Radio's van 1950 tot 1970
Aanschaf FX997A radiomeubel
09 mrt 2013 18:10 #29343
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Aanschaf FX997A radiomeubel
Vandaag het meubel bestemd voor mijn schoonzus optisch onder handen genomen.
De twee missende achterwanden gemonteerd plus een tweede maal met meubeline van HG behandeld.
Het geheel ziet er inmiddels weer fris uit.
Verder viel me op dat de gevoeligheid op de hoge kwaliteit FM ontvangst met zijn eigen ingebouwde antenne stukken beter was als van mijn FX995A.
Daar ik geen EC92 voor handen had heb ik deze onderling uitgewisseld en zowaar nu was de FX995A op zijn eigen antenne stukken gevoeliger op de hoge FM kwaliteit.
Daar de FX995A op de kabel is aangesloten de buizen weer teruggezet.
De twee missende achterwanden gemonteerd plus een tweede maal met meubeline van HG behandeld.
Het geheel ziet er inmiddels weer fris uit.
Verder viel me op dat de gevoeligheid op de hoge kwaliteit FM ontvangst met zijn eigen ingebouwde antenne stukken beter was als van mijn FX995A.
Daar ik geen EC92 voor handen had heb ik deze onderling uitgewisseld en zowaar nu was de FX995A op zijn eigen antenne stukken gevoeliger op de hoge FM kwaliteit.
Daar de FX995A op de kabel is aangesloten de buizen weer teruggezet.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
07 mrt 2013 05:36 - 07 mrt 2013 06:22 #29257
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Aanschaf FX997A radiomeubel
Bert
De site heet HiQGN en HiFiGN. HiQ en HiFi installaties dus.
Dat het alleen over HiQ radio-installaties moet gaan is geen wet van Meden en Perzen.
De enige werkelijke restrictie is dat het over muziekweergave uit de jaren vijftig gaat.
Over het algemeen hebben we het ook over het luxere materiaal uit dit decennium want daar
staan HiQ en HiFi nu eenmaal voor.
Verder is de fun-factor van groot belang en dat het informatief is voor de bezoekers.
Zoals Philips zelf schreef is er van elke bi-ampli radio (en bijna elk meubel is dat wel)
een HiQ radio-installatie te maken. De gebruikte platenspelers in de luxe meubels zijn over
het algemeen, volgens de toenmalige Philips normen, van hifi kwaliteit.
Je artikel over de fraaie meubels uit de jaren vijftig wordt dus met plezier tegemoet gezien.

Kleine correctie aan je handtekening:
"Liefhebber van Philips High Quality HIFI en een zwak voor radio meubels"
HiQ (Highest Quality) en HiFi (High Fidelity) waren twee afzonderlijke sectoren in de Philips
collectie. Duidelijk is in ieder geval dat ze beide sectoren strikt gescheiden hielden.
Eigenlijk was het ook 'HiQ radio-installaties' (voor het gemak maken wij er tegenwoordig
alleen HiQ van) en is HiFi wel in de loop van de tijd een zelfstandige term geworden, hoewel
Philips het bij de introductie nog 'HiFi combinatie' of 'HiFi apparatuur' noemde, wat natuurlijk
wel de juiste termen zijn. www.grammofoon.com/HiQGN/Fotos/HiFi54-21.jpg
Uiteindelijk bestrijken HiQ radio-installaties ook maar een periode van vijf jaar (1954-1959).
De site heet HiQGN en HiFiGN. HiQ en HiFi installaties dus.
Dat het alleen over HiQ radio-installaties moet gaan is geen wet van Meden en Perzen.
De enige werkelijke restrictie is dat het over muziekweergave uit de jaren vijftig gaat.
Over het algemeen hebben we het ook over het luxere materiaal uit dit decennium want daar
staan HiQ en HiFi nu eenmaal voor.
Verder is de fun-factor van groot belang en dat het informatief is voor de bezoekers.
Zoals Philips zelf schreef is er van elke bi-ampli radio (en bijna elk meubel is dat wel)
een HiQ radio-installatie te maken. De gebruikte platenspelers in de luxe meubels zijn over
het algemeen, volgens de toenmalige Philips normen, van hifi kwaliteit.
Je artikel over de fraaie meubels uit de jaren vijftig wordt dus met plezier tegemoet gezien.
Kleine correctie aan je handtekening:
"Liefhebber van Philips High Quality HIFI en een zwak voor radio meubels"
HiQ (Highest Quality) en HiFi (High Fidelity) waren twee afzonderlijke sectoren in de Philips
collectie. Duidelijk is in ieder geval dat ze beide sectoren strikt gescheiden hielden.
Eigenlijk was het ook 'HiQ radio-installaties' (voor het gemak maken wij er tegenwoordig
alleen HiQ van) en is HiFi wel in de loop van de tijd een zelfstandige term geworden, hoewel
Philips het bij de introductie nog 'HiFi combinatie' of 'HiFi apparatuur' noemde, wat natuurlijk
wel de juiste termen zijn. www.grammofoon.com/HiQGN/Fotos/HiFi54-21.jpg
Uiteindelijk bestrijken HiQ radio-installaties ook maar een periode van vijf jaar (1954-1959).
Laatst bewerkt 07 mrt 2013 06:22 door brcf01.
07 mrt 2013 00:04 - 07 mrt 2013 00:15 #29253
door Bert Kn
Mvg.
Bert
@ René.
Om daar (radio meubels) eens wat van op de HiQGN site.... te zetten speelde al een beetje door mijn kop maar de meubels in mijn verzameling zijn geen HiQ apparaten vandaar dat ik dat niet gedaan heb.
