Radio's van 1950 tot 1970
Invloed op de weergave
23 mrt 2013 06:47 #30008
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Invloed op de weergave
Ik heb die ervaring ook. Bijvoorbeeld bij een Bush platenspeler. Als je de deksel dicht doet, wordt de basweergave beter. De luidspreker zit vlak onder de rand en doordat die akoestisch niet dicht is treedt min of meer akoestische kortsluiting op. Door de deksel dicht te doen hef je dat effect op. Als je de dekselluidspreker van een electrogrammofoon vlak onder de rand van een tafel plaatst, heb je een veel betere basweergave. Je beïnvloedt in feite de eigenschappen van de behuizing en dat hoor je vooral in de basweergave.
De behuizing van een radio of radiomeubel is verre van ideaal door de vele akoestische lekken (tenzij het luidsprekercompartiment helemaal dicht is).
Het klopt ook dat de schakeling van bijv. de tegenkoppeling bij de meubeluitvoering anders is t.o.v. de tafeluitvoering.
Ook de plaatsing van een toestel op een bepaalde plaats kan zeer veel invloed hebben. Het loont best de moeite om ook hiermee te experimenteren.
Groeten,
Peter
De behuizing van een radio of radiomeubel is verre van ideaal door de vele akoestische lekken (tenzij het luidsprekercompartiment helemaal dicht is).
Het klopt ook dat de schakeling van bijv. de tegenkoppeling bij de meubeluitvoering anders is t.o.v. de tafeluitvoering.
Ook de plaatsing van een toestel op een bepaalde plaats kan zeer veel invloed hebben. Het loont best de moeite om ook hiermee te experimenteren.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 mrt 2013 05:48 #30006
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Invloed op de weergave
Ik weet het niet zeker, maar in ieder geval is de toonregeling in een mubel vaak anders opgebouwd in een zelfde tafelmodel. Maar dat is niet altijd het geval.
Het effect wat je beschrijft is logsche. je verkleind de inhoud van de ruimte van de kast als de kleppen dicht zijn, ook al is de luidsprekerruimte lek.
Henk
Het effect wat je beschrijft is logsche. je verkleind de inhoud van de ruimte van de kast als de kleppen dicht zijn, ook al is de luidsprekerruimte lek.
Henk
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
22 mrt 2013 22:25 - 22 mrt 2013 22:38 #29997
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Invloed op de weergave werd gestart door Bert Kn
Zomaar een constatering maar mogelijk dat daar ook over werd nagedacht.
Bij geopende klep/kleppen van mijn F7X71A en FX995A valt me op dat met name de weergave van de bassen bij beide meubels nogal beïnvloedt wordt.
Duidelijk anders zo ik het ervaar dan spelen met de bas regelaar.
En omdat ik niet over al teveel documentatie van Philips uit het verleden beschik vraag ik me af of ze daar ooit wat over geroepen hebben.
Bij geopende klep/kleppen van mijn F7X71A en FX995A valt me op dat met name de weergave van de bassen bij beide meubels nogal beïnvloedt wordt.
Duidelijk anders zo ik het ervaar dan spelen met de bas regelaar.
En omdat ik niet over al teveel documentatie van Philips uit het verleden beschik vraag ik me af of ze daar ooit wat over geroepen hebben.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 mrt 2013 22:38 door Bert Kn.