Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Restauratie van een Philips BX281U

Meer
10 aug 2018 11:06 - 10 aug 2018 11:08 #73065 door Francois129
Hallo,

Even een klein verslag van de restauratie van een klein U-toestelletje, de BX281U,

Dit toestelletje is van chassisopbouw gelijk aan de Philips 209u. Elektronisch zijn er een paar aanpassingen gebeurd en het kastje heeft maar 3 horizontale spijltjes.
Ook de glazen zenderschaal heeft een iets andere vorm.

Na het chassis optisch gecontroleerd te hebben en nagekeken te hebben op kortsluiting zachtjes het toestel via een variac/scheidingstransformator onder spanning gebracht.
Aangezien ik opstart met een spannings en stroommeting met vermogenmeter zag ik direct dat het toestel te veel stroom opnam.
In de documentatie staat ergens een opgenomen vermogen van 44W, dit toestelletje nam een kleine 70W uit het net.
Ok de volgende stap.

Spanning weggenomen, de kritische teercondensatoren waar nodig vervangen en de dubbele voedingselco gecontroleerd.
Het verleden heeft mij geleerd dat de voedingselco zelfs na formeren niet meer te redden is.

Dus heb ik deze gedemonteerd en de behuizing voorzien van 2 elco’s van 47uF/450V
De inhoud van de elco laat zich gemakkelijk verwijderen met een kurkentrekker. Je weet wel zo’n ding met 2 armpjes.

Na deze werkjes de radio terug opgestart en hij werkt terug als voorheen.

Dan de montage.
Aangezien ik al een gefriemeld heb met een 209u had ik al wat ervaring met het opleggen van de schaalvoordelen.
Ik leg het touwtje rond het grote wiel op de varco zoals aangegeven in de documentatie en breng dan 4 stukjes tape aan, 2 onderaan en 2 bovenaan het wiel.
Daan breng ik het chassis op plaats, schroef dit vast en leg het touwtje rechts op het wieltje.

Met een haaknaald breng ik dan het linkse deel over de wieltjes, dan verwijder ik de stukjes tape en werk het geheel verder af.

Het radiootje is voorzien van een mooie Ben Dijkman schaal.
Bedankt Ben voor het mooie materiaal.

Hierbij nog een foto van het uiteindelijk resultaat.

MVG

François
Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 aug 2018 11:08 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman, admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena