Radio's van 1950 tot 1970
Bediening ferrietantenne
15 jun 2013 23:56 #32879
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Bediening ferrietantenne
Henk K,
Gaat bij jou zeker goed komen.
Succes en vr gr Cees.
Gaat bij jou zeker goed komen.
Succes en vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 jun 2013 03:30 #32840
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Bediening ferrietantenne
Mogge Cees, dat bedoel ik. Ga ik mee aan de slag. :thumbsup:
Henk
Henk
14 jun 2013 22:44 - 14 jun 2013 22:51 #32838
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Bediening ferrietantenne
Je bedoeld dat kleine messing staafje met een klein gaatje in de verdikking, waarin het
snaar touwtje zit geklemd?
Ik heb dat zelf wel eens na gemaakt m.b.v een klein draai bankje.
Als je dat niet hebt kun je het ook m.b.v een boormachine maken.
Een dun staafje messing of een stukje autogenisch las draad in de boorkop en met een
vijl al draaiend op de juiste diameter vijlen, zodat het precies klem past in het gaatje
van de knop as. Dan het dikker gebleven stukje aan één kant een klein beetje vlak vijlen.
Een center putje tikken in dat kleine vlakje en een heel dun gaatje er in boren.
Zo dun dat het snaar touwtje er nog net doorheen past.
Waarna het touwtje door iets plat te drukken klem blijft zitten.
Vr gr Cees.
P.S: Je kunt óók in het gaatje van de knop as een dun messing boutje klem pas maken in
de knop as. De kop van het boutje m.b.v de boormachine dunner vijlen en aan één kant iets
vlak vijlen en het hele dunne gaatje boren waar het snaar touwtje precies door kan.
Succes met het nievel werkje.
snaar touwtje zit geklemd?
Ik heb dat zelf wel eens na gemaakt m.b.v een klein draai bankje.
Als je dat niet hebt kun je het ook m.b.v een boormachine maken.
Een dun staafje messing of een stukje autogenisch las draad in de boorkop en met een
vijl al draaiend op de juiste diameter vijlen, zodat het precies klem past in het gaatje
van de knop as. Dan het dikker gebleven stukje aan één kant een klein beetje vlak vijlen.
Een center putje tikken in dat kleine vlakje en een heel dun gaatje er in boren.
Zo dun dat het snaar touwtje er nog net doorheen past.
Waarna het touwtje door iets plat te drukken klem blijft zitten.
Vr gr Cees.
P.S: Je kunt óók in het gaatje van de knop as een dun messing boutje klem pas maken in
de knop as. De kop van het boutje m.b.v de boormachine dunner vijlen en aan één kant iets
vlak vijlen en het hele dunne gaatje boren waar het snaar touwtje precies door kan.
Succes met het nievel werkje.
Laatst bewerkt 14 jun 2013 22:51 door Cees. Reden: Tekst bijgewerkt.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 jun 2013 20:01 #32836
door hkruis
Bediening ferrietantenne werd gestart door hkruis
In sommige radio o.a. B7X53A, wordt de ferrietantenne bediend door een knop aan de voorzijde. De draad zit op de bedienings-as gefixeerd met een piepklein nippeltje. Ik heb een foto gemaakt, maar de camera vergeten. Mijn oplossing is nu een holnietje waar het touwtje doorheen gaat, en probeer dat in het gaatje in de as te plaatsen. Dit is niet ideaal. Ik ben op zoek naar die nippeltjes. Betere aanduiding weet ik even niet. Of een andere goede oplossing. morgen plaatst ik nog wel even een foto.