Radio's van 1950 tot 1970
Restauratie B4x72A
12 nov 2018 02:23 #73960
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Restauratie B4x72A
Deze radio had ik als klein jochie 51 jaar geleden gekregen en op mijn zolder slaapkamer staan.
Des nachts luisterde ik er naar inderdaad een machtig mooi geluidje wat daar in zat.
Het is een van de weinige radio's die ik nog in mijn verzameling wil opnemen, jeugd sentiment. :lol:
Des nachts luisterde ik er naar inderdaad een machtig mooi geluidje wat daar in zat.
Het is een van de weinige radio's die ik nog in mijn verzameling wil opnemen, jeugd sentiment. :lol:
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 nov 2018 00:52 #73959
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Restauratie B4x72A
Deze radio heb ik ooit voor iemand gereviseerd.
Dat ding speelt machtig!
Het is slechts een B4X...., dat heeft betrekking op de bakelieten kast die wellicht goedkoper was dan een houten.
De iets latere B4X82A heeft dan een goeddeels houten kast maar die radio is stukken slechter dan dit toestel.
Dat komt door een ander LF deel, een MF buis minder bij FM en een veel mindere speaker.
Er is ook nog een B3X63A met zowel hetzelfde uitgebreidere chassis als deze B4X72A, alleen mist deze het oog en is de toonregeling simpeler.
Groet Frank
Dat ding speelt machtig!
Het is slechts een B4X...., dat heeft betrekking op de bakelieten kast die wellicht goedkoper was dan een houten.
De iets latere B4X82A heeft dan een goeddeels houten kast maar die radio is stukken slechter dan dit toestel.
Dat komt door een ander LF deel, een MF buis minder bij FM en een veel mindere speaker.
Er is ook nog een B3X63A met zowel hetzelfde uitgebreidere chassis als deze B4X72A, alleen mist deze het oog en is de toonregeling simpeler.
Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
11 nov 2018 17:16 - 11 nov 2018 17:19 #73946
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Restauratie B4x72A
@Erwin,
Dit toestel heeft wel een erg uitgebreide klankregeling van mee en tegenkoppeling.
Het ontbreken van kathode elko verkleint de versterking, maar verschaft weer lokale tegenkoppeling.
De EL84 staat met 48mA ook stevig ingesteld met zijn 120 Ohm kathodeweerstand..
Schakeling is eigenlijk te complex aan te rekenen
Je kan wel horen wat er gebeurd als je 100uf er over heen hangt, wel over de weerstand ivbm. de mute-schakelaar.
Dit toestel heeft wel een erg uitgebreide klankregeling van mee en tegenkoppeling.
Het ontbreken van kathode elko verkleint de versterking, maar verschaft weer lokale tegenkoppeling.
De EL84 staat met 48mA ook stevig ingesteld met zijn 120 Ohm kathodeweerstand..
Schakeling is eigenlijk te complex aan te rekenen
Je kan wel horen wat er gebeurd als je 100uf er over heen hangt, wel over de weerstand ivbm. de mute-schakelaar.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 11 nov 2018 17:19 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Franc, Erwin goossens
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 nov 2018 13:00 - 11 nov 2018 13:02 #73931
door Erwin goossens
Restauratie B4x72A werd gestart door Erwin goossens
De B4x72 is klaar:) de philips naam nog bijgewerkt .vergane stofkering vervangen en de kast opgepoetst.De EM 80 geeft nog voldoende licht dus blijft zitten.zwarte verstrooipapier was nog goed! Afstemmen lukt weer goed.alle contacten zijn gereinigd met IPA.FM weer terug afgeregeld.de detector stond ernaast .de overige spoelen ook nageregeld wat niet nodig bleek.FM detectie elco standaard vervangen. Het originele schaallampje raakte defect bij het testen.vervangen door een nieuw.alle hoogohmige composietweerstanden en waar enige spanning over staat zijn vervangen.. alle zwarte papiercondebsatoren zijn vervangen,de losse MG toets is weer vastgezet.alle knoppen en toetsen zijn weer mooi gemaakt..de schaalplaat en verstrooischerm zijn weer als nieuw gepoetst.de radio past in mijn verzameling Bx X 72 A Radios.Deze radio misstaat zelf niet in een hedendaags interieur.
Ik zit echter met 1 vraag. Warom laat Philips de kathode elco vervallen bij de eindbuis ?
Ik zit echter met 1 vraag. Warom laat Philips de kathode elco vervallen bij de eindbuis ?
Laatst bewerkt 11 nov 2018 13:02 door Erwin goossens.