Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Zoek een 800 ohm 3 polige luidsprekerstekker

Meer
21 apr 2017 17:06 #66530 door Bert Kn

Als je dan een externe luidsprekerset aansluit dan wordt je overspoeld door de lage tonen

Jan,
Dat is zo'n beetje wat ik toen ook ervaarde en daarnaast mistte ik ook het frisse hoog wellicht omdat het door de basweergave overstemd werd.
Ik heb daar nog een foto van gevonden met die opstelling, niet ideaal qua opstelling maar toch.

Maar vreemd genoeg gaf Philips in de gebruiksaanwijzing wel aan dat deze luidsprekerset geschikt is om aan te sluiten.
Misser van Philips ?

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2017 16:43 - 21 apr 2017 16:44 #66529 door Jan Bus
Je moet deze toestellen niet met elkaar vergelijken. De B7X73A is ontworpen om met grote goed aangepaste luidsprekerkasten gebruikt te worden (met name voor de lage tonen). De B8X72A echter moet het doen met een verre van ideale luidsprekerbehuizing (met name weer voor de lage tonen luidspreker). Dit toestel heeft meer extra basopdrijving nodig om prettig te klinken. Als je dan een externe luidsprekerset aansluit dan wordt je overspoeld door de lage tonen. In principe moet de B7X73A harder kunnen spelen dan de B8X72A omdat er minder vermogen verbruikt wordt voor de lage tonen.
De transformator moet in beide toestellen even zwaar wat de eindtrap betreft want deze is in klasse A geschakeld (bij zelfde instelling en voedingsspanning). Het stroomverbruik is dan gelijk en constant.
Mvg Jan
Laatst bewerkt 21 apr 2017 16:44 door Jan Bus.

Meer
21 apr 2017 13:52 #66528 door Bert Kn

Ik heb wel eens gelezen dat juist de B8X72A het beter doet als HIQ omdat deze een zwaardere trafo heeft.

Henk,
Toch vreemd dan.
Zelf had ik er misschien wel te hoge verwachtingen van en zeker omdat de radio met zijn eigen speakers geweldig mooi speelde.
Als je alles hebt om het aan te sluiten ben ik heel benieuwd hoe het bij jou klinkt.

Mvg.
Bert

• hermanherman
  • [hermanherman]
Meer
20 apr 2017 22:47 #66525 door hermanherman
Beantwoord door hermanherman in topic Zoek een 800 ohm 3 polige luidsprekerstekker
Hallo Herman,

Bedankt voor de tip hoor.

Met groet,

Henk.

Meer
20 apr 2017 14:53 #66512 door Henk Klavers
Hoi Bert,

Heb hier 3 grote topmodellen staan:B8X72A,de Saba Freiburg 3DS en de Aristona SA5029.Ik vind ook de B8X het mooiste klinken.Een mooie diepe basweergave zonder vermoeiend te worden.Ook het midden en hoog vind ik mooi bij deze radio.
Dat je de lipjes om moet zetten om de interne luidsprekers uit te schakelen weet ik.Heb ook de orginele handleiding en folder nog van deze radio.
Ik heb wel eens gelezen dat juist de B8X72A het beter doet als HIQ omdat deze een zwaardere trafo heeft.De hoge tonen boxjes heb ik al.Maar goed,ik heb beide als HIQ nog nooit gehoord.
Moet alleen dus nog de 3 polige stekker hebben en de goeie luidspreker.

Ik stuur je wel een mailtje wat die stekker betreft.

Bedankt alvast.

vrgr Henk

Meer
20 apr 2017 00:59 #66489 door Bert Kn
Henk,
Even wat anders.
De B8X72A welke ik overigens de meest aangenaam klinkende Philips radio van Nederlandse bodem vind heeft de mogelijkheid om de interne speakers uit te schakelen zodat je er de speaker set zoals in mijn plaatje erop kunt aansluiten.
Zelf had ik die speakers er ook al eens op aangesloten.
Zelf vond ik dat geen overtuigend succes op de B7X73A vond ik ze veel beter overkomen.
Waarom ? mogelijk dat er toch kleine verschillen in deze twee radio's zitten.
Ben benieuwd wat jou bevindingen zijn.
Aan een 800 ohm 3 polige luidsprekerstekker kan ik je wel helpen doe maar even een PM.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena