Radio's van 1950 tot 1970
FM tuners
18 nov 2018 22:11 - 18 nov 2018 22:13 #74067
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Wat doet de stuurspanning op het oog? Verloopt de oscillator niet gewoon? Voedingsspanning wel constant? Ik heb veel radio's voorbij zien komen maar dit verschijnsel heb ik nog nooit gehad...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 18 nov 2018 22:13 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 nov 2018 18:15 #74061
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic FM tuners
Hey Kees. Ik ben dit al bij een 5 tal radio’s tegengekomen en volgens mijn het echt tunergergerelateerd omdat ik in de rest van de schakeling niets kan ontdekken.
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 nov 2018 18:13 #74059
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic FM tuners
Hey ton
De overige trappen zijn in orde. De hoogohmige weerstanden (die hier zaten en verlopen waren zijn vervangen . erwin
De overige trappen zijn in orde. De hoogohmige weerstanden (die hier zaten en verlopen waren zijn vervangen . erwin
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
18 nov 2018 18:04 #74058
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic FM tuners
@Erwin,
Om je Fm tuner uit te sluiten zou je de ECC85 er uit kunnen trekken, en kijken of dit euvel zich ook voordoet met een constant aangeboden 10,7 mhz signaal uit je meetzender.
Misschien dat we voor dit soort problemen eens een eenvoudig 10,7Mhz FM gemoduleerd
transistor zendertje kunnen bouwen met keramische filters als frequentie referentie?
Om je Fm tuner uit te sluiten zou je de ECC85 er uit kunnen trekken, en kijken of dit euvel zich ook voordoet met een constant aangeboden 10,7 mhz signaal uit je meetzender.
Misschien dat we voor dit soort problemen eens een eenvoudig 10,7Mhz FM gemoduleerd
transistor zendertje kunnen bouwen met keramische filters als frequentie referentie?
Cees- pa1dba
Minder
Meer
18 nov 2018 17:41 #74055
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic FM tuners
Erwin,
Is de tuner wel de oorzaak?
Werkt de mf trap 100%?
Is de sturing van het oog wel in orde?
groet Ton
Is de tuner wel de oorzaak?
Werkt de mf trap 100%?
Is de sturing van het oog wel in orde?
groet Ton
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 nov 2018 17:25 #74053
door Erwin goossens
FM tuners werd gestart door Erwin goossens
Hallo
Ik heb de laatste tijd enkele buizenradios binnengekregen met de klacht(als je het een klacht kan noemen) de radio werkt na restauratie prima maar op FM doet zich het volgende voor. Bij opstart van een koud toestel staat het oog bijna volledig open. Echter na een 10_15 tal minuten sluit het oog zich enkele millimeters . De ontvangst is verder prima maar het zou leuk zijn als dit euvel kan verholpen worden. Het is het type tuners dat in de BxX72 /A gebruikt worden. Ik vermoed een C tje welk verloopt door warmte oid. Hierbij een stukje schema van het betreffende type tuner. Iemand die dit al kunnen oplossen heeft .omdat ik ook niets nodeloos wil verbuigen\vervangen omwille van de gevoeligheid van deze schakeling hierin dit blik
Ik heb de laatste tijd enkele buizenradios binnengekregen met de klacht(als je het een klacht kan noemen) de radio werkt na restauratie prima maar op FM doet zich het volgende voor. Bij opstart van een koud toestel staat het oog bijna volledig open. Echter na een 10_15 tal minuten sluit het oog zich enkele millimeters . De ontvangst is verder prima maar het zou leuk zijn als dit euvel kan verholpen worden. Het is het type tuners dat in de BxX72 /A gebruikt worden. Ik vermoed een C tje welk verloopt door warmte oid. Hierbij een stukje schema van het betreffende type tuner. Iemand die dit al kunnen oplossen heeft .omdat ik ook niets nodeloos wil verbuigen\vervangen omwille van de gevoeligheid van deze schakeling hierin dit blik