Radio's van 1950 tot 1970
Grundig 5590 - HIFI- Multi stereo
12 sep 2015 00:21 #54897
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Grundig 5590 - HIFI- Multi stereo
Ik zie liever twee EL84'gers i.p.v die dubbele eindbuizen die meestal niet erg
lang mee gaan. In sommige 60 jaar oude radio's zit vaak nog de eerste
EL84, af fabriek en blijkt die ook nog prima in orde te zijn.
Goede betrouwbare buis en een goed geluid.
Cees.
lang mee gaan. In sommige 60 jaar oude radio's zit vaak nog de eerste
EL84, af fabriek en blijkt die ook nog prima in orde te zijn.
Goede betrouwbare buis en een goed geluid.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 sep 2015 16:47 - 11 sep 2015 16:47 #54889
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Grundig 5590 - HIFI- Multi stereo
Grundig radio,s en band recorders met ELL 80 klinken ook goed
Ik heb liever ell 80 als ECL800. . EL L 80 daar is ook beter aan te komen nieuw .
Philips gebruikten ook wel in die tijd ELL 80 meen de Uranus .
Huub
Ik heb liever ell 80 als ECL800. . EL L 80 daar is ook beter aan te komen nieuw .
Philips gebruikten ook wel in die tijd ELL 80 meen de Uranus .
Huub
Laatst bewerkt 11 sep 2015 16:47 door Huub.
11 sep 2015 10:52 #54885
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig 5590 - HIFI- Multi stereo
Inderdaad. Op het schema staat overigens wel weer Wunschklang, vreemd...
Tjerk, 9ZZ
11 sep 2015 09:52 #54882
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Grundig 5590 - HIFI- Multi stereo
11: ECC85 ECH81 EF89 EF80 EM87 EBC81 ECC83 ECC83 ECC83 ELL80 ELL80
Henk van 't Kruis
11 sep 2015 07:09 #54877
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig 5590 - HIFI- Multi stereo
Op het rm.org fotootje is die glans niet echt te zien... Maar de marketingblurb is zoals altijd weer briljant. "Klangtabulatur", "Stereodirigent", je moet er maar opkomen! Ben nu wel nieuwsgierig wat er in dat balanseindtrapje zit. ELL80 vermoed ik.
Tjerk, 9ZZ
10 sep 2015 22:07 - 10 sep 2015 22:08 #54860
door admin
Ik ben bezig met het scannen van een folderboekje van Grundig radioapparaten en koncertmeubels. 1 van de genoemde radio's is de 5590, een stereo radio of zoals Grundig het omschrijft;
Dit met grootste technische raffinement gefabriceerde top-model mag met recht onder de Hi-Fi stereo apparaten worden gerangschikt. De dubbele balans eindtrap van tweemal 8,5 Watt en de 6 Superphon luidsprekers garanderen een welhaast volmaakte geluidsweergave.
Verder volgen dan nog een lijst van technische bijzonderheden. Hierbij viel mij op dat Grundig het nu ineens heeft over het aantal buizenfuncties (26 stuks) i.p.v. het aantal buizen (11 stuks). Ook is de Wunschklang register vervangen door de term klangtabulatuur en balans regelaar door stereo-dirigent. Als laatste spreekt met over een diepglans gepolitoerde kast, waarbij het haast zeker is dat er een voor die tijd moderne spuittechniek zal zijn toegepast.
Zoals zovelen andere fabrikanten, probeerden de fabrikanten elkaar te overtreffen met reclame technieken. Wel leuk om dat hele boekje blad voor blad door te bladeren.
Ik heb dit toestel ook nog niet zolang geleden terug mogen brengen in een toestand die weer jarenlang radio plezier zal opleveren. Zal ook binnenkort een revisie verslagje plaatsen.. Het geluid en de klang is overdonderend te noemen, .
Henk van 't Kruis
Grundig 5590 - HIFI- Multi stereo werd gestart door admin
Ik ben bezig met het scannen van een folderboekje van Grundig radioapparaten en koncertmeubels. 1 van de genoemde radio's is de 5590, een stereo radio of zoals Grundig het omschrijft;
Dit met grootste technische raffinement gefabriceerde top-model mag met recht onder de Hi-Fi stereo apparaten worden gerangschikt. De dubbele balans eindtrap van tweemal 8,5 Watt en de 6 Superphon luidsprekers garanderen een welhaast volmaakte geluidsweergave.
Verder volgen dan nog een lijst van technische bijzonderheden. Hierbij viel mij op dat Grundig het nu ineens heeft over het aantal buizenfuncties (26 stuks) i.p.v. het aantal buizen (11 stuks). Ook is de Wunschklang register vervangen door de term klangtabulatuur en balans regelaar door stereo-dirigent. Als laatste spreekt met over een diepglans gepolitoerde kast, waarbij het haast zeker is dat er een voor die tijd moderne spuittechniek zal zijn toegepast.
Zoals zovelen andere fabrikanten, probeerden de fabrikanten elkaar te overtreffen met reclame technieken. Wel leuk om dat hele boekje blad voor blad door te bladeren.
Ik heb dit toestel ook nog niet zolang geleden terug mogen brengen in een toestand die weer jarenlang radio plezier zal opleveren. Zal ook binnenkort een revisie verslagje plaatsen.. Het geluid en de klang is overdonderend te noemen, .
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 10 sep 2015 22:08 door admin.