Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Basweergave

Meer
23 jan 2014 00:41 #40128 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Basweergave
Probleem is nu wel dat er na verloop van tijd stof en vuil naar binnen kan dringen.
Raadzaam is om een hoesje om de speakers heen te doen.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jan 2014 15:37 - 22 jan 2014 15:42 #40099 door Bert Kn
Basweergave werd gestart door Bert Kn
Om het bericht www.buizenradioclub.nl/forum/28-radios-v...enhanger-b7x63a.html betreffende wat rommelige bas van Bjorn niet verder te vervuilen even een nieuw bericht.

Ten opzichte van de Capella BD663A welke super vet in zijn basweergave zit vond ik de basweergave van de Aristona SA5029 erg mager.
In de hoogste stand van de basregelaar kwam hij nog veel tekort ten opzichte van de BD663A welke op een derde van de stand stond.
De Aristona had van een mede forumlid al eerder een revisie gehad en op zijn aanraden heb ik toen nog de puntjes op de I gezet, enkele elco's de kathode elco's van de eindbuizen en wat weerstanden in de eindversterkers.
Het totaal klonk daarna een stuk beter echter de basweergave welke enige verbetering gaf bleef nog duidelijk achter ten opzichte van de BD663A.

Op een gegeven moment viel me op dat bij hoger volume de twee basspeakers een raar bijgeluid maakte hetgeen bij het afspelen van een CD nog eens versterkt werd.
In de voorraad luidsprekers had ik nog twee goede AD3800BM speakers liggen en besloot ik deze eens te plaatsen.
En jawel hoor de basweergave was weer duidelijk aanwezig, niet zo vet als in de BD663A maar ruim voldoende met de basregelaar op ruim 2/3 van de stand.
Wel moest de hoge tonen regelaar een stuk terug, mogelijk vanwege de whizzers op de AD3800BM speakers.

Omdat de twee speakers van de Aristona niet aanliepen en nog mooi en gaaf waren besloot ik toch verder uit te zoeken wat ermee aan de hand was.
Wel viel me op dat de conussen van de speakers erg stug bewogen en er met de hand amper beweging in te krijgen was.
Uiteindelijk bleek het aan de geribbelde ophanging zie onderstaande foto geleend van internet te liggen deze waren erg stug geworden.

Met een krom stanley mes heb ik ze toen met de gedachte baat het niet jammer dan van binnen naar buiten om de cm ingesneden.
De conussen bewogen weer soepel en na plaatsen in de radio was de bas weergave er weer volledig zonder bijgeluid.

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22 jan 2014 15:42 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena