Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B 6x72A afstemoog beweegt op FM stand

Meer
26 jun 2016 01:55 #61319 door Cees
Beantwoord door Cees in topic B 6x72A afstemoog beweegt op FM stand
Erwin,
Er zit een ceramisch pijpje van 10K 10 NF aan het oog en de massa.
Zit onder in het chassis.
Dat c'tje kun je rustig overbruggen met een gewone c van 0,1 uF.
Is niet kritisch, 0,22uF mag ook.
Daarmee bereik je dat het veel minder word.
Door de zeer diepe modulatie van de zenders tegenwoordig,
gebeurd dit ook wel bij goed afgeregelde radio's.
Toen de hier heel sterk door komende zender Radio Maria op de AM
er nog was, gebeurde dat ook wel bij die zender.
Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jun 2016 12:59 #61289 door Erwin goossens
Dan laat ik het maar zo.. Niet dat het zo hinderlijk is .. maar wil vermijden dat ik aan de verkeerde spoelen ga draaien.. Want een meetzender of scoop heb ik hier niet:)

Meer
25 jun 2016 09:19 #61283 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B 6x72A afstemoog beweegt op FM stand
Kort antwoord: de discriminator staat ernaast.

Lang antwoord: omdat de discriminator self-limiting is (en dat ook maar over een heel klein gebied) is de spanning erover evenredig met het ingangssignaal. Als er in de midfrequentketen ook maar ergens iets niet goed op frequentie staat komt er onherroepelijk enig modulaat op de spanning van het aftemoog. Met een meetzender en een scoop is dit goed af te regelen, op het gehoor niet zo.

Tjerk, 9ZZ

Meer
25 jun 2016 07:34 #61282 door Erwin goossens
Goejemorgend:) een tijdje geleden had ik een soortgelijke radio voor iemand gerestaureerd.. Nu heb ik voor mij de zelfde gevonden ( ook in mooie staat) zelfde verhaal.. Veel ..nog meer.. Verlopen weerstanden en een slechte ECC en EZ buis.. Vuile contacten.. Nu de radio werkt weer prima maar op de FM trilt het afstemoog een beetje mee..niet dat dit zo zen drama is maar origineel hoort het niet dus zou het natuurlijk fijn zijn dat dit ook gewoon goed is.. Schakelcontacten en dergelijk zijn nagekeken en Ok.. Het is alleen op de FM stand het geval ..dedectorbuis is ook even uitgewisseld al leek het sterk dat deze de fout veroorzaakte natuurlijk.. Wie kan er eens meedenken?

Gemaakt door Kunena