Radio's van 1950 tot 1970
Clarville 1951
19 okt 2016 15:34 #62934
door Marbek
Beantwoord door Marbek in topic Clarville 1951
Dank u wel Henk en Cees voor jullie reactie.
Inderdaad Cees ik heb soms een bromsignaal, waarschijnlijk de 50Hz .
Ik zal de aarding in het netsnoer weer losmaken en een afzonderlijke aarding voorzien.
Groetjes,
Martin
Inderdaad Cees ik heb soms een bromsignaal, waarschijnlijk de 50Hz .
Ik zal de aarding in het netsnoer weer losmaken en een afzonderlijke aarding voorzien.
Groetjes,
Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 okt 2016 23:10 #62927
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Clarville 1951
Zeker! Dit is echt vakwerk!
@ Martin, Nog even over de aardleiding.
Die mag niet aan de rand aarde of wel aan de aardleiding van de huis installatie
worden aan gesloten.
Want dan komen er net storingen in je radio.
Dus een aparte aardleiding voor je radio's maken.
Een aparte aard buis diep in de grond maken, ver van de net aarde weg.
Kan dat niet, dan is zonder aardleiding beter als de net aarde.
Ook niet de aarde aansluiten op de waterleiding, zoals op de oude
radio's, staat aangegeven, want die maakt verbinding met de
net aarde. Tegenwoordig zit er veel, heel veel storing op het net.
Veel meer als vroeger, van daar dus.
Cees.
@ Martin, Nog even over de aardleiding.
Die mag niet aan de rand aarde of wel aan de aardleiding van de huis installatie
worden aan gesloten.
Want dan komen er net storingen in je radio.
Dus een aparte aardleiding voor je radio's maken.
Een aparte aard buis diep in de grond maken, ver van de net aarde weg.
Kan dat niet, dan is zonder aardleiding beter als de net aarde.
Ook niet de aarde aansluiten op de waterleiding, zoals op de oude
radio's, staat aangegeven, want die maakt verbinding met de
net aarde. Tegenwoordig zit er veel, heel veel storing op het net.
Veel meer als vroeger, van daar dus.
Cees.
18 okt 2016 22:28 - 18 okt 2016 22:28 #62925
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Clarville 1951
Je mag terecht trots zijn op dit resultaat, heel mooi en creatief uitgevoerd . :thumbsup:
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 18 okt 2016 22:28 door admin.
18 okt 2016 19:29 #62921
door Marbek
Clarville 1951 werd gestart door Marbek
Hallo,
Na het posten van het verfprobleem van mijn Clarville M110 buizenradio van 1951:
Hier ben ik dan even terug met het leuke nieuws.
Mijn Clarville M110 van 1951 is gerestaureerd.
De kast is in metaal en was in een soort Snake uitvoering .
Die heb ik dan helemaal heraangebracht als volgt:
Eerst alles mat gezet met schuursponsje. Vervolgens de kast in grondlaag gezet (licht kakigroen) deze kleur was onderaan nog goed te zien als grondlaag, daarna een sjabloon gemaakt met vijf-en zeshoekige verdeling (slangen patroon) dit sjabloon op de kast gehouden en een beige kaki laag gegeven. Vervolgens dit patroon lichtjes weggewreven zodat de vakjes nog lichtjes zichtbaar waren.
Daarna een oud koershemdje met gaatjespatroon op de kast gelegd en donkergroen verf (bijna zwart) erop verdeeld.
Resultaat is heel goed meegevallen. Als laatste een vernislaklaagje erop. Ben erg trots over het resultaat.
De grille vooraan kreeg eveneens een nieuwe goudkleur na vooraf eerst de chroomlijntjes af te plakken. De beige kunstoflatjes aan de zijkant konden mits opwarmen met een haardroger ook vlot terug gemonteerd worden. De grille achteraan is een MDF plaatje waarin alle openingen op een CNC machine geboord en uitgefreesd zijn. Daarna een oude eikkleur gegeven en wat betiteld met witte verf.
Op elektrisch gebied heb ik een nieuwe EM34 katoog kunnen vinden en die werkt prima. Alleen stelt de ontvangst me wat teleur.
Op korte golf OC6 heb ik wat zenders, op de andere niet veel en op de PO (middengolf ) zo goed als niks . De aarding heb ik meeverbonden in het netsnoer (of is dit geen goed idee?), aan de antenne-ingang hangt een draadje van +- 10meter. of moet die echt naar de zolder en daar een draad spannen? Nu reeds bedankt voor respons. Mvrg Martin
Na het posten van het verfprobleem van mijn Clarville M110 buizenradio van 1951:
Hier ben ik dan even terug met het leuke nieuws.
Mijn Clarville M110 van 1951 is gerestaureerd.
De kast is in metaal en was in een soort Snake uitvoering .
Die heb ik dan helemaal heraangebracht als volgt:
Eerst alles mat gezet met schuursponsje. Vervolgens de kast in grondlaag gezet (licht kakigroen) deze kleur was onderaan nog goed te zien als grondlaag, daarna een sjabloon gemaakt met vijf-en zeshoekige verdeling (slangen patroon) dit sjabloon op de kast gehouden en een beige kaki laag gegeven. Vervolgens dit patroon lichtjes weggewreven zodat de vakjes nog lichtjes zichtbaar waren.
Daarna een oud koershemdje met gaatjespatroon op de kast gelegd en donkergroen verf (bijna zwart) erop verdeeld.
Resultaat is heel goed meegevallen. Als laatste een vernislaklaagje erop. Ben erg trots over het resultaat.
De grille vooraan kreeg eveneens een nieuwe goudkleur na vooraf eerst de chroomlijntjes af te plakken. De beige kunstoflatjes aan de zijkant konden mits opwarmen met een haardroger ook vlot terug gemonteerd worden. De grille achteraan is een MDF plaatje waarin alle openingen op een CNC machine geboord en uitgefreesd zijn. Daarna een oude eikkleur gegeven en wat betiteld met witte verf.
Op elektrisch gebied heb ik een nieuwe EM34 katoog kunnen vinden en die werkt prima. Alleen stelt de ontvangst me wat teleur.
Op korte golf OC6 heb ik wat zenders, op de andere niet veel en op de PO (middengolf ) zo goed als niks . De aarding heb ik meeverbonden in het netsnoer (of is dit geen goed idee?), aan de antenne-ingang hangt een draadje van +- 10meter. of moet die echt naar de zolder en daar een draad spannen? Nu reeds bedankt voor respons. Mvrg Martin
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64