Radio's van 1950 tot 1970
Aanwinst van vandaag, een Erres RA 638
21 dec 2016 09:10 #64059
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Aanwinst van vandaag, een Erres RA 638
Interessante ontwerpexercitie van HH techneuten bij van der Heem. Hoe kom je erop...
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 dec 2016 20:03 #64057
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Aanwinst van vandaag, een Erres RA 638
Pieter,
Bedankt voor de tip!
Bastiaan
Bedankt voor de tip!
Bastiaan
20 dec 2016 19:47 #64056
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Aanwinst van vandaag, een Erres RA 638
In de service documentatie van de Erres RA618 (voorloper van de RA638) staat werking van de bijzondere audio versterker beschreven.
Pieter.
Pieter.
20 dec 2016 14:02 #64051
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Aanwinst van vandaag, een Erres RA 638
Tjerk, Inderdaad is de schakeling erg apart te noemen.
Hoe dan ook zijn er wel twee trafo's aanwezig maar de kleine trafo functioneert als een "hulp trafo" volgens de service manual. Het is jammer dat er in de manual niet is ingegaan op het versterker gedeelte.
Eerst dacht ik dat er maar een trafo aanwezig was, ik raakte daarom de ingangen L+R achterop de radio aan voor bandrecorder en warempel, toch twee kanalen.
Dit type is al eens eerder ter sprake geweest volgens Henk, daar staat een uitleg over de werking van de schakeling.
Toch vind ik het een zeer ingewikkelde manier om een stereo versterker te ontwerpen en het kan ook niet anders dan dat dit invloed heeft op de kanaalscheiding/kwaliteit van de versterker.
De c'tjes rond de eindversterker hebben hun ingewanden al aardig naar buiten toe gewerkt en zijn zeker aan vervanging toe
De printplaat waar de eindbuisjes op zijn gemonteerd is gemaakt op 22 oktober 1962
Het is inderdaad geen stereo FM maar toch lees ik op internet dat dit later kon worden ingebouwd. Naar alle waarschijnlijkheid een Philips decoder?
Bastiaan
Hoe dan ook zijn er wel twee trafo's aanwezig maar de kleine trafo functioneert als een "hulp trafo" volgens de service manual. Het is jammer dat er in de manual niet is ingegaan op het versterker gedeelte.
Eerst dacht ik dat er maar een trafo aanwezig was, ik raakte daarom de ingangen L+R achterop de radio aan voor bandrecorder en warempel, toch twee kanalen.
Dit type is al eens eerder ter sprake geweest volgens Henk, daar staat een uitleg over de werking van de schakeling.
Toch vind ik het een zeer ingewikkelde manier om een stereo versterker te ontwerpen en het kan ook niet anders dan dat dit invloed heeft op de kanaalscheiding/kwaliteit van de versterker.
De c'tjes rond de eindversterker hebben hun ingewanden al aardig naar buiten toe gewerkt en zijn zeker aan vervanging toe
De printplaat waar de eindbuisjes op zijn gemonteerd is gemaakt op 22 oktober 1962
Het is inderdaad geen stereo FM maar toch lees ik op internet dat dit later kon worden ingebouwd. Naar alle waarschijnlijkheid een Philips decoder?
Bastiaan
20 dec 2016 13:57 #64050
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Aanwinst van vandaag, een Erres RA 638
Zo heb ik eens een grote grundig radio gehad
Die was ook stereo omede dat de zijkant luidsprekers
op een seperate uitgang bezat deze waren
op de din bus als links aangesloten en er zat
Nog een grote uitgang op ze zat voor de grote spiekers
Gewoon wat gescheiden geluid in een grote kast .
In het beging was ook de Din bus nog punt 5/1 doorverbonden
Voor stereo mischien is dat bij deze radio ook nog zoo
Huub
Huub
Die was ook stereo omede dat de zijkant luidsprekers
op een seperate uitgang bezat deze waren
op de din bus als links aangesloten en er zat
Nog een grote uitgang op ze zat voor de grote spiekers
Gewoon wat gescheiden geluid in een grote kast .
In het beging was ook de Din bus nog punt 5/1 doorverbonden
Voor stereo mischien is dat bij deze radio ook nog zoo
Huub
Huub
20 dec 2016 13:44 - 20 dec 2016 13:45 #64049
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Aanwinst van vandaag, een Erres RA 638
@Cees: 't Zijn niet gewoon twee SE eindtrapjes maar een obscure omschakeling tussen balans mono en SE stereo. De uitgangstrafo's staan ook zeer obscuur geschakeld, ben er nog niet uit hoe het een en ander zou moeten werken. Kennelijk is in standje MONIO een soort nepperstereo actief en wordt in de stand STEREO een truc uitgehaald om de L en R speaker van het juiste signaal te voorzien. Erg vaag allemaal. In ieder geval is in FM stereo niet voorzien, dat is dan de zeldzame RA638FMS. Hoe dan ook, het ding is net zo oud als ik :lol:
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 20 dec 2016 13:45 door PE9ZZ. Reden: UGT