Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Schema van Sonora Excellence I TC gezocht

Meer
10 mei 2016 19:19 #60687 door Leo Bolier
Was ik vooralsnog niet van plan. Neonlampje is in elk geval wat beter dan helemaal niets.
Het zal nog wel even duren voor er stroom door het toestel gaat. De vermogensweerstand uit de voeding heeft een paar defecte wikkelingen en wordt opnieuw gewikkeld. Dan zitten er een viertal elco's in die nog een nieuwe inhoud moeten krijgen. Ratel C en koppel C van de eindtrap zijn al vervangen. Ik zie ook nog een aantal van wat volgens mij papiercondensatoren zijn die ik ook niet meer vertrouw. De gloeidraden van alle buizen zijn nog goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 mei 2016 10:37 #60629 door PE9ZZ
Oh, wacht effe! Die rooie schaal is GO! Er zitten natuurlijk veel minder stations op die band dus dat kan makkelijk.

Ik zou geen grammofooninput gebruiken als-ie niet netgescheiden is. Ook met een neonlampje gaat het geheid een keer fout...

Tjerk, 9ZZ

Meer
05 mei 2016 11:27 #60623 door Leo Bolier
Tjerk,
Het is zelfs in het echt slecht te zien maar hij heeft ook de Lange Golf.
De schaal daarvan zit parallel aan die van de OC maarl inks ervan (in rood aangegeven).
Op Fran stalige sites ook al gezocht. Heb zelfs een site van een Sonora verzamelaar gevonden die hem wel er wel bij had maar helaas ook geen schema.
Eng is dat hij ook een p.u. aansluiting heeft waarvan de signaalaarde direct aan het chassis lijkt te liggen (net als de netspanning). Ik kan geen scheidingscondensator vinden.
Overweeg om de netsteker te voorzien van een neon lampje met drieaderig snoer naar de radio zodat je aan het lampje kunt zien dat de neutral aan het chassis ligt....

Meer
01 mei 2016 21:57 #60592 door PE9ZZ
Die weerstand is nodig om het ding "tous courants" (alle stromen, ze bedoelden natuurlijk alle spanningen...) te krijgen. En je hebt de korte golf (OC) erbij. Grappig universeel toestelletje, raar dat de lange golf (GO) er niet opzit. Misschien dat op Franstalige fora (iets met TSF) iets over deze radio te vinden is.

Tjerk, 9ZZ

Meer
01 mei 2016 21:25 #60591 door Leo Bolier
Ben, bedankt.
Ik heb het schema inmiddels voor een deel uitgeplozen. Het lijkt er een wel een beetje op maar jouw schema is een stuk eenvoudiger. Mijn toestel is duidelijk Frans als je naar de afstemschaal en de stickers /opschriften op de achterwand kijkt.
Ik kan voorlopig wel verder. In het voedingsdeel zit bij mij een grote vermogensweerstand om ook 250, 220 en 130 volt voeding aan te kunnen. Een aantal wikkelingen daarvan was beschadigd/onderbroken. Met wat reken en meetwerk heb ik alle gegevens wel achterhaald en kan hij opnieuw gewikkeld worden.
Groet, Leo

Meer
29 apr 2016 14:18 #60552 door Ben
Het lijkt een Amerikaanse versie met de 6M7 als Franse buis?, heb gekeken in de lijst met Amerikaanse schema's maar daar komt het merk Sonora radio pas in 1940 voor. Deze radio is uit 1939 en wel een schema gevonden die er op lijkt maar daar zit een 6K6 op de plaats van jouw 6M7. Mogelijk heb je hier iets aan. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena