Radio's van 1950 tot 1970
Telefunken operette 8 fm ontvangst
29 jun 2014 07:44 #44476
door Huub
Beantwoord door Huub in topic telefunken operette 8 fm ontvangst
Zit er wel een metalen bus om de ECC 85
of doe er een om aan massa.
Huub
of doe er een om aan massa.
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 jun 2014 07:16 - 29 jun 2014 07:18 #44475
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic telefunken operette 8 fm ontvangst
Kijk ook eens of de oscillator (ECC85) het doet. Zet de radio op 87 MHz en pak die andere radio. Stem die af rond 98 MHz (10.7 MHz boven 87 MHz) en zoek naar een kale draaggolf. Als je die niet vindt weet je dat de ECC85 niet oscilleert. Dit zijn vervelende fouten... Gezien het feit dat je die andere radio erop hoort lijkt de ECC85 wel goed te zijn en spanning te krijgen. Probeer hoe dan ook een andere.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 29 jun 2014 07:18 door PE9ZZ. Reden: grammatica
29 jun 2014 04:40 #44473
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic telefun ken operette 8 fm ontvangst
Ik denk dat dat laatste doorstraling van de middenfrequent is. Dat wordt netjes versterkt door de Telefunken en gedetecteerd. Dit effect heb ik zelf nog niet meegemaakt.
Het lijkt er op dat de F.M. tuner ( dat doosje waar de ECC85 in zit) defect is. Als de buis goed is, dan kan het ook nog een defecte weerstand in het doosje zelf zijn. Controleer eens of de uitgang van de tuner netjes doorgeschakeld wordt naar het stuurrooster van de ECH81. Als je dat stuurrooster (pin 2 op de buisvoet) met de vinger aanraakt dat moet er een hoop lawaai uit de luidspreker komen (afkomstig uit de 30 meter kortegolfband).
Controleer in elk geval de weerstanden in de anodeleidingen van de ECC85 en controleer of de tuner wel spanning krijgt.
Succes!
Groeten,
Peter
Het lijkt er op dat de F.M. tuner ( dat doosje waar de ECC85 in zit) defect is. Als de buis goed is, dan kan het ook nog een defecte weerstand in het doosje zelf zijn. Controleer eens of de uitgang van de tuner netjes doorgeschakeld wordt naar het stuurrooster van de ECH81. Als je dat stuurrooster (pin 2 op de buisvoet) met de vinger aanraakt dat moet er een hoop lawaai uit de luidspreker komen (afkomstig uit de 30 meter kortegolfband).
Controleer in elk geval de weerstanden in de anodeleidingen van de ECC85 en controleer of de tuner wel spanning krijgt.
Succes!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
28 jun 2014 07:03 #44464
door Daan2810
Daan2810
Beantwoord door Daan2810 in topic telefun ken operette 8 fm ontvangst
Als ik de radio aan zet en een andere er bij zet hoor ik de zender van de andere radio op
De telefunken ??
De telefunken ??
Daan2810
27 jun 2014 21:02 #44453
door Daan2810
Daan2810
telefun ken operette 8 fm ontvangst werd gestart door Daan2810
hallo ik heb sinds kort een telefunken operette 8 radio die erg goed speeld op alle banden
behalfe de fm ale buizen zijn goed wat kan hetvdan nog zijn ??????
behalfe de fm ale buizen zijn goed wat kan hetvdan nog zijn ??????
Daan2810