Verder met een knipoog naar Henk nog het volgende.
Ik vond het geluid van de FX997A in niet gereviseerde toestand al behoorlijk klinken enkel het hoog en de power kwamen wat tekort.
Nadat ik de bandrecorder er tussenuit heb gehaald en deze ingang net als bij mijn FX995A had kort gesloten was de power er volledig.
Omdat de hoge tonen regelaar geholpen moest worden (het bekende hulpveertje) kwam hij daarin ook tekort dus even geholpen.
Geloof me of niet in niet gereviseerde staat doet hij niet onder voor mijn gereviseerde FX995A.
Werkelijk ongekend.
Om daar (radio meubels) eens wat van op de HiQGN site.... te zetten speelde al een beetje door mijn kop maar de meubels in mijn verzameling zijn geen HiQ apparaten vandaar dat ik dat niet gedaan heb.
Verder met een knipoog naar Henk nog het volgende.
Ik vond het geluid van de FX997A in niet gereviseerde toestand al behoorlijk klinken enkel het hoog en de power kwamen wat tekort.
Nadat ik de bandrecorder er tussenuit heb gehaald en deze ingang net als bij mijn FX995A had kort gesloten was de power er volledig.
Omdat de hoge tonen regelaar geholpen moest worden (het bekende hulpveertje) kwam hij daarin ook tekort dus even geholpen.
Geloof me of niet in niet gereviseerde staat doet hij niet onder voor mijn gereviseerde FX995A.
Werkelijk ongekend.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 07 mrt 2013 00:15 door Bert Kn.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
06 mrt 2013 22:19 #29250
door brcf01
Hoi Bert
Ook al weer mooi om te zien.
Er wordt wat gezeuld met meubels de laatste tijd.
Alleen maar prachtig natuurlijk.
Lange tijd waren ze niet meer populair en toch
mooi dat ze de revue weer passeren.
Maar ja, dat gold voor de HiQ radio installaties
zo'n tien jaar geleden ook en een paar jaar geleden
het fifties hifi gebeuren.
Mooi dat er een enthousiaste groep over dit alles
ontstaan is.
Bert, het wordt tijd voor een uitgebreid meubelverslag
van je in de HiQGN site.....
Met fraaie foto's uiteraard.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Ook al weer mooi om te zien.
Er wordt wat gezeuld met meubels de laatste tijd.
Alleen maar prachtig natuurlijk.
Lange tijd waren ze niet meer populair en toch
mooi dat ze de revue weer passeren.
Maar ja, dat gold voor de HiQ radio installaties
zo'n tien jaar geleden ook en een paar jaar geleden
het fifties hifi gebeuren.
Mooi dat er een enthousiaste groep over dit alles
ontstaan is.
Bert, het wordt tijd voor een uitgebreid meubelverslag
van je in de HiQGN site.....
Met fraaie foto's uiteraard.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
06 mrt 2013 20:59 - 06 mrt 2013 21:01 #29246
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Vandaag samen met mijn zwager welke de nieuwe eigenaar wordt het meubel opgehaald.
Op de achterwand delen van de Bandrecorder en platenspeler na is het geheel helemaal compleet.
Deze heb ik nog liggen van een sloop meubel welke leeg was.
De Radio werkt zonder enige revisie nog goed waarbij me opvalt dat hij een gevoelige ontvangst op de FM heeft ook op de stille hoge FM kwaliteit pakt hij behoorlijk wat zenders.
De platenspeler werkt mechanisch nog prima geen hard geworden tussen wiel echter er werd geen geluid geproduceerd en ging ik ervan uit dat het element een 22GP316 defect was dus die eerst maar even op mijn FX995A getest.
Deze werkte verder prima dus even verder gezocht.
Uiteindelijk bleek dat het probleem in de aansluiting van de pick-up arm zat.
Net als mijn FX995A heeft dit exemplaar ook een MD voorversterker en moest ik een aanpassing maken om het kristal element te kunnen gebruiken.
Deze schakeling heb ik afgekeken van de AG9015 versterker kwestie van twee weerstandjes.
En hier dan wat foto's.
Op de achterwand delen van de Bandrecorder en platenspeler na is het geheel helemaal compleet.
Deze heb ik nog liggen van een sloop meubel welke leeg was.
De Radio werkt zonder enige revisie nog goed waarbij me opvalt dat hij een gevoelige ontvangst op de FM heeft ook op de stille hoge FM kwaliteit pakt hij behoorlijk wat zenders.
De platenspeler werkt mechanisch nog prima geen hard geworden tussen wiel echter er werd geen geluid geproduceerd en ging ik ervan uit dat het element een 22GP316 defect was dus die eerst maar even op mijn FX995A getest.
Deze werkte verder prima dus even verder gezocht.
Uiteindelijk bleek dat het probleem in de aansluiting van de pick-up arm zat.
Net als mijn FX995A heeft dit exemplaar ook een MD voorversterker en moest ik een aanpassing maken om het kristal element te kunnen gebruiken.
Deze schakeling heb ik afgekeken van de AG9015 versterker kwestie van twee weerstandjes.
En hier dan wat foto's.
Bijlage Radio.jpg niet gevonden
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 06 mrt 2013 21:01 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
03 mrt 2013 21:32 #29120
door brcf01
Zonder meer een schitterende aanwinst, Bert
en dank voor je mail hierover.
We gaan er ongetwijfeld meer over horen en zien!
:thumbsup:
en dank voor je mail hierover.
We gaan er ongetwijfeld meer over horen en zien!
:thumbsup: