Radio's van 1950 tot 1970
VEB Bernau /Nauen
Minder
Meer
15 sep 2017 23:29 - 15 sep 2017 23:31 #68648
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic VEB Bernau /Nauen
hier de meer moderner
kast versie van de zelfde radio.
Dank voor de uitleg.
www.radiomuseum.org/r/stern_berl_nauen_neu.html
kast versie van de zelfde radio.
Dank voor de uitleg.
www.radiomuseum.org/r/stern_berl_nauen_neu.html
Laatst bewerkt 15 sep 2017 23:31 door aan-pierre.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 sep 2017 21:24 - 15 sep 2017 21:30 #68646
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic VEB Bernau /Nauen
Het draadje aan de kroonluchter is de gelegenheids antenne. 
Ik verbaasde me erover hoe selectief en het aanbod aan zenders zich al aandienen op dit simpele draadje.
Gebrek aan loftuitingen: tja, wat is een armzalige Skoda of Lada in het land der Mercedessen ( de almachtige West-Duitse en Nederlandse merken) en natuurlijk de geweldige buizenversterkers met bijbehorende geluidsgolfstrooiers die hierbij horen. :lol:
Wat wellicht ook meespeelt is dat er om deze radio weer te laten functioneren géén hals- en baanbrekende elektrotechnische hoogstandjes benodigd waren. En dat is toch voor een groot tot overgroot deel het brandhout waar deze fora op warmgestookt worden.
De kastombouw is al eerder aan het grote publiek getoond in het draadje "gratis op te halen" waaruit ik deze radio getild heb om hier even sec op door te gaan.
Ik verbaasde me erover hoe selectief en het aanbod aan zenders zich al aandienen op dit simpele draadje.
Gebrek aan loftuitingen: tja, wat is een armzalige Skoda of Lada in het land der Mercedessen ( de almachtige West-Duitse en Nederlandse merken) en natuurlijk de geweldige buizenversterkers met bijbehorende geluidsgolfstrooiers die hierbij horen. :lol:
Wat wellicht ook meespeelt is dat er om deze radio weer te laten functioneren géén hals- en baanbrekende elektrotechnische hoogstandjes benodigd waren. En dat is toch voor een groot tot overgroot deel het brandhout waar deze fora op warmgestookt worden.
De kastombouw is al eerder aan het grote publiek getoond in het draadje "gratis op te halen" waaruit ik deze radio getild heb om hier even sec op door te gaan.
Laatst bewerkt 15 sep 2017 21:30 door Gino.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Minder
Meer
15 sep 2017 11:36 #68641
door aan-pierre
p.s. ik zou me wel een betere foto wensen. Dat wel weer. En die draad aan de kroonluchter? Hoe zit dat? En dan die kast nog ....ook fascinerend. Een goede documentatie is dat wel waard en niemand gooit je buizenradioclub uit als de relatie radio kast wat zichtbaarder wordt. Ik zie er naar uit .
Minder
Meer
15 sep 2017 11:32 #68640
door aan-pierre
Een echt heel mooi toestel. Gefeliciteerd. Ik kan er echt niet bij , dat niemand je eerder gelukwenste met dit prachtstuk. Heel veel plezier ermee.
14 sep 2017 18:29 #68634
door Gino
VEB Bernau /Nauen werd gestart door Gino
Ik til dit toestel even uit de draad van "gratis op te halen".
Het toestel is door mij opgestart en speelt nu al een tijdje hier op tafel.
Ik ben de Oostduitse gaan waarderen. In het prille begin was de ontvangst er wel, maar klonk met name de FM vervormd. Blijkbaar moet het oudje zich even "zetten" want na een kwartiertje klonk ze almaar beter.
Op een simpel draadje haal ik op alle golfbereiken van alles uit de lucht.
Ik merk aan de geluidskwaliteit niet dat het een toestel is uit het zo verguisde oostblok. Het toestel zit netjes en degelijk in elkaar.
Ook het bouwjaar heeft ze prijsgegeven. Dit staat vermeld in de kast.
Het toestel is door mij opgestart en speelt nu al een tijdje hier op tafel.
Ik ben de Oostduitse gaan waarderen. In het prille begin was de ontvangst er wel, maar klonk met name de FM vervormd. Blijkbaar moet het oudje zich even "zetten" want na een kwartiertje klonk ze almaar beter.
Op een simpel draadje haal ik op alle golfbereiken van alles uit de lucht.
Ik merk aan de geluidskwaliteit niet dat het een toestel is uit het zo verguisde oostblok. Het toestel zit netjes en degelijk in elkaar.
Ook het bouwjaar heeft ze prijsgegeven. Dit staat vermeld in de kast.