Radio's van 1950 tot 1970
Bush VHF71
18 sep 2013 23:11 #36353
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Bush VHF71
Ja, die EABC80 buizen, er is vaak wat met de dioden secties aan de hand.
Ik zelf begin bij zo'n fout met het uitwisselen van die buis en vaak is dat raak.
Of ik begin met die buis in de buizen tester te testen op emissie.
En dan blijkt vaak dat de diode secties die voor de FM detectie zijn, ongelijk zijn.
Heb ik geen goede buis, dan maak ik er even tijdelijk om te proberen een paar GE dioden
in. Twee gelijk doormetende AA115 er in en je weet als dat goed werkt dat de FM diode
sectie van de EABC80 niet goed meer is.
Vr gr Cees.
Ik zelf begin bij zo'n fout met het uitwisselen van die buis en vaak is dat raak.
Of ik begin met die buis in de buizen tester te testen op emissie.
En dan blijkt vaak dat de diode secties die voor de FM detectie zijn, ongelijk zijn.
Heb ik geen goede buis, dan maak ik er even tijdelijk om te proberen een paar GE dioden
in. Twee gelijk doormetende AA115 er in en je weet als dat goed werkt dat de FM diode
sectie van de EABC80 niet goed meer is.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 sep 2013 20:47 #36342
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Bush VHF71
18 sep 2013 20:35 #36339
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Bush VHF71
Vandaag nog even wat nazorg gedaan aan dit leuke toestel. De FM band was een stuk verschoven en klonk ook niet al te zuiver.
De FM was weer gemakkelijk in de pas te krijgen door een schuifje op de trommel van de afstemcondensator. Je verschuift dan de twee afstemkernen in de FM unit tegelijk, zodat de gelijkloop gewaarborgd blijft.
De vervorming aanpakken bleek lastiger. Eerst leek het verkeerde afregeling van de Ratio detector, maar het was niet goed te krijgen. Zwakke stations klonken goed, maar sterke klonken zwaar vervormd.
Met de meetzender was het ook niet goed af te regelen. Je hoorde alle stations ook twee keer vlak na elkaar. Ook bij het doorfluiten met de meetzender was de M.F. twee keer naast elkaar te horen.
Maar eens naar de EABC80 gekeken. De originele zat er nog in. Daar de rest van de buizen slecht bleken te zijn, zou deze misschien ook niet zo best kunnen zijn. Even een nieuwe proberen, en zie de FM band was herboren! Veel betere ontvangst en na een kleine bijregeling van de Ratio detector klonk de FM weer zoals het hoort.
Kennelijk was een van de diodes defect of de dioden waren ongelijk, waardoor alleen flankdetectie bij zwakke signalen mogelijk was.
Groeten,
Peter
De FM was weer gemakkelijk in de pas te krijgen door een schuifje op de trommel van de afstemcondensator. Je verschuift dan de twee afstemkernen in de FM unit tegelijk, zodat de gelijkloop gewaarborgd blijft.
De vervorming aanpakken bleek lastiger. Eerst leek het verkeerde afregeling van de Ratio detector, maar het was niet goed te krijgen. Zwakke stations klonken goed, maar sterke klonken zwaar vervormd.
Met de meetzender was het ook niet goed af te regelen. Je hoorde alle stations ook twee keer vlak na elkaar. Ook bij het doorfluiten met de meetzender was de M.F. twee keer naast elkaar te horen.
Maar eens naar de EABC80 gekeken. De originele zat er nog in. Daar de rest van de buizen slecht bleken te zijn, zou deze misschien ook niet zo best kunnen zijn. Even een nieuwe proberen, en zie de FM band was herboren! Veel betere ontvangst en na een kleine bijregeling van de Ratio detector klonk de FM weer zoals het hoort.
Kennelijk was een van de diodes defect of de dioden waren ongelijk, waardoor alleen flankdetectie bij zwakke signalen mogelijk was.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
17 sep 2013 02:38 #36254
door Martin
Beantwoord door Martin in topic Bush VHF71
Binnenkort dan toch maar eens Chrome gaan proberen.
Maar nu genoeg offtopic
Maar nu genoeg offtopic
16 sep 2013 19:39 #36238
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Bush VHF71
Hoi Henk
omdat bij mij meerdere site problemen gaven bij IE heb ik die in de hoek gegooit
en overgestapt op chrome en best wel een aanrader voor meerdere mensen
ook eens durven wat anders te gebruiken IE kan op het bureaublad blijven staan
en pagina's op IE kunnen geimporteerd worden naar Chroom of vice versa
Men hoeft niet bang te zijn dat de PC crasht
Martin kan naast IE ook chrome installeren wat op ie niet werkt kan op chrome gekeken worden
tot Januari wanneer er nieuwe forumsoftware is.
Tot zover
nu weer naar de Bush VHF 71
omdat bij mij meerdere site problemen gaven bij IE heb ik die in de hoek gegooit
en overgestapt op chrome en best wel een aanrader voor meerdere mensen
ook eens durven wat anders te gebruiken IE kan op het bureaublad blijven staan
en pagina's op IE kunnen geimporteerd worden naar Chroom of vice versa
Men hoeft niet bang te zijn dat de PC crasht
Martin kan naast IE ook chrome installeren wat op ie niet werkt kan op chrome gekeken worden
tot Januari wanneer er nieuwe forumsoftware is.
Tot zover
nu weer naar de Bush VHF 71
René Daemen
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
16 sep 2013 19:26 #36235
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Bush VHF71
Rene,
ik begrijp je wel, IE is wat eigenwijs, maar op ons forum kan het opgelost worden. Er zijn nog zeer veel gebruikers met IE.
ik begrijp je wel, IE is wat eigenwijs, maar op ons forum kan het opgelost worden. Er zijn nog zeer veel gebruikers met IE.