Radio's van 1950 tot 1970
Philips AG 9169 revisie - (welk element?)
08 jan 2016 07:23 #58225
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG 9169 revisie - (welk element?)
Hoe de platenspeler uit de plank moet, dat is mij bekend, gaat inderdaad zoals beschreven. Echter, ik wilde de plank waar de platenspeler op zit er uit hebben. Bij het losdraaien van de schroeven aan de achterzijde zat de plank wel los, maar ging er niet uit. Lijkt ergens klem te zitten.
Dus was ik benieuwd hoe je die er uit krijgt.
Groeten,
Peter
Dus was ik benieuwd hoe je die er uit krijgt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 jan 2016 01:36 #58222
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips AG 9169 revisie - (welk element?)
@ MauriceH,
Heel interessante link naar deze Nederlandse vinding.
Geeft ook meteen weer hoe de commerciële wereld in elkaar zit.
Deze heel kundige man heeft beter verdiend.
Cees.
Heel interessante link naar deze Nederlandse vinding.
Geeft ook meteen weer hoe de commerciële wereld in elkaar zit.
Deze heel kundige man heeft beter verdiend.
Cees.
07 jan 2016 19:19 #58212
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Philips AG 9169 revisie - (welk element?)
@Peter,
Pu is een AG2009
Mat optillen
Door het gat en deze naar je toe draaien
Zie je richting de pen een metaal lip zitten
Deze Lip Indrukken en ontgrendel je het plateau.
Vervolgens Boven en onder zie je 2 schroeven aan 2 naar beneden gerichte strippen
Deze oplossen en kun je gewoon de pu uitnemen.
@ Jeroen.
De AG3020 / 3021 nog geen slechte tegen gekomen.
Je had na even kort zoeken de site van John Hupse kunnen vinden met zoeken naar AG3020.
Vind je in verhaal de link naar reparatie van deze elementen.
www.hupse.eu/radio/repair/Philips_AG9128.htm
Element is nu wel naar de knoppen zo te zien, jammer.
Heel bijzonder element met geschiedenis.
Heb onlangs een leuk gesprek gehad met de bedenker dit systeem.
Lees deze informatie maar eens over geschiedenis dat AG3020/3021 element.
www.mfbfreaks.com/motional-feedback/gesc...ips-pick-up-pionier/
-dat AG3020/21 element is de moeder van alle huidige MD-elementen.
Advies, in elkaar en als Display in je vitrine kast.
Pu is een AG2009
Mat optillen
Door het gat en deze naar je toe draaien
Zie je richting de pen een metaal lip zitten
Deze Lip Indrukken en ontgrendel je het plateau.
Vervolgens Boven en onder zie je 2 schroeven aan 2 naar beneden gerichte strippen
Deze oplossen en kun je gewoon de pu uitnemen.
@ Jeroen.
De AG3020 / 3021 nog geen slechte tegen gekomen.
Je had na even kort zoeken de site van John Hupse kunnen vinden met zoeken naar AG3020.
Vind je in verhaal de link naar reparatie van deze elementen.
www.hupse.eu/radio/repair/Philips_AG9128.htm
Element is nu wel naar de knoppen zo te zien, jammer.
Heel bijzonder element met geschiedenis.
Heb onlangs een leuk gesprek gehad met de bedenker dit systeem.
Lees deze informatie maar eens over geschiedenis dat AG3020/3021 element.
www.mfbfreaks.com/motional-feedback/gesc...ips-pick-up-pionier/
-dat AG3020/21 element is de moeder van alle huidige MD-elementen.
Advies, in elkaar en als Display in je vitrine kast.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
04 jan 2016 23:49 #58171
door JeroenK
Beantwoord door JeroenK in topic Philips AG 9169 revisie - (welk element?)
Bedankt Peter,
De caps worden inderdaad vervangen en de weerstanden nagemeten/vervangen. Prachtig hoe dat allemaal in elkaar gepuzzeld zit haha.
De pickup heb ik er uit gekregen met gepast geweld. De schroeven vanaf zowel de bovenkant evenals de onderkant lijken wat mij betreft geen werking te hebben in deze behuizing. Ik heb eerst de drie veertjes die tussen de pickup en de bevestigingsplaat zitten losgehaald uit de houten plaat. Op de derde foto in mijn eerste post zie je aan de linker kant, bij het draaiplateau, zie je aan de boven en onderkant een soort haken. Hiermee zit de pickup aan de bodemplaat geklemd. Toen de rechter kant eenmaal los was kon ik de pickup er voorzichtig uit draaien met wat moeite.
