Radio's van 1950 tot 1970
Het volgende probleem met de SBR 533A
17 nov 2017 16:38 #69600
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Het volgende probleem met de SBR 533A
Ah. In de softwarewereld heet zoiets "user error"...
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
17 nov 2017 14:49 #69599
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Het volgende probleem met de SBR 533A
Na het repareren van de middelste aansluiting werkt de radio terug.
Nog even de buizen uitgewisseld totdat een optimale geluidssterkte had ( tja het zijn allen gebruikte buizen met wisselende kwaliteit) en de radio speelt weer zoals hij hoort te spelen.:thumbsup: :thumbsup:
Mvg
François
Nog even de buizen uitgewisseld totdat een optimale geluidssterkte had ( tja het zijn allen gebruikte buizen met wisselende kwaliteit) en de radio speelt weer zoals hij hoort te spelen.:thumbsup: :thumbsup:
Mvg
François
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
17 nov 2017 10:51 #69595
door Francois129
Tjerk, Marc en Cees,
Bedankt voor jullie info.
Ik ben gestart met het nalopen van de verbindindingen van het onderbroken deel. Zoals ik al meldde is er op de transfo geen aansluitlip voorzien en zijn de wikkeldraden gewoon aan de plaats waar ze moeten zijn gesoldeerd.
Na het wegknippen van de isolatiekous van de middenaansluiting vond ik de afgebroken draad.:thumbsup:
Als ik deze namiddag tijd heb ga ik deze herstellen, verlengen en er een nieuw stuk isolatiekous overheen schuiven.
De breuk is waarschijnlijk veroorzaakt met het wegduwen van de draad om de potmeter te kunnen monteren.
Kom er zeker nog op terug.
François
Bedankt voor jullie info.
Ik ben gestart met het nalopen van de verbindindingen van het onderbroken deel. Zoals ik al meldde is er op de transfo geen aansluitlip voorzien en zijn de wikkeldraden gewoon aan de plaats waar ze moeten zijn gesoldeerd.
Na het wegknippen van de isolatiekous van de middenaansluiting vond ik de afgebroken draad.:thumbsup:
Als ik deze namiddag tijd heb ga ik deze herstellen, verlengen en er een nieuw stuk isolatiekous overheen schuiven.
De breuk is waarschijnlijk veroorzaakt met het wegduwen van de draad om de potmeter te kunnen monteren.
Kom er zeker nog op terug.
François
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
16 nov 2017 20:47 - 16 nov 2017 20:47 #69588
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Het volgende probleem met de SBR 533A
@François,
Indien je gelijkrichtbuis gloeit ,kan je zonder bezwaar de + aansluiting (43) op een van beide gloeidraad
aansluitingen op de buisvoetplaatsen.
Dit als je middentap defect is.(bij de AZ1 deden we niet anders zie div. schema's)
Indien je gelijkrichtbuis gloeit ,kan je zonder bezwaar de + aansluiting (43) op een van beide gloeidraad
aansluitingen op de buisvoetplaatsen.
Dit als je middentap defect is.(bij de AZ1 deden we niet anders zie div. schema's)
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 16 nov 2017 20:47 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Marc
- [Marc]
-
Minder
Meer
16 nov 2017 19:03 #69587
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Het volgende probleem met de SBR 533A
Controleer alle solderingen van de buisvoetjes en de bedrading v d trafo er zit idd iets los wat je kan doen is stroom erop en een Watt meter tussen de radio en variac/stopcontact zetten . Als je die hebt gedaan met een kunstof pennetje de bedrading aanraken /bewegen en de watt meter in de gaten houden en ik weet zeker dat je zo de breuk vind ik heb het ook een paar keer gehad met een Philips.
S6 met de zoektocht
Grt Marc
S6 met de zoektocht
Grt Marc
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
16 nov 2017 18:56 #69586
door Francois129
Bedankt voor uw antwoord.
Mijn vraag om info was dan ook omdat ik het raar vond dat er een probleem zomaar een probleem gekomen was met deze wikkeling.
Ik ga eerst even de aansluiting van de middelste draad nakijken. Ik heb de indruk dat de andere aansluitingen gewoon een land stuk wikkeldraad is. Enkel de middelste draad aan de C is een andere draad.
Ik hou jullie op de hoogte.
François
Mijn vraag om info was dan ook omdat ik het raar vond dat er een probleem zomaar een probleem gekomen was met deze wikkeling.
Ik ga eerst even de aansluiting van de middelste draad nakijken. Ik heb de indruk dat de andere aansluitingen gewoon een land stuk wikkeldraad is. Enkel de middelste draad aan de C is een andere draad.
Ik hou jullie op de hoogte.
François