Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aristona SA3029 (tegenhanger B7x63a)

Meer
21 jan 2014 12:00 #40062 door Bjorn Kusters
Hallo,

Een aantal maanden geleden weer eens iets interessants gevonden bij een kringloopwinkel.
Meestal staat er qua buizenapparatuur niet veel interessants , en mocht het wel zo zijn zijn het vaak wrakken die voor een onrealistische prijs aangeboden worden.
Deze keer stond er een mooie Graetz en een Aristona in iets mindere staat.
De Aristona trok echter mijn aandacht doordat er meer toetsen op zaten dan de gemiddelde radio.
Meteen dacht ik toch eens aan de binnenkant kijken , het kan wel eens een motorafstemmer zijn , dit bleek inderdaad zo te zijn.
Op de achterwand na was hij compleet en de prijs was een normale prijs voor het toestel.
Deze heb ik dan ook zonder veel te twijfelen gekocht.

Bij thuiskomst het apparaat eens goed bekeken en daarna even aan de kant gezet.
De dag erna het chassis uitgekast , de schaal en knoppen er af gehaald en weer aan de kant gezet.
De katten vonden het FM schaalkoord erg interessant , en hadden het schaalkoord kapot gebeten.
Daarna is hij richting zolder vertrokken om er later aan te beginnen.

Als eerste voor het opstarten de wimabommen vervangen , misschien niet de ideale volgorde , maar ze vertoonde allemaal behoorlijke scheuren.
Daarna het schaalkoord vervangen door wasdraad , niet orgineel maar wel enorm sterk.
Toen heb ik het toestel eens opgestart en het resultaat viel tegen.
De slippende motorafstemming had ik verwacht omdat het rubber rond het vliegwiel slecht is.
Kwa geluid was het een hopeloze zaak!
Toen heb ik de voedingsspanningen gecontrolleerd en waren veel te laag , zelfs met losgekoppelde voedingslijnen na de elko's .
Dit kon in mijn ogen 2 dingen betekenen , de gelijkrichter of de elko's zijn slecht.
Toen heb ik als proef een gelijkrichterbrug aangesloten en was de voedingsspanning een heel stuk hoger.
Vorige week heb ik N4007 diodes gekocht en deze in de oude seleniumgelijkrichter ingebouwd.
De voedingsspanningen na de elko's en voedingsweerstanden lagen binnen een marge van 10% ,maar goed spelen ho maar.
Heel weinig laag , volume en lage tonen waren niet te regelen.
De volumepotmeter bleek tussen loper en koolbaan een oneindige weerstand te hebben , deze heb ik opengemaakt.
Meteen was het probleem duidelijk de ring die met de middenaftakking verbonden was was enorm smerig.
En na het schoonmaken werkte ie nog niet , de lopers maakten geen contact met de koolbaan en sleepring.
Na de koolbaan met een potlood behandeld te hebben , en ik de contactveer bijgebogen had werkte ie weer naar behoren.
Toen het probleem met de toonregeling aangepakt.
De potmeter was in orde , dus moest het wel in de betreffende schakeling zitten , dit bleek na controle van deze een weerstand van 220K te zijn die onderbroken was.
Het geluid was nu veel beter maar nog niet zoals het moest zijn.
Dus ben ik de spanningen op de eindbuizen gaan meten , en meteen de andere buizen ook in de meting meegenomen.
Bij een setje eindbuizen was de anodespanning van de EL84 te laag en de kathodespanning van de UL84 te hoog.
Ik heb weinig ervaring met storingen in een balanseindtrap dus wist niet waar ik moest beginnen.
Ik heb eerst alle 4 de eindbuizen verwijderd en de spanningen onbelast gemeten , deze waren in orde.
Daarna heb ik de setjes EL/UL van het hoog en laag gewisseld en het probleem wisselde ook van eindtrap.
Toen wist ik wel zeker dat het een buis was.
Na het vervangen van de EL84 was het probleem opgelost en klopte de spanningen binnen een marge van 10%.

Het vreemde is echter dat de buizen van te voren al eens getest waren op de Metrix 310BTR.
Zowel op sluiting als op anodestroom ,maar geen fout kunnen vinden.
Ik heb de defecte buis nog eens op de metrix getest , maar nu eens langer laten staan.
En blijkt inderdaad iets mis mee te zijn , als ie goed opgewarmd is word de wijzer van het meetinstrument zenuwachtig en begint te bewegen.

Alleen het valt me op dat deze radio een verglijkbaar geluid heeft met de F7x60A(B7x63a in meubel) die ik bezat.
Op hoger volume en een stevig laag begint het laag al snel te vervormen , dit had de F7x60a ook.

Maar ik denk dat ik het geluid van het hifi set gewend ben , en hem daar nu mee ga verglijken op gelijk volume.
Op normaal volume speelt ie goed , alleen als ik hem zo hard zet als het hifi set wel eens staat (behoorlijk hard) vervormt ie ook behoorlijk hahaha
Dan word je wel meteen weer geconfronteerd met de kwaliteid van het HIFI set.....kan behoorlijk hard met veel laag zonder te vervormen (ja ja hij kan ook vervormen maar dan gaat ie toch wel heel hard hahaha).

Het volgende moet nog gebeuren:

* rubber ring rond vliegwiel vervangen.
* witte knoppen opnieuw vastplakken
* een knop vervangen die ik met de soldeerbout heb geraakt
* de 2 achterste knoppen (motorafstemming en luidsprekerkeuze) zien te bemachtigen , deze ben ik in de loop van de maanden jammergenoeg kwijtgeraakt.
* achterwand zien te bemachtigen
* kast opknappen.

Uiteindelijk word het vooral door fouten van mijn kant toch nog een duurder grapje als gepland.
Dat er voor een achterwand gezorgd , en de kast opgeknapt moest worden wist ik vooraf , alleen zullen hier de kosten van de 3 knoppen bij komen.
Soms kan ik me er om ergeren , maarja dat lost niets op , ik ben het tenslotte zelf schuld.

Gr Bjorn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena