Handtekening
Beantwoord door Bergmans in topic Philips BX690A Luidspreker
Dankjewel Tjerk, ik had de elco's in de voeding al vervangen en alle teerknollen. Naar de buizen had ik eerlijk gezegd nog niet gekeken als alleen de AZ1 had ik vervangen. (moest wel want het glas was gebarsten.)
Nu komt het mooiste, de tweede EL41 is geen EL41 maar een EL84! Hoe kan dat nu zal je vragen want dat past toch nooit. Nee inderdaad, maar zelfs de buisvoet is vervangen. Dat was me in eerste instantie niet opgevallen omdat er een metalen afschermplaatje voor die twee buizen zit.
Dus remedie; B8A buisvoet zoeken.
In een iedergeval bedankt en ik houd je op de hoogte.
Nu komt het mooiste, de tweede EL41 is geen EL41 maar een EL84! Hoe kan dat nu zal je vragen want dat past toch nooit. Nee inderdaad, maar zelfs de buisvoet is vervangen. Dat was me in eerste instantie niet opgevallen omdat er een metalen afschermplaatje voor die twee buizen zit.
Dus remedie; B8A buisvoet zoeken.
In een iedergeval bedankt en ik houd je op de hoogte.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 jan 2019 12:52 #75929
door PE9ZZ
De balanseindtrap van deze radio is ongebruikelijk want de sturing van de onderste EL41 vindt plaats door tegenkoppeling op de kathode. Het rooster is namelijk geaard. Ze hebben hiermee een fasedraaierbuis uitgespaard ten koste van een extra wikkeling op de uitgangstrafo. Apart.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips BX690A Luidspreker
Dat zou die zeker. Zacht maar vervormd suggereert een duffe eindbuis of te lage voedingsspanning. Dat wordt dus meten.Bergmans schreef : Het geluid is erg zacht op dit moment en bij vol opengedraaide potmeter vervormd het wel. Dat opzich is logisch alleen zou hij dan wel veel harder moeten klinken
De balanseindtrap van deze radio is ongebruikelijk want de sturing van de onderste EL41 vindt plaats door tegenkoppeling op de kathode. Het rooster is namelijk geaard. Ze hebben hiermee een fasedraaierbuis uitgespaard ten koste van een extra wikkeling op de uitgangstrafo. Apart.
Tjerk, 9ZZ
30 jan 2019 12:36 #75928
door Bergmans
Handtekening
Bedankt Kees, het is dan wel niet de juiste luidspreker die er nu in zit maar in een ieder geval kan ik er de radio wel mee testen. Het geluid is erg zacht op dit moment en bij vol opengedraaide potmeter vervormd het wel. Dat opzich is logisch alleen zou hij dan wel veel harder moeten klinken. Maar goed in een ieder geval kan ik dan nu verder!
Handtekening
30 jan 2019 12:33 #75927
door Bergmans
Handtekening
Super, hartelijk bedankt Kees!!
Handtekening
30 jan 2019 11:29 - 30 jan 2019 11:30 #75922
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Philips BX690A Luidspreker
Laatst bewerkt 30 jan 2019 11:30 door Kees van Dijke.
30 jan 2019 11:23 #75920
door Kees van Dijke
Impedantie van de 9704-05 luidspreker is 5 Ohm bij 1000 Hz.
Bij oude radio's met een uitgangstransformator kun je luidsprekers van 4 tot 8 Ohm probleemloos toepassen.
Overigens, als je een extra luidspreker op een radio aansluit, dan zakt de belastingsimpedantie zelfs tot 2,5 Ohm.
groetjes,
-=Kees=-
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Philips BX690A Luidspreker
Bergmans schreef :
Ik zoek dus met name hoeveel ohm oftewel impedantie de luidspreker moet zijn.
Hopelijk is er een andere lezer die het wel weet.
Impedantie van de 9704-05 luidspreker is 5 Ohm bij 1000 Hz.
Bij oude radio's met een uitgangstransformator kun je luidsprekers van 4 tot 8 Ohm probleemloos toepassen.
Overigens, als je een extra luidspreker op een radio aansluit, dan zakt de belastingsimpedantie zelfs tot 2,5 Ohm.
groetjes,
-=Kees=-