Radio's van 1950 tot 1970
Tesla Rytmus
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 okt 2015 17:50 - 06 okt 2015 17:52 #55309
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Tesla Rytmus
Goedenavond ,
Gelukkig 1 radio speelt weer en was geheel origineel dus een mooi afkijk exemplaar .
Nu heb ik alles wat verkeerd aangesloten zat eruit gehaald en van de donor radio de onderdelen over gebouwt , maar wel zo dat ik de donor tzt probeer aan het spelen te krijgen!
Vanavond maar weer verder ermee.
De draden van het schaallampje waren geheel vergaan en heb tijdelijk 2 rode draden genomen .
Zodra ik geheel klaar ben ga ik alle solderringen nalopen en door solderen ook zal ik als ik het heb de rode draden vervangen !
Nu vanavond ga ik verder eerst met de donor radio.
Vriendelijke radio groet Marc
Foto 1 is de donor radio !die zit nog in de kast
Foto 2 is de radio die het mooiste is maar helaas veel aan verprutst
Gelukkig 1 radio speelt weer en was geheel origineel dus een mooi afkijk exemplaar .
Nu heb ik alles wat verkeerd aangesloten zat eruit gehaald en van de donor radio de onderdelen over gebouwt , maar wel zo dat ik de donor tzt probeer aan het spelen te krijgen!
Vanavond maar weer verder ermee.
De draden van het schaallampje waren geheel vergaan en heb tijdelijk 2 rode draden genomen .
Zodra ik geheel klaar ben ga ik alle solderringen nalopen en door solderen ook zal ik als ik het heb de rode draden vervangen !
Nu vanavond ga ik verder eerst met de donor radio.
Vriendelijke radio groet Marc
Foto 1 is de donor radio !die zit nog in de kast
Foto 2 is de radio die het mooiste is maar helaas veel aan verprutst
Laatst bewerkt 06 okt 2015 17:52 door Marc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 okt 2015 16:20 - 06 okt 2015 16:21 #55308
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Tesla Rytmus
Zal dan wel een lampje zijn geweest van 6 V/0.3 A. Of misschien zelfs een fietslampje van 50 mA.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 06 okt 2015 16:21 door PE9ZZ.
06 okt 2015 13:54 - 06 okt 2015 13:55 #55306
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Tesla Rytmus
Marc,
In de NVHR schematheek vind je een en ander over de Tesla Rytmus. Op de foto van de achterzijde staat de buisbezetting EN het benodigde schaalverlichtingslampje. Als ik het goed lees staat er 8046 op de achterwand van de radio en dat is een lampje van 6 V - 0,5 A.
Volgens het schema zit het lampje in het in het hoofdstroomcircuit en als het doorbrandt is het circuit onderbroken en speelt de radio niet meer.
Als een lampje van 6 V - 0,5 A toch doorbrandt is er iets met de radio niet in orde waardoor er een te grote stroom door het circuit vloeit. Hier zie je weer eens het nut van een gloeilamp van 60 W in serie
.
M.vr.gr. Hans
In de NVHR schematheek vind je een en ander over de Tesla Rytmus. Op de foto van de achterzijde staat de buisbezetting EN het benodigde schaalverlichtingslampje. Als ik het goed lees staat er 8046 op de achterwand van de radio en dat is een lampje van 6 V - 0,5 A.
Volgens het schema zit het lampje in het in het hoofdstroomcircuit en als het doorbrandt is het circuit onderbroken en speelt de radio niet meer.
Als een lampje van 6 V - 0,5 A toch doorbrandt is er iets met de radio niet in orde waardoor er een te grote stroom door het circuit vloeit. Hier zie je weer eens het nut van een gloeilamp van 60 W in serie
M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 06 okt 2015 13:55 door Johannes. Reden: typefoutje
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 okt 2015 13:21 #55304
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Tesla Rytmus
Vergeet te vragen wie weet welk lampje erin moet ik heb er een 7 volt in gedaan en deze klapt er steeds uit als ik de variac opdraai tot aan de 160 volt ... zwaardere watt erin gedaan en die bljft heel !!
Wie weet wat erin hoor Voltage en Wattage
:thumbsup: whisling
Wie weet wat erin hoor Voltage en Wattage
:thumbsup: whisling
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 okt 2015 11:31 #55303
door Marc
Tesla Rytmus werd gestart door Marc
Mijn maat heeft afgelopen zaterdag 2 maal een Tesla gekocht precies de zelfde radio alleen bij het uitkasten toch ect veel duidelijke verschillen te zien , andere onderdelen en bedrading loopt anders.
Ook de Elko zit bij het ene toestel rechtstreeks op het chassis terwijl de andere elko anders gemonteerd zit namelijk elko ronde ring met oog en dan een pertinaxring dan door het chassis heen en dan de moer erop.
Deze aarde draad lijkt mij origineel en loopt naar het spanningscaroussel
Ook zit er op de laatst beschreven radio een dikke weerstand over de elko heen ( origineel TESLA gestempeld) .
Nergens is een nederlands schema te vinden en met nederlandse tekst !
Wie kan mij helpen aan duidelijke foto,s van zijn Chassis en eeb schema eventueel ?
Gelukkig zijn de buizen allemaal rond de 70% .
Ook is er 1 weerstand die bovenop het chassis staat defect dus die zoek ik nog het is de kortste die erop staat wie o wie ....
Ik zal vanmiddag/vanavond foto,s plaatsen /maken
Mvgr Marc
Ook de Elko zit bij het ene toestel rechtstreeks op het chassis terwijl de andere elko anders gemonteerd zit namelijk elko ronde ring met oog en dan een pertinaxring dan door het chassis heen en dan de moer erop.
Deze aarde draad lijkt mij origineel en loopt naar het spanningscaroussel
Ook zit er op de laatst beschreven radio een dikke weerstand over de elko heen ( origineel TESLA gestempeld) .
Nergens is een nederlands schema te vinden en met nederlandse tekst !
Wie kan mij helpen aan duidelijke foto,s van zijn Chassis en eeb schema eventueel ?
Gelukkig zijn de buizen allemaal rond de 70% .
Ook is er 1 weerstand die bovenop het chassis staat defect dus die zoek ik nog het is de kortste die erop staat wie o wie ....
Ik zal vanmiddag/vanavond foto,s plaatsen /maken
Mvgr Marc