Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Erres KY 587

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 mei 2014 18:30 #43457 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Erres KY 587
Dan gaan we toch in vervolg voor het Wwobbelen. Had nog even vandaag tijd om naar de FM band verder te kijken. Het was duidelijk dat er flink aan de FM-tuner gedraaid was. De spec. is volgens de documentatie van 86 - 100 MHz. De schaal is nog wat ruimer en loopt door tot 101 MHZ.

In dit geval was de FM-band fors verschoven de 88 MHZ zat ongeveer in het midden van de schaal. Omdat ik deze FM-tuner niet kende, eerst maar even de kap eraf gehaald. Wel even 2 condensatoren op de antenne ingang verwijderen en de kabel lossolderen. In de documentatie worden 2 afregelpunten genoemd voor de HF afregeling en de gelijkloopinstelling. Moeilijk te zien als de kap er nog op zit. De tuner kent een aantal instellingen en om de gelijkloop af te stellen ziet er een afstelschroef, A. In dit geval was de schroef geheel uitgedraaid en de plaat, die de kernen op het juiste punt zet. Ik heb dit even in het midden gezet en voila, redelijk op zijn plek. Over de hele schaal is de ontvangst nu van 86.5 naar 104 MHZ. Morgen even precies afregelen met de meetzender.

Ik plaatst morgen ook nog wel even wat foto's, dat maakt e.e.a. wat meer duidelijk. Hiervoor moet de schaal er op zitten omdat daar wat meetpuntjes op zijn aangegeven en de rubbers van de schaal zijn verhard.

Vandaag nog een KY587 opgehaald in een prachtige donkere hoogglans lak en hiervan zijn er nog wat meer problemen met het chassis. De kast van de eerste is een stuk minder.

Ik ben overigens benieuwd of de elektrostaatjes nog functioneren die er in zitten, Dat is ook nog niet getest. Ze krijgen hoogspanning, dat heb ik al kunnen voelen. iemand al eens bezig geweest met deze elektrostaten. Visueel vind ik ze er heel wat robuuster uitzien dan de types die je o.a. in Grundig toestellen tegenkomt. Maar goed, dat zegt verder niets.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 mei 2014 19:39 - 21 mei 2014 19:48 #43433 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Erres KY 587
Probleem was dat de secundaire van de ratiodetector niet af was te regelen. Je ontving alle zenders twee keer dicht naast elkaar, zoals bij flankdetectie.
Het leek eerst dat de kern van de secundaire naar beneden was gezakt.

Om een en ander eens nader te bekijken werd de dicriminatietrafo gedemonteerd. Het blijkt dat de secundaire spoel vrij laag op de spoelvorm zit, dus de kern zit ook vrij laag in de spoel. Om de één of andere reden ben ik eens gaan meten aan de spoeltjes.
Hé, ik meet ergens 50 Ohm waar ik niets mag meten. Schema erbij: tussen deze punten zit via één van de spoeltjes een keramisch C-tje.
Nu moet je weten dat de secundaire afgestemd wordt door twee C-tjes in serie. Het midden wordt via een spoeltje naar buiten gevoerd. Dit spoeltje heeft maar weinig windingen van relatief dik draad. Dat spoeltje heeft volgens de doc. iets van 1 Ohm.
Echter, met één van de C-tjes in serie meette ik ruim 50 Ohm.
Met een klein kniptangetje eens de C-tjes doorgeknipt en meten: De ene meette 110 pf, de andere had geen vaste waarde, de meter wees van alles aan. Deze C bleek ook lek te zijn.
Rekening houdende met de 0-uitslag van de meter van c.a. 10 pF, moesten de condensatortjes dus c.a. 100 pF. zijn.

De condensatortjes in de spoelbus vervangen was lastig, dus besloot ik ze maar aan de buitenkant aan te brengen.
Toen ik de boel teruggezet had was er wel verbetering, maar het was nog zeker niet optimaal.
Na vervangen van de EABC80 was de secundaire weer netjes af te regelen.

Ook bleek weer dat veel radio's problemen hebben met de grote zwaai van veel F.M. zenders, vooral zenders als Radio 10 zijn zo breed dat veel radio's niet goed klinken. Ik denk ook dat dit komt omdat meestal op maximum signaal wordt afgeregeld, je krijgt dan scherp gepiekte kringen. Beter is de trappen stuk voor stuk af te regelen zoals in de documentatie is aangegeven.

Op één van de nevenactiviteiten op de NVHR beurs is eens een toestel afgeregeld met een wobbulator waarbij de S-kromme zichtbaar is gemaakt op de scoop.
In no time hadden we een prachtige S-kromme en klonk de radio als een klok!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 21 mei 2014 19:48 door peter1952.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
21 mei 2014 18:12 - 21 mei 2014 18:14 #43428 door hkruis
Erres KY 587 werd gestart door hkruis
Al jaren stond er een Erres KY587 in de stelling en deze maar eens aangepast. Na revisie is het de bedoeling dat deze naar een verpleeghuis gaat.

De radio speelde niet, Het uitkasten is lastig omdat toonschakelaars apart in het front zijn ingebouwd en bevestigd aan de bodem van de kast. ook het verwijderen van de schaal geeft weer problemen met de potmeters voor de toonregeling die in de schaal gemonteerd zijn. De schaaldraden die naar de jalouzie vensters lopen liggen er dan gelijk af. In dit geval niet zo erg omdat ze toch vervangen moeten worden.

De buizen waren allemaal wel een beetje aan hun latijn, dus die zijn vervangen. Na vervanging van de nodige onderdelen speelde de radio weer. Op de MG goed. De FM gaf meer problemen, De band is totaal verschoven. ook was het geluid slecht en vervormd. De detector spoel veroorzaakte hier problemen.

Peter heeft deze nog even uitgebouwd, had nog een uurtje beschikbaar, Hier zati inderdaad het probleem. Ik plaats alvast wat plaatjes, Peter licht de oplossing nader toe.

Details KY857 met dank voor het gebruik

Bijlage IMG_0964.jpg niet gevonden

Peter enne Henk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 mei 2014 18:14 door hkruis.

Gemaakt door Kunena