Radio's van 1950 tot 1970
Erres KY 595 PS
14 aug 2016 23:50 - 14 aug 2016 23:53 #61981
door RVP
Beantwoord door RVP in topic Erres KY 595 PS
Laatst bewerkt 14 aug 2016 23:53 door RVP.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 dec 2014 14:43 - 11 dec 2014 14:45 #48789
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Erres KY 595 PS
Ja Henk een teer krente bol die C.Kerst teer C,s
Maar Pieter De Bucheroid C met bvb soms een weerstanje naar massa komt
Wel meer voor naar massa .De waarde maakt ook uit tegen doorslaan
BVb 4,7 is wat sterker al met veel meer waaredens naar massa
Als je deze los maakt dan zie je het soms op de scoop
Ik zou gewoon met de waarde die er op zit een nieuwe met
behoorlijke volts er weer opdoen naar massa dat werkt beter waarschijnlijk
Ik vind de erres radio,s wel goed klinken over het algemeen .
Huub
Maar Pieter De Bucheroid C met bvb soms een weerstanje naar massa komt
Wel meer voor naar massa .De waarde maakt ook uit tegen doorslaan
BVb 4,7 is wat sterker al met veel meer waaredens naar massa
Als je deze los maakt dan zie je het soms op de scoop
Ik zou gewoon met de waarde die er op zit een nieuwe met
behoorlijke volts er weer opdoen naar massa dat werkt beter waarschijnlijk
Ik vind de erres radio,s wel goed klinken over het algemeen .
Huub
Laatst bewerkt 11 dec 2014 14:45 door Huub.
11 dec 2014 13:36 - 11 dec 2014 14:28 #48788
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Erres KY 595 PS
Ik kan aansluiten bij de opmerking van Frank. Bij meerdere Erres RA626 was de buisvoethouder van de EL84 flink aangetast door de hitte van de EL84. Ik heb de buisvoet houders vervangen door keramische houders. Van der Heem had er beter aan gedaan direct keramische buisvoet houders te plaatsen voor de EL84. Philips deed dat ook bij eindbuizen in televisies. Een verbrande buisvoet houder van de EABC80 ben ik nog niet tegengekomen.
Belangrijk is ook het veranderen van de aansluiting van de teer condensator naast de EL84. Deze condensator ligt aan een zijnde aan de anode van de EL84 en aan de andere zijde aan massa. Dus potentieel levensgevaarlijk voor de uitgangstrafo. De condensator hoeft niet vervangen te worden maar de massa aansluiting ervan moet omgelegd worden naar een aansluiting aan de voeding plus.
Ik zie dus dat Van der Heem het op de foto getoonde chassis met printplaat al in 1959 toepaste (en dus later ook in de RA626). Hetzelfde chassis jarenlang toepassen in vele toestellen is op zich ook weer niet verwonderlijk, eind jaren 50 was de FM/AM consumenten buizen radio feitelijk uitontwikkeld.
Het gebruiken van hetzelfde chassis in vele toestellen is natuurlijk ook een zaak van productie kosten besparen. Voor de meeste consumenten doet het er niet toe of een nieuw model radio kast feitelijk een aantal jaren geleden ontwikkelde elektronica bevat. Het was toen nog niet zo als vandaag de dag met de razend snelle ontwikkeling van computer hardware waardoor een smartphone van drie jaar oud "hopeloos" ouderwets is.
Mijn ervaring met speciaal de Erres RA626 is eveneens dat het een aardig toestel is dat een behoorlijk goed geluid geeft. Repareren is echter nogal een gedoe, meestal moet het chassis de kast uit. Het repareren van toestellen met een traditioneel chassis en service luik gaat vaak een stuk gemakkelijker.
Qua productie kosten lijkt mij het getoonde chassis niet echt substantieel goedkoper dan een traditioneel chassis. Dit chassis goed kennende weet ik dat er nog heel wat traditionele bedrading aangelegd moest worden om het compleet te maken. De productie kosten gaan pas echt omlaag als bijvoorbeeld ook de golfbereik schakelaar en toon schakelaar op de de gedrukte bedrading gemonteerd kunnen worden.
mvg, Pieter.
Belangrijk is ook het veranderen van de aansluiting van de teer condensator naast de EL84. Deze condensator ligt aan een zijnde aan de anode van de EL84 en aan de andere zijde aan massa. Dus potentieel levensgevaarlijk voor de uitgangstrafo. De condensator hoeft niet vervangen te worden maar de massa aansluiting ervan moet omgelegd worden naar een aansluiting aan de voeding plus.
Ik zie dus dat Van der Heem het op de foto getoonde chassis met printplaat al in 1959 toepaste (en dus later ook in de RA626). Hetzelfde chassis jarenlang toepassen in vele toestellen is op zich ook weer niet verwonderlijk, eind jaren 50 was de FM/AM consumenten buizen radio feitelijk uitontwikkeld.
