Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Reparatie/restauratie Grundig 97 s

Meer
23 sep 2018 21:20 #73483 door Erwin goossens
Bij deze radio zat de elco onder het chassis dus onzichtbaar. 2x47 uf los eronder en de bus eruit. Ik heb NOS bekerelcoos 2-3x50 uf welke ik gebruik als een zichtbaar geplaatste elco (op het chassis) moet vervangen worden. Zo blijft het zicht origineel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 sep 2018 16:38 #73481 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Reparatie/restauratie Grundig 97 s
@ Adrie, De kans bestaat dat de defecte elco zuur gaat lekken.
Dan zal deze verwijderd moeten worden.
Wil men het toch origineel willen houden dan moet hij leeg worden gemaakt.
En dan kan men er meteen voor kiezen de bus van twee nieuwe elco's te
voorzien.
En, als daar ruimte voor is, er tevens een nieuwe moderne si gelijkrichter
in te maken. Eventueel met serie weerstand.
Let er dan wel op, dat de nieuwe inhoud in de afgesloten bus niet te warm
word.
Dan kan de originele gelijkrichter op het chassis blijven zitten.
Zij het niet aangesloten.
Zelf zou ik er voor kiezen de bus elco te vervangen door een overeenkomstig
nieuwe bus elco en dan in de oude sel gelijkrichter een nieuwe si
gelijkrichter te maken tezamen met de erbij behorende serie weerstand.
Cees.

Meer
23 sep 2018 13:53 #73478 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Reparatie/restauratie Grundig 97 s
Ik doe ook altijd klein elcootje onder het chassis. Ga niet die hele bus uit elkaar slopen...

Tjerk, 9ZZ

Meer
23 sep 2018 12:21 #73476 door adrie franse
Erwin...Die afvlak elco die heb je hebt vervangen hoe heb je de nieuwe el.condensatoren in het chassis geplaatst? Sommigen proppen hem in de leeggemaakte "zilveren bus" zodat de aanblik vanbinnen ongewijzigd blijft. Anderen solderen ze gewoon in het chassis onder het mom dat het zo ook goed genoeg is.

Ik ga er nl. zelf binnenkort ook eentje vervangen en twijfel nog hoe. Groet Adrie

Meer
23 sep 2018 12:03 #73475 door Erwin goossens
Eindverslag reparatie/restauratie Grundig 97 S
Toestel kwam binnen in opdracht van een vrouw wie haar man twee jaar geleden een telefunken bij mij heeft laten repareren/restaureren.ze had dit ding gekocht op een rommelmarkt.maaar werkte niet.
De volgende zaken zijn gebeurd.
1: de afstemwijzers werkten niet/zat vast..oorzaak was op FM een defecte frictiekoppeling.het aangrijpplaatje was na jaren zo hard afgesleten en viel zelf uit elkaar,dit vervangen met nieuw gemaakte rubber ronde schijfjes.er tegen gelijmd en de FM wijzer kon weer verdraaid worden.Op AM was hardgeworden vet de oorzaak en een uitgerokken spanveer.dit vervangen en gesmeerd werkte de AM Zenderwijzer ook weer.nu zat er een brom in de radio.1sectie 50 uf van de afvlakelko was stuk..deze zit in een grote ronde zilveren bus.ineens de hele dubbele elco vervangen..brom weg maar geen geluid.oorzaak een verbrande R16 1K8 welke stuk was gegaan door sluiting in de voedingsspanning ontkoppelc C 5
Deze 2 vervangen kwam er weer geluid uit hetzij alleen op FM en zwak en vervormd.de koppelc. En de overige papiercobdensatoren vervangen deed het geluid en de ontvangst toenemen.en ook de AM banden werkten terug..verder standaard kathode ontkoppelelco eindbuis en de overige 2 elcootjes vervangen..spanningen gecontroleerd.waren 15 volt te laag.nieuwe gelijkrichter met serieweerstand geplaatst loste dit laatste euvel op.de kast .knoppen ,messing weer opgeblonken en de boel in elkaar gezet.ook het afstemoog EM 84 was versleten en is door een nieuwe vervangen.dagje laten proefspelen maar verwacht geen probleem meer.op naar de eigenaar volgende week .
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena