Radio's van 1950 tot 1970
Hoogspanning veel te hoog B8X72A
- Henk Klavers
- [Henk Klavers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 mrt 2017 18:34 #65714
door Henk Klavers
Beantwoord door Henk Klavers in topic Hoogspanning veel te hoog B8X72A
Cees,je had toch een beetje gelijk.Ik had bij het vervangen van een nieuwe C69 de weerstand R28 aan 1 kant losgeknipt om zo wat beter bij de C69 te kunnen.En daar is het mis gegaan.Omdat nu achteraf gezien
mijn soldeerbout niet goed op temperatuur kwam,omdat de soldeerstift loszat is het opnieuw solderen van R28 niet goed gegaan.De verbinding bestond eigenlijk alleen uit hardgeworden hars van het soldeer,en dan heb natuurlijk een slechte verbinding.
Soms denk je dat het heel wat is,en dat is zo iets onbenulligs.Heb gisteren een nieuwe solderbout gekocht en de boel weer deugdelijk gesoldeerd,en de radio doet het natuurlijk weer.
Bedankt voor het meedenken.
groetjes Henk
mijn soldeerbout niet goed op temperatuur kwam,omdat de soldeerstift loszat is het opnieuw solderen van R28 niet goed gegaan.De verbinding bestond eigenlijk alleen uit hardgeworden hars van het soldeer,en dan heb natuurlijk een slechte verbinding.
Soms denk je dat het heel wat is,en dat is zo iets onbenulligs.Heb gisteren een nieuwe solderbout gekocht en de boel weer deugdelijk gesoldeerd,en de radio doet het natuurlijk weer.
Bedankt voor het meedenken.
groetjes Henk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk Klavers
- [Henk Klavers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 mrt 2017 11:14 #65681
door Henk Klavers
Cees,de gloei is correct.Ga vandaag eens even de verbinding (soort van stekker) trafo met het chassis bekijken.Misschien dat hier ergens een onderbreking in zit.
11 mrt 2017 02:15 #65676
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hoogspanning veel te hoog B8X72A
Primaire van de voeding trafo?
Meet de gloei eens.
Cees.
Meet de gloei eens.
Cees.
- Henk Klavers
- [Henk Klavers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 mrt 2017 22:01 #65668
door Henk Klavers
Cees,de C69 heb ik al vervangen,en heb hem net nog aan 1 kant losgeknipt,en een ander nieuw exemplaar parallel aangesloten.Alle buizen er weer in en toestel aangezet en meteen wordt de R65 weer kokend heet en ook blijft het stil in de radio.Vind het vreemd,want ik heb de radio afgelopen week bijna elke dag wel zeker een uur laten spelen.En gistermiddag onder het spelen zonder verdere aankondiging plotsklaps een volkomen stilte.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
10 mrt 2017 19:30 #65661
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Hoogspanning veel te hoog B8X72A
Als B9 niet werkt dan gaat G2 van B6 als anode werken en dat verklaart een te warme G2 weerstand (R65)
B9 is goed zeg je ,dus waarschijnlijk C69 defect. (Sluiting)
De te hoge Hsp. komt waarschijnlijk omdat de eindtrap niet genoeg stroom trekt.
Succes.
B9 is goed zeg je ,dus waarschijnlijk C69 defect. (Sluiting)
De te hoge Hsp. komt waarschijnlijk omdat de eindtrap niet genoeg stroom trekt.
Succes.
Cees- pa1dba
- Henk Klavers
- [Henk Klavers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 mrt 2017 19:13 #65659
door Henk Klavers
Hoogspanning veel te hoog B8X72A werd gestart door Henk Klavers
Beste forumleden,
Goed een week geleden problemen met de basweergave van de B8X samen met jullie opgelost, doet zich nu na een week een nieuw probleem voor waar ik zelf niet uitkom.Had gisteren de radio een half uurtje aanstaan en plotseling volledige stilte.De schaalverlichting en ook het afstemoog doet het nog,en alle buizen gloeien.Toestel snel uitgezet uiteraard.Serviceluik er uit en toestel weer aangezet en voelde dat de weerstand R65 binnen no time kokend heet wordt,en dat hoort niet.Meet op de voedingselko op C1,C2 enC1A een veel te hoge spanning van 330V en 2x 390 V.Let op,de spanningen zijn dan al gezakt,dus dit zijn de spanningen die ik uiteindelijk meet.
Meet op pen 9 van EL86 (B9)dan 300V,dus ook veel te hoog.
Meet op pen 7 van EL86 (B6) dan 170V,ook veel te hoog.
Meet op pen 6 van ECC83 ook een veel te hoge spanning: nl 247V.
Verder kloppen de spanningen op de buispennen van alle buizen.
Heb een proef gedaan met alleen de gelijkrichtbuis EZ81.De weerstand R65blijft nu koel.
Met de EL86 (B6) gemonteerd wordt de R65 weer loeiheet,en begint ook branderig te stinken.Heb een andere EL86 op (B6) geprobeerd ook weer een kokende R65.
Zou dit op een defecte EZ81 kunnen duiden,of is de trafo naar z'n grootje.
De radio speelde vanaf vorige week perfect,ook de basweergave was weer zoals het hoort.
Wie van jullie weet een oplossing.
Goed een week geleden problemen met de basweergave van de B8X samen met jullie opgelost, doet zich nu na een week een nieuw probleem voor waar ik zelf niet uitkom.Had gisteren de radio een half uurtje aanstaan en plotseling volledige stilte.De schaalverlichting en ook het afstemoog doet het nog,en alle buizen gloeien.Toestel snel uitgezet uiteraard.Serviceluik er uit en toestel weer aangezet en voelde dat de weerstand R65 binnen no time kokend heet wordt,en dat hoort niet.Meet op de voedingselko op C1,C2 enC1A een veel te hoge spanning van 330V en 2x 390 V.Let op,de spanningen zijn dan al gezakt,dus dit zijn de spanningen die ik uiteindelijk meet.
Meet op pen 9 van EL86 (B9)dan 300V,dus ook veel te hoog.
Meet op pen 7 van EL86 (B6) dan 170V,ook veel te hoog.
Meet op pen 6 van ECC83 ook een veel te hoge spanning: nl 247V.
Verder kloppen de spanningen op de buispennen van alle buizen.
Heb een proef gedaan met alleen de gelijkrichtbuis EZ81.De weerstand R65blijft nu koel.
Met de EL86 (B6) gemonteerd wordt de R65 weer loeiheet,en begint ook branderig te stinken.Heb een andere EL86 op (B6) geprobeerd ook weer een kokende R65.
Zou dit op een defecte EZ81 kunnen duiden,of is de trafo naar z'n grootje.
De radio speelde vanaf vorige week perfect,ook de basweergave was weer zoals het hoort.
Wie van jullie weet een oplossing.