Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Arena Super, Haagse radio verhuur centrale

Meer
06 sep 2018 10:53 #73359 door PeterK
Daar komen de eerste verhalen al aan.
En in Google is geen woord terug te vinden over dit Haagse stukje historie.
Zo zie je maar weer, ook Google is niet al wetend.

Maar vooralsnog geen typenummer, schema of "het lijkt op een...".
Ik heb er een professioneel zelfbouw gevoel bij, maar ik heb geen idee of dat in die tijd al bestond.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 sep 2018 09:26 #73357 door Franc
Ik ben geen Hagenaar maar dit is wel een uniek stukje historie!
En die waarschuwing tav zelf repareren!
Verder zie ik een speaker die gelijkenis toont met hetgeen je aantrof in PTT distributie luidsprekers.
Misschien kun je daar iets mee.

Groet Frank

Meer
06 sep 2018 09:08 #73356 door FMX
Het verhuur bedrijf van radio's was gevestigd op de Herderinnestraat 2 in Den Haag : voor mij als electronica hobbyist jeugd sentiment.
Pal onder dit bovenhuis, verdeeld over een flink aantal panden met etalages zat Radio Ster.
In mijn herinnering van de vroege jaren 60 was het een zeer rommelige onderdelen winkel gedreven door een , toen ( voor mij) oudere man en vrouw en door hun zoon (?). Behalve onderdelen voor radio en tv ( antennes voor Nederland 2 en het REM eiland) waren er ook complete of incomplete toestellen vaak gebruikt of uit rest partijen. Er was altijd wat te snuffelen.

Mogelijk was de verhuur van radio's eertijds een neven activiteit van Radio Ster. De winkel panden zijn er nog, kijk maar op Google Maps : www.google.nl/maps/@52.0740247,4.3095205...7i13312!8i6656?hl=nl
Activiteiten zijn er voor mij als passant niet te bespeuren.
De panden zitten wel veel beter in de verf dan in mijn herinnering.
Er zijn vast wel Hagenaars die er meer van weten.
Frans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterK

Meer
05 sep 2018 23:13 #73355 door PeterK
Na wat geploeter is het dan toch gelukt de twee nog aanwezige knoppen los te krijgen, zodat het chassis uit de kast gehaald kon worden. Het volgende ben ik wijzer geworden:
Tekst in het logo op de linkerzijde van het chassis: Modele depose
Tekst op de schaal: Arena No641 0 160 Copenhaque 50
Buis bezetting: UY41, UCH42, UF41, UL41, UAF42

Het chassis geeft me een zelfbouw indruk, maar geen goedkoop zelfknutsel ding.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Meer
05 sep 2018 21:55 #73354 door PE9ZZ
Meer foto's. Te weinig gegevens. Achterwand, buizenbezetting? Ziet eruit als een U'tje. Iets Bels of Frans. Schema zal rechttoe-rechtaan zijn.

Tjerk, 9ZZ

Meer
05 sep 2018 20:51 #73353 door PeterK
Ik heb de hand weten te leggen op een schijnbaar merkloze radio. De voorkant heeft geen logo. Nergens zit er iets wat kan duiden op een verdwenen logo. Op de achterkant staat in grote letter Arena Super en een geplakt papier over de Haagsche radio verhuur centrale die ooit in Den Haag zou moeten hebben gezeten. Er zitten ook nog 2 loodjes aan de achterkant die er voor moesten zorgen dat de achterkant er niet vanaf kon zonder de loodjes te breken.

Wie weet hier meer over te vertellen? Google kan helemaal niet met de Haagsche verhuurcentrale of Arena super.Wellicht is dit het chassis van een bekend type radio. Ik zoek ook een schema. Buiten het gemis van knoppen en de kast die wel wat aandacht kan gebruiken, ziet de binnenkant er eigenlijk nog heel netjes uit. Het frame aan de voorkant is van ijzeren mist wat verf. Dat zal er niet mooier op worden denk ik als ik daar iets aan ga doen. Verder een leuk projectje lijkt me.

Maar een schema en wat historische achtergrond lijkt me wel leuk.
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena