Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Ontvangst BX490A

Meer
20 jan 2014 22:47 #40051 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Ontvangst BX490A
Niet het schakelcontact, maar een slecht ingeregelde afgestemde kring was zo te zien de schuldige; het betreft de combi S41/42/43/44 in het schema.
Het is de rechthoekige houder op de foto. Volgens mij is deze niet origineel -een rechthoekige spoel over een rond gat?
Goede ontvangst nu, alleen op de lange golf blijft het behoorlijk stil. Zo te zien zijn we er nog niet...
En nog een foto van een dronken radiobuis ;-)

Marco
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc
  • [Marc]
Meer
18 jan 2014 12:26 #39956 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Ontvangst BX490A
Marco ,

Ik heb ook sterk de indruk dat het toch in de schakelcontacten zit .
Controleer ook even in het donker of je tijdens het overschakelen een licht vonk ziet , zoja gevonden .
Het is mij ook eens overkomen bij dit type dat er een soldering op van een schakelcontact niet erg goed meer vast zat dus controleer dat ook even .

Wij lezen het vervolg wel weer toch

Prettig weekend Grt Marc

Meer
18 jan 2014 10:43 #39953 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Ontvangst BX490A
Ik denk dat ik inderdaad de bandkeuzeschakelaar eens goed moet checken. Had 'm al gereinigd want er zat een hoop gekraak in. Ik heb de pontvangst geprobeerd tegen middernacht, uitstekende condities lijkt me :-) Schema's heb ik liggen.
Ik vond het apparaat bij mijn moeder op zolder, tijdens het zoeken naar kerstballen, ver weggestopt. Zij had 'm nog nooit gezien. Misschien heb ik 'm ooit bij de kraak gevonden of hij was van mijn vader, die vorig jaar is overleden. In elk geval een bijzondere vondst die me extra motiveert 'm helemaal op orde te maken!

Marco

Meer
18 jan 2014 08:11 #39947 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Ontvangst BX490A
Die van mij staat al jaren in de huiskamer te pronken en spelen, een bijzonder mooi toestel
m.n. de schaalverlichting ook de ontvangst is prima.
Binnenkort krijgt hij gezelschap van een Mignon.

Lee

Meer
17 jan 2014 21:32 #39936 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Ontvangst BX490A
Een BX490A geeft doorgaans een royale ontvangst op alle banden, echter dat is wel afhankelijk van de antenne en hoe die opgesteld staat/hangten het tijdstip van afstruinen van de banden. In de avonduren al jij op de KG aanzienlijk meer ontvangen dan overdag.

De mijne doet het overigens uitstekend. ;-)

Groeten,
Paul

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
17 jan 2014 19:14 #39930 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Ontvangst BX490A
Als de MG het ooed doet, zou het in de schakelcontacten kunnen zitten, wat vaker voorkomt. een aardaansluiting geeft ook meestal wel een verbetering.

Als je het schema download, of al hebt, kun je in bijlage 1 tekening zien hoe het MG signaal loopt en ook de loop van de andere banden. Dit circuit zou ik ook even nalopen.

Gemaakt door Kunena