Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

uitgangstransformator

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
13 okt 2013 14:36 #37209 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic uitgangstransformator
Misschien dat we nog een foto van Claes krijgen met de nieuwe trafo er weer in gemonteerd.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 okt 2013 14:29 - 13 okt 2013 14:30 #37208 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic uitgangstransformator
De manier waarop die trafo is vervangen is nou niet bepaald hogeschoolwerk. Allereerst één van de lassen: Die is afgewerkt met nagellak o.i.d. Daar hoor je netjes een (krimp)kousje over te schuiven. En dan die andere las: Daar zitten een gele en een bruine draad aan elkaar naar de secundaire van de trafo. Die draden gingen origineel naar twee secundaire wikkelingen op de uitgangstrafo die t.o.v. elkaar in tegenfase staan. Zo krijg je problemen met de tegenkoppeling. Immers, via de ene draad wordt er tegengekoppeld naar het rooster van de eindbuis en met de andere naar het rooster van de EABC80. De signalen op die twee roosters zijn met elkaar in tegenfase, dus dat moeten de secundaire wikkelingen op de trafo ook zijn. Het zou me niets verbazen als de nieuwe trafo dit ook heeft.
Het zou me ook niets verbazen als die trafo ook een antibrom wikkeling had. Dat was gebruikelijk bij Philips. Het vervangen door een 2k7 weerstand is ook niet nodig, meestal werk de zaak als je de antibrom wikkeling domweg doorverbindt (niet op de trafo! Dan heb je een kortgesloten winding).

Al met al is het allemaal erg amateuristisch gedaan.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 13 okt 2013 14:30 door peter1952.

Meer
13 okt 2013 13:13 #37206 door claes
Beantwoord door claes in topic uitgangstransformator
Bedankt voor jullie hulp.

De radio werkt weer!

Mogelijk ga ik de radio opnieuw afstemmen en de elco's vervangen, maar dat komt nog wel.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
02 okt 2013 20:20 #36820 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic uitgangstransformator
Gewoon volgens schema blijven werken. vervangings trafo's waren vaak wat universeler om in meerdere radio's toegepast te worden. Maar goed, ik kijk morgen ook nog even of ik een originele heb.

Henk

Meer
02 okt 2013 18:36 #36813 door claes
Beantwoord door claes in topic uitgangstransformator
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Van het nummer dat ik heb opgegeven heb is het laatste getal weggevaagd. Het zou dus ook zomaar PL 978 kunnen zijn. Ik heb een foto toegevoegd van de trafo.

Door jullie opmerkingen ben ik verder in het schema gaan kijken. Er is inderdaad al eerder aan de radio gesleuteld. Wikkeling S38 van de originele uitgangstrafo is vervangen door een weerstand van 2k7 16W.

Mijn insteek was om de radio te repareren aan de hand van het originele schema, maar daar twijfel ik nu over. Philips heeft niet voor niks gekozen om andere trafo's te plaatsen bij een reparatie. Wat is jullie advies?

Groet,
Jeroen Claessens
Bijlagen:

Meer
01 okt 2013 20:50 #36786 door maarten
Beantwoord door maarten in topic uitgangstransformator

claes schreef : De Philips BX 453 A ben ik aan het opknappen.

De FM werkt nog niet, maar voordat ik daar aan kan beginnen mis ik belangrijke informatie over de uitgangstransformator. De trafo die er in hoor te zitten is de:

A3 169 71.0

Maar tot mijn verbazing heeft er ooit iemand eerder aan de radio gesleuteld en is de trafo vervangen door de:

4822.140.50089 PL 973 (wat lijkt op een Philips nummer)

Kan iemand me helpen om ergens de oorspronkelijke trafo te vinden? Of kan iemand bevestigen dat dit vaker gebeurde om een radio te repareren?

Alvast Bedankt

Ik kan bevestigen dat 4822 140 50089 een originele Philips servicetrafo (vervangend type dat door Philips aan reparateurs geleverd werd) moet zijn. Of het de juiste vervanger is, weet ik niet, maar reparatie-onderdelen begonnen vanaf half jaren '60 in principe altijd met 4822. PL973 zal wel ergens een cijfertje naastzitten? Staan er nog meer nummers op?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena