Radio's van 1950 tot 1970
Shanshin
30 jan 2014 21:18 #40402
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik heb het ook gezien. Leuk ding! Een van de vele kleine 5-buizen radiootjes die destijds in Japan gemaakt zijn toen de buis al op zijn retour was. Enkele buizenfabrikanten zoals Hitachi kregen ineens grote orders voor buizen die voor dit soort radio's gebruikt werden.
Buizenbezetting standaard: 12BE6, 12BA6, 12AV6 of 12AT6, 50C5 en 35W4. Gloeistroom van de buizen 150 mA, totale gloeispanning 111 V. Meestal wordt een kleine autotrafo gebruikt voor 220 V., soms een condensator. de 35W4 heeft een aftakking op de gloeidraad voor een schaallampje.
Het schema is een standaardschema: Mengbuis, M.F. buis, detector + L.F. (triode) , eindbuis.
Ik heb zelf ook twee van dit soort toestelletjes. Gevoeligheid vrij goed, verwacht echter niets van de geluidskwaliteit.
Groeten,
Peter
Buizenbezetting standaard: 12BE6, 12BA6, 12AV6 of 12AT6, 50C5 en 35W4. Gloeistroom van de buizen 150 mA, totale gloeispanning 111 V. Meestal wordt een kleine autotrafo gebruikt voor 220 V., soms een condensator. de 35W4 heeft een aftakking op de gloeidraad voor een schaallampje.
Het schema is een standaardschema: Mengbuis, M.F. buis, detector + L.F. (triode) , eindbuis.
Ik heb zelf ook twee van dit soort toestelletjes. Gevoeligheid vrij goed, verwacht echter niets van de geluidskwaliteit.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 jan 2014 21:17 - 30 jan 2014 21:50 #40401
door maarten
Op de 'voetjes' is een logo te zien, ik zoek eens verder.
Radiomuseum.org vermeldt als fabrikant Sanshin Electronics Co., Ltd.; Tokyo maar ik vermoed dat dit slechts de verkoper is.
Het SD-logo in de voetjes hoort bij Shibaura Denshi: www.shibauraelectronics.com/ wat best eens de daadwerkelijke fabrikant (OEM) zou kunnen zijn ook al ontkennen ze ooit radio's te hebben gemaakt.
@peter1952 hieronder: Inderdaad een echte "All Japanese 5" kloon van het Amerikaanse concept.
Radiomuseum.org vermeldt als fabrikant Sanshin Electronics Co., Ltd.; Tokyo maar ik vermoed dat dit slechts de verkoper is.
Het SD-logo in de voetjes hoort bij Shibaura Denshi: www.shibauraelectronics.com/ wat best eens de daadwerkelijke fabrikant (OEM) zou kunnen zijn ook al ontkennen ze ooit radio's te hebben gemaakt.
@peter1952 hieronder: Inderdaad een echte "All Japanese 5" kloon van het Amerikaanse concept.
Laatst bewerkt 30 jan 2014 21:50 door maarten.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 jan 2014 20:55 #40400
door hkruis
Shanshin werd gestart door hkruis
Op MP een leuk Japans radioootje met een herkenbaar design. Ik schat nog uit het grote kopieer tijdperk van de Japanse industrie. Iemand een idee wie de fabrikant is geweest?.
Shanshin
Shanshin