Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX560A

Meer
28 mei 2013 17:11 #32356 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic BX560A
Nico schrijft: "Dat probleem is al zo oud als de weg naar Kralingen:
De prim wikkeling voert + 300 volt tov het ijzer van de kern. Zodra er ook maar een béétje vocht in het spel komt krijg je elektrolyse op een plek waar een barstje in het emaille van het wikkeldraad zit. Het koper is de positieve kant waar de zuurstof vrij komt- - bingo
In oude LF trafo's met wikkelverhoudingen tot 1:5 gebeurde dat ook, tot fabrikanten op 't idee kwamen om het blikpakket geïsoleerd op te stellen en óók aan + Vb te verbinden"

Een zeer aannemelijk verhaal over de kwetsbaarheid van de primaire winding bij uitgangstransformatoren. Toen ik de defecte UGT van mijn BX560A uit elkaar haalde, vond ik de kleur van het draad er verdacht groen uitzien. Geoxideerd koper is groen. Naast de kans op schadelijk vocht in condensatoren is er t.b.v. de UGT een dringende reden om de radio's vooral op een droge plaats te installeren of te bewaren.

Bij voedingstrafo's loopt alleen de gloeistroom winding van de gelijkrichter met direct verhitte kathode het risico van elektrolytisch oplossen. Maar het gevaar op onderbreken is veel kleiner dan bij uitgangstrafo's omdat de draad veel dikker is en omdat de voedingstrafo meestal warmer wordt dan de uitganstrafo en daardoor zichzelf sneller droog 'stookt'.

mvg, Pieter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2013 21:35 #32330 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic BX560A
De draadsteunen voor de varco heb ik nogwel liggen, net als de UGT. De potmeterswordt wat lastiger,De volumepotmeter he ik nieuw liggen. De toonpotmeter weet in iet zeker.Dat moet ik nakijken.

Groeten,
Paul

Meer
27 mei 2013 19:00 #32324 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic BX560A
Dat probleem is al zo oud als de weg naar Kralingen:
De prim wikkeling voert + 300 volt tov het ijzer van de kern. Zodra er ook maar een béétje vocht in het spel komt krijg je elektrolyse op een plek waar een barstje in het emaille van het wikkeldraad zit. Het koper is de positieve kant waar de zuurstof vrij komt- - bingo
In oude LF trafo's met wikkelverhoudingen tot 1:5 gebeurde dat ook, tot fabrikanten op 't idee kwamen om het blikpakket geïsoleerd op te stellen en óók aan + Vb te verbinden
Nico
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pieterv

Meer
27 mei 2013 18:51 #32322 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic BX560A
Het lastige van de uitgangstrafo van de BX560A is dat deze zoveel aansluitingen heeft. Primair is het relatief eenvoudig: naast de anode winding alleen nog de anti brom winding. Secundair zijn er wel 5 aansluitingen. Moet je zo een UGT vervangen dan moet dat persé met een UGT van een andere BX560A.

Soms is een UGT uit de BX560A te repareren. Ik heb dat geluk gehad: van de betreffende UGT was de primaire onderbroken. Er zat niet veel teer op de trafo, dus de spoelkoker was gemakkelijk los te maken van het blik. Gelukkig bleek de primaire bovenop gewikkeld. Ook gelukkig hoefde ik maar ca. de helft van de bovenste wikkeling af te wikkelen om op de draadbreuk te stuiten. Een nieuwe aansluiting gemaakt, de trafo weer volledig in elkaar gezet en gemonteerd in mijn BX560A: het toestel speelt weer prima.

Tijdelijk had ik in mijn BX560A een UGT uit een Erres KY487 in gezet. Het werkt wel maar voor zover ik kon beoordelen was er toch iets mis met de geluidsweergave.

Bovendien, ik vind het wel opvallend dat UGT's vaak defect gaan, speciaal Philips en Philips-achtigen. Voedingstransformators lijken minder defect gevoelig. Ik had een UGT uit een Philips 768A en een UGT uit een NSF H191X, waarvan ik voor het uitnemen van de UGT's zeker wist dat ze goed waren. Toen ik ruim een jaar later een van deze UGT's wilde gebruiken, bleek bij beide de primaire onderbroken. Hoe zou dat komen? Zouden de soldeer aansluitingen van de primaire zo delicaat zijn dat ze bij verhitten met de soldeerbout al defect gaan?

mvg, Pieter.

Meer
25 mei 2013 04:09 #32202 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic BX560A
Ja Paul
Ik ken de verschillen. Mijn aanbod ging over het vinden van bruikbare onderdelen zoals de UGT waar Henk 't over had
Nico

Meer
24 mei 2013 21:17 #32189 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic BX560A
Hoi Nico,

Die BX560A lijkt slechts enigszins op de BX660X! Dat met name het HF-deel wat in een BX660X een 6-voudige varco heeft en de BX560A een 3-voudige varco. Zo kent de BX660X ook bandspreiding op de KG waardoor het bereik an 13 tot 50 mtr over 3 banden verdeeld is. De BX560A kent dit niet en heeft maar 1 band voor dit zelfde bereik.

Het LF-deel lijkt er heel sterk op, echter met dit verschil dat het MF bij een BX660X afstelbaar is en bij een BX560A niet.

Groeten,
Paul

Gemaakt door Kunena