Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Grundig Klankbox 4

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 mei 2013 10:08 #31691 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Grundig Klankbox 4
@ Peter, scherp opgemerkt. De P120D is natuurlijk ook wel wat ruim voor een dergelijk versterkertje en hier heb ik er nogal wat van staan.

De gloeidraden door de holnieten vond ik een vreemde oplossing, maara het kan.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 mei 2013 05:21 #31682 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Grundig Klankbox 4
Henk,

Zo te zien heb je voor de hoogspanning de helft van de hoogspanningswikkeling gebruikt. Dat kan natuurlijk prima, maar de max. stroomafname van 60 mA geldt alleen als je beide kanten gebruikt. Eigenlijk is die trafo bedoeld voor gebruik met een AZ1 of AZ41 gelijkrichterbuis (vandaar de aparte 4 V. wikkeling). Dat kan alsnog door gebruik te maken van twee 1N4007 diodes en de middenaftakking aan massa te leggen. De trafo wordt dan gelijkmatiger belast.
Die gloeidraadleidingen door de holnietjes blijkt origineel te zijn, bij mijn exemplaar is dat ook zo. Men was kennelijk bang voor brom en heeft de gloeidraadleidingen boven het chassis gelegd. Men kwam kennelijk op het idee de gloeidraadleidingen maar door de holnietjes te voeren.
Het is in elk geval weer een mooi geheel geworden, heel wat beter dan zoals het was.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
08 mei 2013 23:15 - 08 mei 2013 23:16 #31676 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Grundig Klankbox 4
Ben,
Als het helemaal af is, dan je Gitaar er op aansluiten en...de muziek gaat los.
En dan op de foto of filmpje.
@ Henk K, Weer een bijzonder ding zo'n versterker van Grundig die als uitbreiding
naar stereo kon gebruikt worden.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 08 mei 2013 23:16 door Cees. Reden: zin er bij gezet

Meer
08 mei 2013 19:22 #31668 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Grundig Klankbox 4
Fotootjes misschien?........
Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig. :)

Handtekening

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
08 mei 2013 19:18 - 08 mei 2013 19:22 #31666 door hkruis
Grundig Klankbox 4 werd gestart door hkruis
De eigenaar van het SO390 meubel had ook nog wat andere zaken ter revisie aangeboden. O.a. de versterker die als stereo deel aan een radio kan worden aangesloten.

De versterker was eigenlijk een hopeloos geval. Er was veel in geklungeld. voeding was zonder elco's uitgevoerd en de gloeispanning bedrading liep door de gaatjes van de holnietjes. Verder klopte er niets van. Aan de hand van het schema het geheel opnieuw opgebouwd. De versterker werkt weer en geheel zonder brommetje. Foto's voor de reparatie volgen nog.

Bijgaand wat plaatjes
Laatst bewerkt 08 mei 2013 19:22 door admin.

Gemaakt door Kunena