Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

DAB+ mini-tuner aansluiten op AM-buizenradio

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
29 jun 2015 16:25 - 29 jun 2015 16:25 #53274 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic DAB+ mini-tuner aansluiten op AM-buizenradio
Je zou een Philips ORT2300B kunnen nemen , deze heeft bluetooth en aan je radio kant een Bluetooth ontvanger met een aangepast kabeltje. Dat heb ik sinds kort thuis in gebruik en werkt prima. Of werken met een MG zendertje. zoals je zelf al aan gaf. Vind ik zelf leuker, valt er nog wat te draaien aan je radio.
Laatst bewerkt 29 jun 2015 16:25 door hkruis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 jun 2015 14:56 #53273 door Huub
Is een klein draagbaar DAB radiotje niks met koptelefoon aansluiting
Dat kan je dan insturen dan gebruik je nog een weerstandje parr er bij
Huub

Meer
29 jun 2015 13:41 - 29 jun 2015 13:41 #53272 door Johannes
Hoi Maarten,

Nu ik beter kijk heb je gelijk; het zijn vooral USB-tuners op die Ali Baba site. Gratis verzending naar Europa....... hoe is dat mogelijk, want ik moest onlangs voor een radio-onderdeeltje vanuit Australië
€ 31,05 vrachtkosten betalen ;)

Maar wat ik zoek is een kwalitatief goede DAB+ micro tuner die met een kabeltje verbonden wordt met de grammofoon ingang van een oude buizenradio. Dan ben ik klaar voor de toekomst wanneer het analoge gebeuren er binnenkort mee ophoudt.

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 29 jun 2015 13:41 door Johannes.

Meer
29 jun 2015 12:56 #53271 door maarten
Hoi Hans,

Ik zie op je link vooral USB-sticks om DVB te ontvangen, en heb even niet verder gezocht. Vuistregel bij Chinees spul is: de bijgeleverde voeding niet gebruiken. Als je je daaraan houdt kan het met de degelijkheid in veel gevallen nog wel meevallen, maar alsnog geen garantie op de goede werking.

Meer
29 jun 2015 10:31 - 29 jun 2015 10:34 #53269 door Johannes
Beste forumlezers,
Nog een paar maanden en dan zijn de oude vertrouwde AM zenders al weer verleden tijd. De FM-zenders volgen later. Op zich niks mis mee, want het alternatief DAB+ heeft veel voordelen. Op internet is daar een hoop info over te vinden.
Voor verzamelaars van oude radio-apparatuur betekent het dat wij via een omweg nog heel goed (en vaak zelfs beter dan ooit) naar onze oude radiotoestellen kunnen luisteren met behulp van een mini zendertje zoals de bekende PLL-AM zender van Otto Tuil en niet te vergeten de zelfbouw zendertjes met buizentechniek.
Ook bestaan er kleine FM-tuners zo groot als de helft van een pakje sigaretten die je op de grammofooningang van een historische AM radio kunt aansluiten. Maar aangezien de FM ook gaat verdwijnen is het misschien handiger om meteen maar naar een DAB+ tunertje uit te kijken.
Zo kwam ik al zoekend op het internet een aantal DAB+ mini-tunertjes tegen die mij heel geschikt lijken om aan te sluiten op de grammofoon entree van een AM-radio.
nl.aliexpress.com/w/wholesale-dab-fm-tuner.html
Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe is het gesteld met de kwaliteit van die dingen? Gezien de prijs kan je er niet veel van verwachten.........

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 29 jun 2015 10:34 door Johannes.

Gemaakt door Kunena