Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Grundig 2088 zonder FM ontvangst

Meer
07 aug 2018 23:24 #73056 door Erwin goossens
Hey tjerk
Inmiddels staat de radio bij mij en werkt de FM weer. De ECC 85 was defect. Ik post een verslagje als hij klaar is(nieuwe condensatoren etc)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jul 2018 21:09 #72984 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig 2088 zonder FM ontvangst
Tja, lullig zoiets. Eerst effe uitproberen volgende keer dus...

Tjerk, 9ZZ

Meer
25 jul 2018 18:08 #72983 door MathiasM
Beantwoord door MathiasM in topic Grundig 2088 zonder FM ontvangst
Thanks voor de uitleg! Ik probeer het 1 der deze eens. En ja, de radio is me verkocht als zijnde werkend. Heb de verkoper laten weten dat hij geen fm ontvangt (wat hij wel beweerde) maar krijg geen reactie terug. Ofwel is hij op vakantie ofwel gewoon oneerlijk...

Meer
25 jul 2018 16:01 - 25 jul 2018 16:03 #72982 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig 2088 zonder FM ontvangst

MathiasM schreef : Die tip begreep ik niet helemaal... wat moet. Er juist hoorbaar zijn en hoe herken ik dit? Ik heb momenteel geen andere radio/portable liggen spijtig genoeg.

Bij de kringloop hebben ze bakken vol met die dingen. Of neem je wekkerradio. Of een andere radio, iets wat FM kan ontvangen. MP3-spelers doen vaak ook FM.

Hoe doe je de test? Welnu, je zet je radio aan en stemt af op 88 MHz. Je portable (of andere radio) stem je af tussen de 99 en 100 MHz. Hij moet op een stuk zitten zonder zender. Ruis dus. Dan zwengel je aan je radio. Op een gegeven moment moet het ruisen stoppen. Dan ontvang je de locale oscillator van de tuner in je radio (ECC85). Als je zachtjes tegen die buis tikt moet je "plonk" horen in je portable. Als je hem ontvangt is er iets stuk verderop. Als het niet gebeurt, maar je radio ruist wel zacht, is je tuner stuk (voedingsspanning?). Ruist je radio ook niet dan is er weer wat anders stuk. Kan van alles zijn...

Overigens, was het ding niet als spelend verkocht?

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 25 jul 2018 16:03 door PE9ZZ. Reden: plonk

Meer
25 jul 2018 10:25 #72981 door Rene Daemen
Kijk gewoon eens bij action
Voor een paar euro hebnje een portable met fm
Kun je de test doen
Succes

René Daemen

Meer
25 jul 2018 08:59 #72980 door MathiasM
Beantwoord door MathiasM in topic Grundig 2088 zonder FM ontvangst
Die tip begreep ik niet helemaal... wat moet. Er juist hoorbaar zijn en hoe herken ik dit? Ik heb momenteel geen andere radio/portable liggen spijtig genoeg.

Gemaakt door Kunena