Het gebruiken van hetzelfde chassis in vele toestellen is natuurlijk ook een zaak van productie kosten besparen. Voor de meeste consumenten doet het er niet toe of een nieuw model radio kast feitelijk een aantal jaren geleden ontwikkelde elektronica bevat. Het was toen nog niet zo als vandaag de dag met de razend snelle ontwikkeling van computer hardware waardoor een smartphone van drie jaar oud "hopeloos" ouderwets is.
Mijn ervaring met speciaal de Erres RA626 is eveneens dat het een aardig toestel is dat een behoorlijk goed geluid geeft. Repareren is echter nogal een gedoe, meestal moet het chassis de kast uit. Het repareren van toestellen met een traditioneel chassis en service luik gaat vaak een stuk gemakkelijker.
Qua productie kosten lijkt mij het getoonde chassis niet echt substantieel goedkoper dan een traditioneel chassis. Dit chassis goed kennende weet ik dat er nog heel wat traditionele bedrading aangelegd moest worden om het compleet te maken. De productie kosten gaan pas echt omlaag als bijvoorbeeld ook de golfbereik schakelaar en toon schakelaar op de de gedrukte bedrading gemonteerd kunnen worden.
mvg, Pieter.
Laatst bewerkt 11 dec 2014 14:28 door pieterv.
10 dec 2014 21:47 #48786
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Erres KY 595 PS
Franc, de printplaat is gelukkig zelf niet zwart geworden en we hebben de nieuwe buisvoeten (uit een donortoestel) er behoorlijk goed in weten te krijgen. De sporen zijn inderdaad heel zwak en gaan gauw kapot.
Probleem met de M.F. is dat van de discriminatortrafo de kern helemaal naar beneden is gezakt. Die zal dus van de print af moeten om het probleem op te lossen.
Groeten,
Peter
Probleem met de M.F. is dat van de discriminatortrafo de kern helemaal naar beneden is gezakt. Die zal dus van de print af moeten om het probleem op te lossen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
10 dec 2014 21:41 #48785
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Erres KY 595 PS
Dat is altijd bij dit soort Erres toestellen; buisvoeten bros en een slechte printplaat.
Zo gauw de bout de print nadert springen de spoortjes om je oren.
Jammer dat er geen ventilatiegaatjes rondom de EL84 zitten zodat de warmte weggeleid kan worden.
En hopelijk, is de print zelf ter plekke niet zwart geworden zodat deze ook gaat geleiden.
Succes met dit verder eigenlijk niet onaardige toestel.
Groet Frank
Zo gauw de bout de print nadert springen de spoortjes om je oren.
Jammer dat er geen ventilatiegaatjes rondom de EL84 zitten zodat de warmte weggeleid kan worden.
En hopelijk, is de print zelf ter plekke niet zwart geworden zodat deze ook gaat geleiden.
Succes met dit verder eigenlijk niet onaardige toestel.
Groet Frank
10 dec 2014 19:36 - 10 dec 2014 19:39 #48781
door admin
Henk van 't Kruis
Erres KY 595 PS werd gestart door admin
De Erres KY 595PS (Van der Heem) is een radiogrammofoon uit 1959. Door de 1e eigenaar gekocht en nog in bezit van de familie. De radio is aangeboden voor reparatie. Hij doet niets meer.
De componenten zijn op een printplaat gemonteerd en deze eerst maar eens enigzins los gehaald om een paar uitgelopen elco's te vervangen. ook bleken de buisvoeten van de EABC80 en de EL84 volledig verbrokkeld, dus deze ook vervangen door 2 andere buisvoetjes die uit een donor gesloopt werden. Toen dat achter de rug was, de spanning erop gezet en helaas geen spanning, aan\uit schakelaar defect. Er ontbreekt het een en ander in de schakelaar, dus reparatie lastig, of een volledig schakelblok vervangen. ook nog een verse EM84 (oog) geplaatst en een verse ECC85.
Tijdelijk overbrugt tot er overleg met de eigenaar is geweest, en jawel hoor spelen. Op de MG prima maar op de FM met een hoop gekraak, ook staat de zender ernaast. Een lastige storing die na veel gezoek gevonden werd in een defecte MF spoel. Deze zal dus vervangen of gerepareerd moeten worden.
Peter en Henk
De componenten zijn op een printplaat gemonteerd en deze eerst maar eens enigzins los gehaald om een paar uitgelopen elco's te vervangen. ook bleken de buisvoeten van de EABC80 en de EL84 volledig verbrokkeld, dus deze ook vervangen door 2 andere buisvoetjes die uit een donor gesloopt werden. Toen dat achter de rug was, de spanning erop gezet en helaas geen spanning, aan\uit schakelaar defect. Er ontbreekt het een en ander in de schakelaar, dus reparatie lastig, of een volledig schakelblok vervangen. ook nog een verse EM84 (oog) geplaatst en een verse ECC85.
Tijdelijk overbrugt tot er overleg met de eigenaar is geweest, en jawel hoor spelen. Op de MG prima maar op de FM met een hoop gekraak, ook staat de zender ernaast. Een lastige storing die na veel gezoek gevonden werd in een defecte MF spoel. Deze zal dus vervangen of gerepareerd moeten worden.
Peter en Henk
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 10 dec 2014 19:39 door admin.