Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Ferroceptor draadloop in Philips B8x72A

Meer
25 nov 2013 21:37 #38510 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Ferroceptor draadloop in Philips B8x72A
(Andere vraag: heb jij ergens een verhelderende tekst hoe of ik die MG, FM, KW, etc schakel secties in het schema moet lezen? 1-3-5-7-9-11 zitten aan een kant van het dek? 2-4-6-8-10-12 zitten aan de andere kant?)
Nee dat weet ik niet, het enige is het manual waar de schakelsecties op staan en het schema waarmee het e.e.a. is af te leiden. Misschien dat andere forumleden hier meer van afweten. Succes en groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 nov 2013 20:21 #38508 door Brasto
Ben, bedankt voor je verhelderende plaatjes, binnenkort het snaartje maar eens volgens jouw voorbeeld laten lopen. Voorlopig bedien ik de schakelaar even met de hand.

Andere vraag: heb jij ergens een verhelderende tekst hoe of ik die MG, FM, KW, etc schakel secties in het schema moet lezen?
1-3-5-7-9-11 zitten aan een kant van het dek? 2-4-6-8-10-12 zitten aan de andere kant? Is er iets bekend van welke sectie NO of NC zijn?
Het is nogal een gepuzzel om hier wat zinnige signaltracing te doen.....

Meer
24 nov 2013 11:58 #38474 door Ben
De radio even opengemaakt en wat fotos gemaakt, de eerste 2 als de knop rechtsom in de 'klik' staat en de laatste 2 uit de 'klik'. Dus in de klik wordt de schakelaar gesloten/bewogen. Misschien kan Henk hier nog een aanvulling op geven met zijn ervaring. Groet, Ben

Meer
23 nov 2013 23:01 #38462 door Brasto
Je hebt het goed gezien, mijn draden kruisen op hun weg naar de ferroceptor. Ik had al door dat er iets fout zat want de schakelsectie werkte precies verkeerd om. Als de draaiknop in de detent staat bleek de ferroceptor ingeschakeld te staan. (Hevel naar rechts, van boven gezien en achter het toestel bekeken). Hoe moet trouwens de draairichting zijn van de ferroceptor?
Control knop CW, Ferroceptor CW of CCW..?

Meer
23 nov 2013 22:10 #38461 door Ben
Ook de 2 bovengeleiders rollen niet dit is zo bedacht en gaat wel heel lang goed omdat er niets schuurt, de draad loopt langs een glad oppervlak. Op je foto is niet goed te zien hoe de draden naar de ferroceptor lopen, heb de indruk dat de draden elkaar halverwege kruisen?, dat zou dan niet goed zijn. Groet, Ben

Meer
23 nov 2013 21:29 - 23 nov 2013 21:31 #38460 door Brasto
Hallo Ben,

Inderdaad het is puzzelen als de draadloop niet bekend is. Ik zie overigens dat ook bij jouw uitvoering de draad over de afstandbus loopt.
Zou dit door de HH gloeilampenmakers zo bedacht zijn ? De twee boven geleider rolletjes zitten met klinknagels op het frame en kunnen niet van positie worden veranderd. Ik blijf het een ongelukkige constructie vinden. Vroeg of laat gaan al die Ferroceptortouwtjes defect.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 23 nov 2013 21:31 door Brasto. Reden: Typo

Gemaakt door Kunena