Radio's van 1950 tot 1970
Grundig 90U
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 apr 2014 03:54 #42182
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Grundig 90U
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 mrt 2014 22:34 #42179
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Grundig 90U
Dag Thijs,
Klopt inderdaad dat er een spaartrafo in zit. Ik vind echter dat die trafo wel erg groot is uitgevallen om alleen de gloeispanning te moeten leveren en bij 110 V. ook nog de hoogspanning.
Ik heb hier een Grundig 97 staan en die heeft een "normale" trafo voor celvoeding. Maar die lijkt een stuk kleiner.
Er zal toch niet eens een ander exemplaar in gezet zijn? Tenslotte is er ook met diodes gerommeld.
Ik zie trouwens ook dat het lichtnetsnoer als FM antenne fungeert. Ook vreemd, het toestel is duidelijk groter dan mijn 97 en die heeft gewoon een antenne in de kast.
Overigens werkt Henk met een scheidingstrafo, met de veiligheid zit het wel goed.
Ook op de reparatiedag kwam ik zo'n kreng tegen met spaartrafo.
Groeten,
Peter
Klopt inderdaad dat er een spaartrafo in zit. Ik vind echter dat die trafo wel erg groot is uitgevallen om alleen de gloeispanning te moeten leveren en bij 110 V. ook nog de hoogspanning.
Ik heb hier een Grundig 97 staan en die heeft een "normale" trafo voor celvoeding. Maar die lijkt een stuk kleiner.
Er zal toch niet eens een ander exemplaar in gezet zijn? Tenslotte is er ook met diodes gerommeld.
Ik zie trouwens ook dat het lichtnetsnoer als FM antenne fungeert. Ook vreemd, het toestel is duidelijk groter dan mijn 97 en die heeft gewoon een antenne in de kast.
Overigens werkt Henk met een scheidingstrafo, met de veiligheid zit het wel goed.
Ook op de reparatiedag kwam ik zo'n kreng tegen met spaartrafo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
31 mrt 2014 21:33 - 31 mrt 2014 21:33 #42178
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Grundig 90U
Dag Henk,
Kijk uit, want de Grundig 90U is wel degelijk een U tje ook al zitten er buizen van de E serie in.
De trafo is namelijk geschakeld als autotrafo en het chassis is wel degelijk aan 1 kant met het lichtnet verbonden.
Groetjes,
Thijs
Kijk uit, want de Grundig 90U is wel degelijk een U tje ook al zitten er buizen van de E serie in.
De trafo is namelijk geschakeld als autotrafo en het chassis is wel degelijk aan 1 kant met het lichtnet verbonden.
Groetjes,
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 31 mrt 2014 21:33 door thijs.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
31 mrt 2014 20:56 #42177
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Grundig 90U
Ben,
Betreft de genoemde Aristona.
het is inderdaad een OTL uitvoering met de 3690 ovale luidspreker er in. De radio heeft inderdaad een behoorlijke bas productie.
Betreft de genoemde Aristona.
het is inderdaad een OTL uitvoering met de 3690 ovale luidspreker er in. De radio heeft inderdaad een behoorlijke bas productie.
31 mrt 2014 19:41 #42172
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Grundig 90U
Zo'n Aristona heb ik vroeger ook gehad in mijn jeugdjaren.
Dat ding had ontzettend goed en hard geluid met hele lekkere bassen.
Hij is uiteindelijk in de container verdwenen toen die "op"was.
Later heb ik nog weer 2 van die toestellen gekocht en gereviseerd in de hoop dat
ik weer net zo zou kunnen genieten van het volle geluid.....
Alle 2 werkten ze na revisie welliswaar prima maar het volume en bassen zoals ik mij dat herinnerde.....dat werd hem 2x niet.
Het is toch een otl? Of zijn er meerdere types van met eenzelfde kast zodat ik daar misschien de boot gemist heb?
Dat ding had ontzettend goed en hard geluid met hele lekkere bassen.
Hij is uiteindelijk in de container verdwenen toen die "op"was.
Later heb ik nog weer 2 van die toestellen gekocht en gereviseerd in de hoop dat
ik weer net zo zou kunnen genieten van het volle geluid.....
Alle 2 werkten ze na revisie welliswaar prima maar het volume en bassen zoals ik mij dat herinnerde.....dat werd hem 2x niet.
Het is toch een otl? Of zijn er meerdere types van met eenzelfde kast zodat ik daar misschien de boot gemist heb?
Handtekening
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
31 mrt 2014 18:47 - 31 mrt 2014 18:55 #42170
door hkruis
Grundig 90U werd gestart door hkruis
Al heel lang stond er een Grundig 90U in de stelling. Ik had vandaag even zin om een een kleintje te werken. De Als ik 90U als modelnummer lees, denk je al snel aan een Utje. In dit geval is hier geen sprake van. Het is een radio met een trafo en een buizen bezetting die we vaker tegenkomen ECC85,ECH81,EF89,EABC80,EL84 EN EEN EA80. De radio gaf na montage van een nieuw net snoer nog steeds geen teken van leven. De creatieve diode oplossing was hier de oorzaak van. De ferrietantenne lag los, De EF89 was vervangen door een EF80. Eerst maar even de basis in orde gemaakt, De ratel c en nog wat condensatoren die aan de wisselspanning hangen vervangen en een goede buizenset er in gezet. Hierna kwam er al weer aardig wat leven in, dus verder de componenten vervangen om de radio weer probleemloos te laten werken. Het kastje is niet netjes, dus daar moet ik nog wat aan doen.
De laatste 2 foto's zijn van een Aristona SA4008 die er per abuis bijkwamen. De aristona is recent ook geheel gereviseerd en vandaag in elkaar gezet, Moet alleen nog een EM81 in.
De laatste 2 foto's zijn van een Aristona SA4008 die er per abuis bijkwamen. De aristona is recent ook geheel gereviseerd en vandaag in elkaar gezet, Moet alleen nog een EM81 in.
Bijlage IMG_0637.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_0638.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_0639.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_0644.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_0651.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_0653.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_0653.jpg niet gevonden
Laatst bewerkt 31 mrt 2014 18:55 door admin.