Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aristona radio's

Meer
04 mei 2015 16:07 - 04 mei 2015 16:08 #52222 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Aristona radio's
Hallo allemaal,

De Aristona SA3029A die hier staat is een echt Duits exemplaar. Deze aanname baseer ik op het ontwerp met een seleengelijkrichter (komt in de Nederlandse ontwerpen uit de 50-er jaren bij mijn weten niet voor), de kunststof (geen pertinax) buisvoeten, de overmaat aan bonbons van Wima en de koolstof weerstanden i.p.v composiet exemplaren, behalve dan die op het magische oog (en verlopen natuurlijk). Dat is dan ook het enige wat aan deze radio vervangen is, samen met een UL84 die na een minuut spelen de brui er aan gaf.
Duitse Philips (WExxxxx) luidsprekers.

Ook deze radio heeft een GIRA sticker en komt uit Brabant (waren de radio's in België goedkoper? Je zou dan eerder een Siera verwachten, deze bestaat ook als SA3029A).
Over het originele type-stickertje is een andere geplakt, dat is duidelijk te zien. Het nieuwe serienr eindigt ook op een E.

Wat in Eindhoven (of Leuven) is aangepast is Philips buizen erin (i.p.v. Valvo) , de middenfrequentie afregelen op 452kHz, een andere afstemschaal/ aanduidingsplaatjes rondom de toonregelaars/ achterplaat en als laatste een andere typestickertje.
Mooi geluid (met lichte brom), maar super lelijke kitscherige kast ...

Gr. Paul
Laatst bewerkt 04 mei 2015 16:08 door verbeek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2015 14:48 - 21 apr 2015 14:49 #52043 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Aristona radio's

kaststickers of stempelingen, overige chassisstickers of stempelingen, etc,

Maarten.
Zover ik me herinner ben ik geen kaststickers stempelingen en overige chassisstickers tegen gekomen.
Ik zal hem een dezer dagen van stal halen en kijken of er nog wat van dat soort zaken te vinden is.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 apr 2015 14:49 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
21 apr 2015 11:49 #52042 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Aristona radio's
De G.I.R.A. sticker duidt volgens mij op een Belgische belasting heffing.

Meer
21 apr 2015 10:51 - 21 apr 2015 11:00 #52041 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aristona radio's
Hoi Bert, Thijs,

Alvast dank voor jullie antwoorden, maar ik ben niet overtuigd.

De GIRA-zegel gaat inderdaad zoals Thijs al zegt over het land van verkoop. Werd er waarschijnlijk zelfs pas door de winkelier opgeplakt?

Aan de E achter het serienummer durf ik echter nog niet zo snel conclusies te verbinden. Als hij ervoor had gestaan was de zaak al iets duidelijker, maar zelfs dan geen 100% garantie zonder onderzoek van andere kenmerken (kaststickers of stempelingen, overige chassisstickers of stempelingen, etc, ook gewoon de constructie en gebruikte componenten - als die overeenkomen met een in Duitsland ontwikkeld en geproduceerd toestel is de kans niet heel groot dat een andere fabriek een klein productielijntje ervan had: kost minder om ze van dezelfde band te plukken).

Een aantal jaar eerder werd de letter nog wel eens dubbel gebruikt (L ervoor, L erachter, maar soms ook L ervoor en E erachter voor toestellen uit Leuven).

Over de exacte uitleg ben ik nog niet uit, maar bij deze radio waar de letter ervoor gewoon helemaal ontbreekt (heb ik wel eens eerder gezien, maar niet vaak) zou de E bijvoorbeeld kunnen betekenen dat het toestel naar specificatie van - en/of door de Nederlandse organisatie is omgekat van Philips naar Aristona, en er verder geen productiehandelingen aan zijn verricht.

Nadat (hopelijk nadat) de letter achter het serienummer volledig in onbruik was geraakt, duiken er ook wel voorbeelden op van omstickeren waarbij de letter van de omstickerlocatie gebruikt werd.
Laatst bewerkt 21 apr 2015 11:00 door maarten.

Meer
20 apr 2015 20:53 #52031 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Aristona radio's
Thijs,
Bedankt voor de info.
Mijn exemplaar is dus van Nederlandse bodem.

Bijlage DSC07452.JPG niet gevonden

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Meer
20 apr 2015 16:47 #52019 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Aristona radio's
Dag Bert,

Radio's die in België verkocht zijn en het GIRA zegel hebben dat betekent dat zij via een officiële dealer verkocht zijn en niet via parallel import.
Mijn Aristona heeft een E achter het serienummer wat wil zeggen dat hij in Eindhoven gemaakt is.
In België geproduceerde toestellen hebben de letters PL bij het serienummer (Philips Leuven)

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Gemaakt door Kunena