uitgangstransformator
- hkruis
- [hkruis]
-
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het zou me ook niets verbazen als die trafo ook een antibrom wikkeling had. Dat was gebruikelijk bij Philips. Het vervangen door een 2k7 weerstand is ook niet nodig, meestal werk de zaak als je de antibrom wikkeling domweg doorverbindt (niet op de trafo! Dan heb je een kortgesloten winding).
Al met al is het allemaal erg amateuristisch gedaan.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De radio werkt weer!
Mogelijk ga ik de radio opnieuw afstemmen en de elco's vervangen, maar dat komt nog wel.
- hkruis
- [hkruis]
-
Henk
Van het nummer dat ik heb opgegeven heb is het laatste getal weggevaagd. Het zou dus ook zomaar PL 978 kunnen zijn. Ik heb een foto toegevoegd van de trafo.
Door jullie opmerkingen ben ik verder in het schema gaan kijken. Er is inderdaad al eerder aan de radio gesleuteld. Wikkeling S38 van de originele uitgangstrafo is vervangen door een weerstand van 2k7 16W.
Mijn insteek was om de radio te repareren aan de hand van het originele schema, maar daar twijfel ik nu over. Philips heeft niet voor niks gekozen om andere trafo's te plaatsen bij een reparatie. Wat is jullie advies?
Groet,
Jeroen Claessens
Ik kan bevestigen dat 4822 140 50089 een originele Philips servicetrafo (vervangend type dat door Philips aan reparateurs geleverd werd) moet zijn. Of het de juiste vervanger is, weet ik niet, maar reparatie-onderdelen begonnen vanaf half jaren '60 in principe altijd met 4822. PL973 zal wel ergens een cijfertje naastzitten? Staan er nog meer nummers op?claes schreef : De Philips BX 453 A ben ik aan het opknappen.
De FM werkt nog niet, maar voordat ik daar aan kan beginnen mis ik belangrijke informatie over de uitgangstransformator. De trafo die er in hoor te zitten is de:
A3 169 71.0
Maar tot mijn verbazing heeft er ooit iemand eerder aan de radio gesleuteld en is de trafo vervangen door de:
4822.140.50089 PL 973 (wat lijkt op een Philips nummer)
Kan iemand me helpen om ergens de oorspronkelijke trafo te vinden? Of kan iemand bevestigen dat dit vaker gebeurde om een radio te repareren?
Alvast Bedankt