De caps worden inderdaad vervangen en de weerstanden nagemeten/vervangen. Prachtig hoe dat allemaal in elkaar gepuzzeld zit haha.
De pickup heb ik er uit gekregen met gepast geweld. De schroeven vanaf zowel de bovenkant evenals de onderkant lijken wat mij betreft geen werking te hebben in deze behuizing. Ik heb eerst de drie veertjes die tussen de pickup en de bevestigingsplaat zitten losgehaald uit de houten plaat. Op de derde foto in mijn eerste post zie je aan de linker kant, bij het draaiplateau, zie je aan de boven en onderkant een soort haken. Hiermee zit de pickup aan de bodemplaat geklemd. Toen de rechter kant eenmaal los was kon ik de pickup er voorzichtig uit draaien met wat moeite.
04 jan 2016 23:04 #58170
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG 9169 revisie - (welk element?)
Een AG3401 element is zeer goed bruikbaar. Ik heb ook een AG9169 met dit element. Wel moet je twee kanalen parallel schakelen. Ik heb dat gedaan door een doorverbindstripje op het element te zetten dat Links en Rechts doorverbindt en door op de schakelaar achterop (Mono-Stereo) het contactlipje iets omhoog te buigen dat één der contacten op de arm in de stand "MONO" met massa verbindt, zodat dit punt in de stand MONO vrij ligt.
Deze methode heeft het voordeel dat je nu zowel de AG3020/3021 en de AG3401 kan gebruiken: Bij de mono elementen een doorverbindstripje te gebruiken om de twee rechter contacten op de arm onderling te verbinden en bij de stereo elementen de buitenste twee contacten op de arm onderling te verbinden.
Wil je het makkelijk doen, maak het AG3401 element dan open en sluit het mono aan op de buitenste twee contacten.
Verder is het aan te raden in de versterker de zwarte teercondensatoren en kleine elco's te vervangen. Die zwarte zijn en verlopen en lek. Controleer ook alle hoogohmige weerstanden op de juiste waarde en vervang die.
Op de NVHR site staat bij de AG9169 een "vervangend schema". Dat is van de AG9128. Helaas is die versterker anders. Ziet er wel identiek uit, maar bijvoorbeeld de keuzeschakelaar is anders en ook de eindtrap is niet identiek.
Dan heb ik nog een vraag aan de vraagsteller: Hoe heb je de pick-up plank er uit gekregen? Ondanks dat ik die vier schroeven er uit had gedraaid kreeg ik hem niet los.
Groeten,
Peter
Deze methode heeft het voordeel dat je nu zowel de AG3020/3021 en de AG3401 kan gebruiken: Bij de mono elementen een doorverbindstripje te gebruiken om de twee rechter contacten op de arm onderling te verbinden en bij de stereo elementen de buitenste twee contacten op de arm onderling te verbinden.
Wil je het makkelijk doen, maak het AG3401 element dan open en sluit het mono aan op de buitenste twee contacten.
Verder is het aan te raden in de versterker de zwarte teercondensatoren en kleine elco's te vervangen. Die zwarte zijn en verlopen en lek. Controleer ook alle hoogohmige weerstanden op de juiste waarde en vervang die.
Op de NVHR site staat bij de AG9169 een "vervangend schema". Dat is van de AG9128. Helaas is die versterker anders. Ziet er wel identiek uit, maar bijvoorbeeld de keuzeschakelaar is anders en ook de eindtrap is niet identiek.
Dan heb ik nog een vraag aan de vraagsteller: Hoe heb je de pick-up plank er uit gekregen? Ondanks dat ik die vier schroeven er uit had gedraaid kreeg ik hem niet los.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
04 jan 2016 21:42 #58167
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AG 9169 revisie - (welk element?)
Jeroen,
Welkom hier.
Je zou een AG3401 element kunnen toepassen en deze mono aansluiten, info betreffende dit element vindt je op de site van John Hupse.
Er zijn nog andere mogelijkheden.
Lastig om hier uit te leggen.
Doe anders een PM
www.hupse.eu/radio/frameset.htm?philips_hx454a.htm&ContentFrame
Welkom hier.
Je zou een AG3401 element kunnen toepassen en deze mono aansluiten, info betreffende dit element vindt je op de site van John Hupse.
Er zijn nog andere mogelijkheden.
Lastig om hier uit te leggen.
Doe anders een PM
www.hupse.eu/radio/frameset.htm?philips_hx454a.htm&ContentFrame
Mvg.
Bert