Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Gezocht schema voor oude buisradio

Meer
26 okt 2014 18:53 - 26 okt 2014 18:55 #47534 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Gezocht schema voor oude buisradio

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 26 okt 2014 18:55 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 okt 2014 16:21 #47532 door Chatham10
Inmiddels ben ik (de zoon van) weer langs en heb naar de radio en het schema gekeken. Sorry dat een reactie zo lang moest uitblijven, maar ik ben hier nu eenmaal niet zo vaak.

Bedankt voor jullie reacties. En om iedereen gerust te stellen, de snoer en het stekker die er aan zitten blijven. Een zekering zou ik er wel erg graag inhebben.

Bijna alles is gemeten, de eindtrafo blijkt kapot te zijn aan de buis-zijde. In het schema staat jammer genoeg niets over de trafo en de impedanties. (Ik meet tussen de 4 en 5 ohm op de speaker met de trafo uiteraard los)

(Van brommers die lang stil hebben gestaan weet ik dat een spoel die vocht heeft aangetrokken kan doorslaan bij een startpoging)

Hebben jullie nog ideeën over de trafo?

Meer
13 okt 2014 19:07 #47274 door PE9ZZ
Zeker niet het snoer vervangen. Ben 't met Peter eens, dat is heiligschennis.

ECL80 is een buisje met weinig uitgangsvermogen, nog geen 2 W. Probeer een uitgangstrafo te vinden voor EL95, die is veel vaker gebruikt voor audio. ECL80 is meer in TV toegepast.

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 okt 2014 18:08 #47273 door peter1952
Om toch op dat schema terug te komen: Het kan best zijn dat het toestel voorzien is van een spoelblok, zoals bijvoorbeeld destijds door Amroh is geleverd. Of er heeft een soort bijlage bij gezeten waarop dat gedeelte apart is getekend.

Ik begrijp niet waarom iemand er een randaarde steker aan wil zetten, eventueel met drieaderig snoer. Met dat laatste oppassen, als het toestel direct uit het net gevoed wordt, is het zeker niet aan te raden het chassis aan aarde te leggen, dit ligt dan direct aan het lichtnet! Als het alleen maar een kwestie is dat de steker niet in een geaard stopcontact past, dan zou het uitwisselen van de steker een oplossing zijn, of zo'n plat ouderwets stekertje er aan zetten.
Voor dat soort gevallen gebruik ik een verloopstekker, zoals die vroeger verkocht werden. Of een verloopsnoertje maken.
Ik haat lieden die de originele steker afvijlen of een aangegoten originele steker afknippen.

Als het toestel helemaal niet werkt dan alles van achteren naar voren doorlopen: Eerst de voeding controleren, dan de l.f. versterker, M.F. trap en tenslotte de mengbuis.
Het zondermeer eerst vervangen van de condensatoren is niet altijd de oplossing. Men kan wel in eerste instantie de koppelcondensator naar de eindbuis, de ratelcondensatoren en de voedingselco's vervangen. Speelt het toestel na reparatie dan kan men verder met vervangen van condensatoren.
Als men daar weinig ervaring in heeft, dit stap voor stap doen, en tussendoor testen. Werkt het toestel dan niet meer dan hoef je niet het hele toestel door te lopen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
13 okt 2014 17:48 #47272 door PE9ZZ
Reageert er nu niemand over dat schema?!? Aaaagh!

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 okt 2014 17:17 #47270 door peter1952
Gewoon geen Internet Explorer gebruiken. Google Chrome of Safari bijvoorbeeld hebben er geen last van.
Maar dat verhaal is al eerder aan de orde geweest.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena