Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX390A, probleem in de tegenkoppeling?

Meer
20 mrt 2017 23:51 #65863 door Cees
Nico,
Een mooi resultaat.
Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 mrt 2017 23:16 - 18 mrt 2017 23:27 #65837 door Nico H
Zo. Vrijdag de 390 beetgepakt om af te werken. Als eerste de eventuele occilaties op de uitgangstrafo bekeken, en behalve wat voedingsbrom eigenlijk geen idiote dingen gezien. Besloten ook om het zobelnetwerk te laten wat het is. Het toevoegen van een kleine C over R11 had op de pu ingang te weinig effect, deze dus niet geplaatst. Wel de potmeter ontkoppeld voor detectie (gelijk) spanning. Kan bij sterke zenders zo richting de -7V of hoger gaan.
De belastingsweerstanden van de detectie ongewijzigd gelaten, aangezien deze een mooie waarde hadden.
Wel heb ik de waarde van C39 verkleind, zodat de stand "dof" op de standenschakelaar nu niet helemaal diep donkerbruin meer klinkt. Perfect zo. Nog een trage netzekering geplaatst van 315mA aan de primaire kant van de voedingstrafo voor extra beveiliging. Kastje gepoetst, nieuwe biesjes ingelegd, zowat té mooi geworden allemaal. Vandaag de halve middag gespeeld op radio 192 top 40 1967 en tipparade van datzelfde jaar. Ik stream deze zender vanaf de computer via mijn AMT3000. 30% gemoduleerd, zonder extra compressie. Klinkt beter dan welke moderne brass middengolf zender van tegenwoordig, welke veel te diep worden gemoduleerd. Gevolg: een opgepompt en vervormd rauw geluid. Maar ach, van moderne techneuten mag je blijkbaar niet verwachten dat ze weten dat boven 50% modulatiediepte vervorming optreed! Sukkels...
Eén van de weinig goed klinkende zenders staat in franstalig Belgie. De Belgen snappen het nog wel...

Een genot om deze gemodificeerde en geoptimaliseerde BX390 te horen spelen!
Wanneer ik dit versterkerdeel vergelijk met de B4X11A van enkele weken terug, is de BX390A qua versterker vele malen beter. Vanaf 55Hz prima geluid, en een nette sinus op de scope. Meer power ook. De B4X gaat onvervormd niet lager dan 75/80Hz... tot zover de "vooruitgang"

Groet,

Nico den Haak.

Nico H
Laatst bewerkt 18 mrt 2017 23:27 door Nico H.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, Cees PA1DBA

Meer
12 mrt 2017 22:54 #65723 door Nico H
Hoi Kees,

Bedankt voor je duidelijke toelichting en uitleg. Wat voor jou gesneden koek is, daar mag ik vaak nog stevig over nadenken voordat de juiste conclusies getrokken worden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het Zobel netwerk hetzelfde heb gepakt als in de B4X11a, en dat er nog geen meetwerk aan te pas kwam. (10Ken1nF primair UGT). Het klinkt zo prima, en eigenlijk was ik al dik tevreden. Ik zal toch eens je suggesties opnieuw ter hand nemen, en met de scope kijken of de BX390A het allemaal jofel vind wat ik heb gewijzigd. De boel mag natuurlijk niet gaan occileren. C39 wilde ik zowieso nog wijzigen, omdat de stand "dof" wel erg donkerbruin klinkt. Maar dat is eenvoudig wat te veranderen.

C35 is echt inderdaad onzinnig. Sterker nog, deze maakt het geluid zeer onaangenaam. De volumetpot ontkoppelen voor DC was ik ook nog van plan om te doen, mede omdat die potmeter zowieso nog goed is. Gek eigenlijk dat men dit af fabriek niet deed. Ik vind het een goed idee om de hoogste tonen nog wat op te halen, voor de pu ingang, zal je suggestie als modificatie doorvoeren. De laag loudnessregeling heb ik ongewijzigd gelaten nadat ik de 10N condensator had vernieuwd. Deze was nogal verhoogd (14nF), en dit was teveel van het goede. De radio klinkt nu prettig. Ik heb bovendien een 100mW zender bouwpakket van SStran uit the USA, die zeer goede AM weergave mogelijk maakt. Het klinkt helder en gedetailleerd, een genot om naar te luisteren. Ik stream dan een internetzender (in het weekend radio 192), of een eigen bron op AM, en kan zo mijn toestellen met enkel MG nog fijn gebruiken.

Ik moduleer op 30%, met minimale compressie. Zo klinken ook de zeer oude beestjes met anodedetectie perfect.

Groetjes,

Nico.

Nico H

Meer
09 mrt 2017 10:44 - 09 mrt 2017 10:46 #65614 door Kees van Dijke

Cees PA1DBA schreef :

stof tot nadenken :)

Niet moeilijk. S30 is een tegenkoppel wikkeling om de vervorming verder te verminderen en het frequentiebereik wat te vergroten. Indien S30 niet aanwezig is, kan dit ook met 2 weerstanden van bijvoorbeeld 150 Ohm en 4K7 worden opgelost en op de luidspreker aansluiting wordt aangesloten.

R11 en R12 zijn belastingsweerstanden voor de AM detectie. C35 is de loudness voor mid-hoog.
Dit geheel laat ik vaak weg en zet ik achter R10 een weerstand van 330K tot 470K en een 100 pF condensator parallel. Achter R10 neem ik een extra koppel condensator van 33 nF om de volume potmeter van de negatieve detectie spanning te ontlasten, zodat de potmeter alleen het audio signaal te verwerken krijgt.
Die 100 pF condensator sluit het MF signaal van 452 kHz ook kort.

Schakelaar III met C39 zit in de tegenkoppeling en laat de hoge tonen afnemen.

Schakelaar IV met C37 overbrugt de loudness condensator en de lage tonen nemen dan af.

C35 vind ikzelf ook onzinnig. Bij AM is immers geen sprake van de hoogste tonen.
Je kunt een kleine condensator van 33 pF over R11 schakelen om de hoogste tonen wat op te halen, maar dat merk je dan alleen in de P.U. stand als je een CD speler of FM tuner op aansluit.

Wat het Zobel netwerk betreft: Deze moet zodanig gedimensioneerd worden, dat het impedantie verloop mooi vlak blijft vanaf ca 200 Hz tot 100 kHz en meer, dus om het inductieve karakter van de luidspreker op te heffen. Dit werkt beter dan het botweg kortsluiten van de hoogste frequenties met een enkele anode condensator van de eindbuis. Enig potentieel gevaar is dat de versterker soms kan oscilleren op zeer hoge frequenties of dat er instabiliteit kan optreden, maar dat is met een oscilloscoop goed te controleren.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 09 mrt 2017 10:46 door Kees van Dijke.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nico H, Cees PA1DBA

Meer
04 mrt 2017 22:06 #65524 door Nico H
C35 in dit geval was de oorzaak. Samen met de aanpassing op de uitgangstrafo, maakt het een heel ander toestel van deze BX390A...

Nico H

Meer
04 mrt 2017 20:37 - 04 mrt 2017 20:37 #65519 door Cees PA1DBA

stof tot nadenken :)

Cees- pa1dba
Bijlagen:
Laatst bewerkt 04 mrt 2017 20:37 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nico H

Gemaakt door Kunena