Radio's van 1950 tot 1970
Saba Freudenstadt 15
31 okt 2015 01:37 #56004
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Saba Freudenstadt 15
@Pierre,
Die onveilige radio onmiddellijk uit laten!!!
En niet eerder weer aan nadat die grondig is nagezien.
Overigens komt het wel eens voor dat door microfonie die buiten ons
gehoor bereik licht de eindbuis van binnen rood gaat staan.
Maar dat komt maar heel erg zelden voor.
Cees.
Die onveilige radio onmiddellijk uit laten!!!
En niet eerder weer aan nadat die grondig is nagezien.
Overigens komt het wel eens voor dat door microfonie die buiten ons
gehoor bereik licht de eindbuis van binnen rood gaat staan.
Maar dat komt maar heel erg zelden voor.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 okt 2015 20:00 #55995
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Saba Freudenstadt 15
Leuk dit te zien! En zo blijf je kijken. Deze is ook mooi:
Marco
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Henk van t Kruis, aan-pierre
Minder
Meer
30 okt 2015 17:10 - 30 okt 2015 17:27 #55991
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Saba Freudenstadt 15
En natuurlijk is het baasje ( toch mooi nog 1meter 74 lang ) erg trots en blij.
En we zingen en we springen en we zijn zo blij met een STEREO FM SABA erbij.
valt me op hoe mooi schoon en gepoetst het interieur er uit ziet, feest om te zien . Lijkt wel een afgelikt bord annanas pudding met rum en sinaassnippers . Of een een slagerij op zondag. Denk er sterk over om voor deze of andere radio in mn mini verzameling een plexiglas achterschot te laten maken met gestanste gaten. Kent iemand al zo een service? Zal wel prijzig zijn, maar wel leuk voor bezoekers om het zo in werking te zien . Zouden die radios nu uitgevonden zijn, had men nooit een ondoorzichtig schot gemaakt. ( ehhh niet meteen schieten )Ook al om dreigend onheil op tijd te ontdekken! *
An Frau Anja zal verslag worden gedaan. ( of dat papiertje wat Henk vond met een naam en adtres nou het adres van haar ex is ?. zal m eens aanschrijven of hij nog meer Saba's weet
.)....
* ik kijk altijd nog dagelijks achter in mijn spelende nog niet gereviceerde radios uit voorzorg. Dat komt omdat ik een eindbuis in mijn Grundig 5590 vuurrood zag branden met ook de roosters als gloiend ijzer. ( nadat ik de pickup en bandrecorder ingang eens uitgeprobeert had )Radio uit gedaan en weer aan , vreemd genoeg niets meer aan de hand. speelt nu in afwachting revisie dagelijks 3 uur en nooit meer dat enge effect. Maar ik kijk wel om de 10 minuten naaar binnen en luister op ruikafstand. (Geen bandrecorder meer durven aangesloten sinds dien.) Ook eens een moderne mc pickup aangesloten . ging goed, maar alleen als de bas toonregeling helemaal uitstond . Draai ik een heeel beetje op (2 mm) dan zwelt er een lage toon aan steeds harder als ware het een microfonie effect. Griezelig!!! geen brom toon maar wel laag . rumble filter aan maakt niet uit.
En we zingen en we springen en we zijn zo blij met een STEREO FM SABA erbij.
valt me op hoe mooi schoon en gepoetst het interieur er uit ziet, feest om te zien . Lijkt wel een afgelikt bord annanas pudding met rum en sinaassnippers . Of een een slagerij op zondag. Denk er sterk over om voor deze of andere radio in mn mini verzameling een plexiglas achterschot te laten maken met gestanste gaten. Kent iemand al zo een service? Zal wel prijzig zijn, maar wel leuk voor bezoekers om het zo in werking te zien . Zouden die radios nu uitgevonden zijn, had men nooit een ondoorzichtig schot gemaakt. ( ehhh niet meteen schieten )Ook al om dreigend onheil op tijd te ontdekken! *
An Frau Anja zal verslag worden gedaan. ( of dat papiertje wat Henk vond met een naam en adtres nou het adres van haar ex is ?. zal m eens aanschrijven of hij nog meer Saba's weet
* ik kijk altijd nog dagelijks achter in mijn spelende nog niet gereviceerde radios uit voorzorg. Dat komt omdat ik een eindbuis in mijn Grundig 5590 vuurrood zag branden met ook de roosters als gloiend ijzer. ( nadat ik de pickup en bandrecorder ingang eens uitgeprobeert had )Radio uit gedaan en weer aan , vreemd genoeg niets meer aan de hand. speelt nu in afwachting revisie dagelijks 3 uur en nooit meer dat enge effect. Maar ik kijk wel om de 10 minuten naaar binnen en luister op ruikafstand. (Geen bandrecorder meer durven aangesloten sinds dien.) Ook eens een moderne mc pickup aangesloten . ging goed, maar alleen als de bas toonregeling helemaal uitstond . Draai ik een heeel beetje op (2 mm) dan zwelt er een lage toon aan steeds harder als ware het een microfonie effect. Griezelig!!! geen brom toon maar wel laag . rumble filter aan maakt niet uit.
Laatst bewerkt 30 okt 2015 17:27 door aan-pierre.
29 okt 2015 19:17 - 29 okt 2015 19:18 #55951
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Saba Freudenstadt 15
het ook sluit mooi henk mooi gedaan
ook geen ruis tussen de kanalen .
dat komt bij buizen stereo radio,s nog wel eens voor .?
overgens een mooie radio .
huub
ook geen ruis tussen de kanalen .
dat komt bij buizen stereo radio,s nog wel eens voor .?
overgens een mooie radio .
huub
Laatst bewerkt 29 okt 2015 19:18 door Huub.
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 okt 2015 19:05 #55950
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Saba Freudenstadt 15
De Saba heeft ondertussen zijn stereodecoder ingebouwd gekregen. Dit was er eenvoudig, plug er uit en decoder er in. Stereo decoder werkte direct. Alleen de stereo indicator in de EM80x werkte niet. Ik ging er min of meer vanuit dat deze voorziening er ook niet inzat. Na overleg met de ontwerper Dimitri is het toch helemaal goed gekomen, en werkt dat deel ook probleemloos.
De radio is gereed en mag binnenkort terug naar zijn baasje.
De radio is gereed en mag binnenkort terug naar zijn baasje.
20 okt 2015 14:09 #55671
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Saba Freudenstadt 15
Wat een prachtige film.
Mooi historisch document.
Nog geen sprake van mondfilters bij het lak spuiten etc.
Wat mij opviel was, net zoals in de Philips films, er grote soldeer bouten (kachel poken) werden gebruikt.
In "mijn" radiozaak werden alleen Philips en, als goedkoop alternatief, Orion verkocht.
Saba mocht niet verkocht worden.
Philips was heel streng.
Bedankt, ruud PA0ROJ
Mooi historisch document.
Nog geen sprake van mondfilters bij het lak spuiten etc.
Wat mij opviel was, net zoals in de Philips films, er grote soldeer bouten (kachel poken) werden gebruikt.
In "mijn" radiozaak werden alleen Philips en, als goedkoop alternatief, Orion verkocht.
Saba mocht niet verkocht worden.
Philips was heel streng.
Bedankt, ruud PA0ROJ