Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

aanwinst/ vragen Loewe Opta 3790

Meer
21 aug 2015 19:05 #54270 door Huub
Beantwoord door Huub in topic aanwinst/ vragen Loewe Opta 3790
De SP toets is meestal voor spraak met minder basse
Ja als toetsen niet schoon zijn de kontakt fingers
Dan zal ook het een en ander weg vallen .
Orchest toets dat is meestal recht uit alles even sterk
in het aanhoren .
Huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 aug 2015 18:57 - 21 aug 2015 19:04 #54269 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic aanwinst/ vragen Loewe Opta 3790
@Bert Kn

Dank je Bert. Zal de tip met Henk bespreken t.z.t. Misschien kan ik de speakers zelf doen na de cursus NVHR
Heb nog wat reparaties te gaan en te betalen en moet eerst nog speakers voor de Philips B8X52A en eventueel ook externe voor de B5X43A zien te versieren. De Loewe is eigenlijk ook niet mijn lieveling om het uiterlijk en er is nog iets wezenlijk anders wat de keuze van de soort /merk speakers
kritisch maakt voor mijn doel .
Ik leg dit uit.......Alle radios die ik heb kunnen samen spelen 2 aan 2 . Ik expirimenteer alvast met mijn toekomstige dubbel mono opstelling. Dat ik daar 2 de zelfde merken voor vind ( en nog moeilijker 2 de zelfde types) is maar de vraag. Dus heb ik het effect nu alvast even geprobeert .

Mijn Blaupunkt RIVIERA uit 1959 .... (sorry nummer straks)Speelt wonderlijk goed met mijn Philips B5X43A. Wat een kicK was het om stereo te horen met ieder een radio voor 1 kanaal. GEWELDIG.
Ook de Phillips BX490A speelt goed samen met de andere philips. ( met de anderen lukt t niet ...speelt heel zacht dan)

De Loewe echter combineert totaal niet met wat voor andere buizenradio ook. Je krijgt een soort uit fase effect. Of goedkoop surround effect zoals bij een midisetje. Ik zal die radio dus nooit voor mijn dubbel mono opstelling kunnen gebruiken. Wellicht solo. Dan krijg je een dijk van een klank met 4 speakers en is de radio oiit een goed ruilobject ( met de orginele er nog bij ).
Het zou ....wat denk jij daarvan??? misschien ook aan de mix met de electrostaten kunnen liggen. ALS ze nog leven...ik weet t niet ...vermoed het.
VRAGEN over dit toestel:
VRAAG 1 : WEET iemand waarvoor de SP knop is? De radio speelt zachter dan ...maar NIET ten gunste van de electrostaten.

VRAAG2: wat doet of wat behoort de knop orchester te doen? Deze werkt door stof wel en niet of schakelt soms even volume weg.

OPMERKINGEN: de toonregeling wil ik wat over kwijt......HIFI...geweldige algemene frekwentie lift. Bass alleen de aller diepste bas extra ( zoals meest linkse regelaar van een moderne exualiser..géén boem bas ) JAZZ vreselijk!!! je tanden splijten . Allerju wat een overdrijving. Heb met hifi aan en treble knop op half het geluid van de Grundig met hoge tonen 3/4. Alles met alles .....De speakers voor hebben een enorme hogetonen push van zich zelf al. Zonder hifi knop in klinkt t weer te muffig.

zo dit is t ...zoals je ziet expirimenteer ik al met opmaak om struktuur en overzichtelijkheid te creeren voor de snelle overzichtelijkheid. Gezien mijn moeite me kort te vatten zoals anderen dat kunnen op fora..
Laatst bewerkt 21 aug 2015 19:04 door aan-pierre.

Meer
21 aug 2015 14:33 #54263 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic aanwinst/ vragen Loewe Opta 3790
Bij de Grundig 4055/56 van Aloys waar twee electrostaten inzaten heb ik het gisteren zoals op een Duits forum vermeld staat opgelost.

Ich habe das Problem gestern an einen 4055/56 so gelöst:
Zwei permadyn Hochtöner aus einem geschlachteten Telefunken, Hersteller: Isophon. Mit 6,8µF Tonfrequenz-Elko parallel an den Frontlautsprecher gehängt.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Meer
20 aug 2015 19:12 - 20 aug 2015 19:47 #54248 door Huub
Beantwoord door Huub in topic aanwinst/ vragen Loewe Opta 3790
Electrostaten hoor je bijna niet
Je kan er even met de schoeven draaier heft stevig tegen tikken
met muziek er op het membraam blijf wel een wat kleven op het spons rubber
Maar ik zou er niks dan meer aan doen je mist ze toch niet .
goede tweedehandse zijner toch niet ze mankeren allemaal wel wat door ouderdom ..
Mooi er radio verders Loewe radios geven meestal goed geluid .
loewe opta is eigenlijk niet voor na den oorlog
Opta is van In de oorlog . begrijp ook niet die hand having na den oorlog
Loewe is ook Jidich ...
Huub
Laatst bewerkt 20 aug 2015 19:47 door Huub.

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
Meer
20 aug 2015 18:31 - 20 aug 2015 18:35 #54247 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic aanwinst/ vragen Loewe Opta 3790
Pierre,
de zwarte vellen hebben niets te maken met leeg gelopen of lekkende condensatoren. Waar het wel vandaan komt weet ik niet, maar het lijkt alsof het in het hout getrokken is.

Veel Duitse radio's hebben een glitter en pompeuze uitstraling. Je vind het mooi of niet. Elektrostaatjes zal wel lastig worden om vervangers voor te vinden. Diverse producenten uit die tijd hadden ook vaak kleine spekaers die je kunt gebruiken. Letop, niet op de aansluiting van het elektrostaatje, dat gaat niet goed ivm de hoge spanning die er op staat.

Henk
Laatst bewerkt 20 aug 2015 18:35 door Henk van t Kruis.

Meer
20 aug 2015 16:10 - 20 aug 2015 16:15 #54244 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic aanwinst/ vragen Loewe Opta 3790
Ik beloof plechtig nooit meer een forumbijdrage te schrijven per mobiel. die domme typfouten die ik dan nog meer over het hoofd zie. Om je rot te schamen. Sorry, was echt niet dronken! Kijhard hoor dat je je eigen tekst na een uur niet meer kan wissen en niet opnieuw kan beginnen als je terug bent van weg met frissser blik op je tekst.. ;)
Laatst bewerkt 20 aug 2015 16:15 door aan-pierre.

Gemaakt door Kunena