Radio's van 1950 tot 1970
Welke radio/radiomeubel vinden we de nummer een.
19 apr 2014 11:25 - 19 apr 2014 11:27 #42589
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Welke radio/radiomeubel vinden we de nummer een.
Jeroen .In duitsland sprak men ook wel over
EL 12 SPECIAAL. wat is daar spec aan.
Geloof ook wel dat het een voortreffelijk meubel is
Huub
EL 12 SPECIAAL. wat is daar spec aan.
Geloof ook wel dat het een voortreffelijk meubel is
Huub
Laatst bewerkt 19 apr 2014 11:27 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
19 apr 2014 10:55 #42585
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Welke radio/radiomeubel vinden we de nummer een.
De Grundig 9040W uit 1953 is mijn beste en fijnste radiomeubel.
Een mastodont met 8 luidsprekers, balanseindtrap 2x EL12, 11 buizen, PE Rex wisselaar met buizenvoorversterker en een uitstekende bandrecorder.
Het apparaat levert 25 Watt RMS en heeft een zeer krachtige weergave, de ook niet misselijke Marantz stereo-installatie wordt compleet weggespeeld door deze reus van 1m62 breed.
Ik heb nog nooit een radio(meubel) gehoord wat zulke diepe bassen kon produceren als deze, niet vreemd ook met 4! basluidsprekers van 25 cm...
Ook het hoog en midden zijn uitstekend te noemen.
Het meubel is enorm zwaar en tillen moet met 4 man gebeuren....de prijs destijds? net zo duur als een auto :woohoo:
Flink opendraaien s'avonds is geen optie, de geluidsdruk is dusdanig hoog dat er geheid buren gaan klagen...en dan woon ik dus vrijstaand
Voor mij het allerbeste meubel, op de 2e plaats komt mijn Philips FX997A en als 3e is mijn Philips 380A uit 1936 favoriet met zijn 2x AL2 en monsterluidspreker.
Groet,
Jeroen
Een mastodont met 8 luidsprekers, balanseindtrap 2x EL12, 11 buizen, PE Rex wisselaar met buizenvoorversterker en een uitstekende bandrecorder.
Het apparaat levert 25 Watt RMS en heeft een zeer krachtige weergave, de ook niet misselijke Marantz stereo-installatie wordt compleet weggespeeld door deze reus van 1m62 breed.
Ik heb nog nooit een radio(meubel) gehoord wat zulke diepe bassen kon produceren als deze, niet vreemd ook met 4! basluidsprekers van 25 cm...
Ook het hoog en midden zijn uitstekend te noemen.
Het meubel is enorm zwaar en tillen moet met 4 man gebeuren....de prijs destijds? net zo duur als een auto :woohoo:
Flink opendraaien s'avonds is geen optie, de geluidsdruk is dusdanig hoog dat er geheid buren gaan klagen...en dan woon ik dus vrijstaand
Voor mij het allerbeste meubel, op de 2e plaats komt mijn Philips FX997A en als 3e is mijn Philips 380A uit 1936 favoriet met zijn 2x AL2 en monsterluidspreker.
Groet,
Jeroen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom
19 apr 2014 09:13 #42582
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Welke radio/radiomeubel vinden we de nummer een.
Albert ik geloof ook in de buizen bezetting
eind buizen van de verschillende radio,s
van klank . Huub
eind buizen van de verschillende radio,s
van klank . Huub
Minder
Meer
19 apr 2014 08:56 #42581
door Klaas Postma
Beantwoord door Klaas Postma in topic Welke radio/radiomeubel vinden we de nummer een.
Mijn topper is toch de Philips FX744a.
Ik heb ook de FX995 a maar vindt de FX744a gewoon mooier om te zien.
groet Klaas
Ik heb ook de FX995 a maar vindt de FX744a gewoon mooier om te zien.
groet Klaas
19 apr 2014 08:15 - 19 apr 2014 09:17 #42580
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Welke radio/radiomeubel vinden we de nummer een.
Van 1999 tot 2005 had ik een door Bernard Terlingen gereviseerde Grundig SO161 uit 1959 met 4x EL95. Prachtige kast met dito geluid. Was mijn eerste meubel. Stond in Haarlem jaren in de box bij de eerste eigenaar.
Deze staat uitgebreid beschreven op onze site.
Daarna, zoals wellicht bekend, enkele jaren de F8X82A en sinds 2009 de F9X38A. Voor mij de ultieme meubels.
Hoewel totaal verschillend qua uiterlijk vindt in beiden erg fraai om te zien én horen. Wel neig ik ernaar de F9X wat helderder te vinden klinken. Neutraler.
Nogmaals, m.i. doen ze beslist niet voor elkaar onder. Gewoon kwestie van smaak.
Jammer genoeg kan ik ze niet beiden in de woonkamer plaatsen.
Als ik het aan mijn vrouw over zou laten zou de keuze op de F8X vallen. Niet vanwege de weergave, doch vanwege de rondere, zachte vormen. Meer aaibaar. En natuurlijk dat fraaie grote groene oog bovenop als kers op de appelmoes.
De SO161 is verkocht aan een klarinettist van het KCO hier in Amsterdam. Hij heeft enkel de Elac wisselaar in eerste instantie vervangen door een Dual 1004 en nu iets latere Philips. Klinkt beter.
Deze staat uitgebreid beschreven op onze site.
Daarna, zoals wellicht bekend, enkele jaren de F8X82A en sinds 2009 de F9X38A. Voor mij de ultieme meubels.
Hoewel totaal verschillend qua uiterlijk vindt in beiden erg fraai om te zien én horen. Wel neig ik ernaar de F9X wat helderder te vinden klinken. Neutraler.
Nogmaals, m.i. doen ze beslist niet voor elkaar onder. Gewoon kwestie van smaak.
Jammer genoeg kan ik ze niet beiden in de woonkamer plaatsen.
Als ik het aan mijn vrouw over zou laten zou de keuze op de F8X vallen. Niet vanwege de weergave, doch vanwege de rondere, zachte vormen. Meer aaibaar. En natuurlijk dat fraaie grote groene oog bovenop als kers op de appelmoes.
De SO161 is verkocht aan een klarinettist van het KCO hier in Amsterdam. Hij heeft enkel de Elac wisselaar in eerste instantie vervangen door een Dual 1004 en nu iets latere Philips. Klinkt beter.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 19 apr 2014 09:17 door NGG. Reden: aanvulling
Minder
Meer
19 apr 2014 08:00 #42578
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Welke radio/radiomeubel vinden we de nummer een.
Hallo Bert,
Wat mij betreft is het de B7X63A in een kleine serie waaronder B8X44A( toch gevoelig minder alhoewel het een recentere radio is ) en enkele B5X en B6X**.
Is het misschien omdat het een OTL BI-AMPLI is, of ligt het aan de kwaliteit van de luidsprekers en klankkast?
groeten,
albert
Wat mij betreft is het de B7X63A in een kleine serie waaronder B8X44A( toch gevoelig minder alhoewel het een recentere radio is ) en enkele B5X en B6X**.
Is het misschien omdat het een OTL BI-AMPLI is, of ligt het aan de kwaliteit van de luidsprekers en klankkast?
groeten,
albert