Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aparte Plano: Nieuw Zeelandse B5Z97A

Meer
08 jan 2013 01:09 - 08 jan 2013 02:00 #26660 door maarten
Ik zie op die foto's nergens "made in New Zealand" staan, dus mogelijk zie ik iets over het hoofd. Het is opzich wel plausibel, aangezien Philips daar een fabriek had (ik meen in Wellington) en er geen typisch Eindhovense of Leuvense stickertjes op het chassis zitten.

Als er een service-manual opduikt is aan de hand van de onderdelenlijst wel een hele ruwe gooi te doen naar de hoeveelheid geïmporteerde onderdelen. Een hele ruwe gooi omdat je aan het codenummer niet kan zien waar het onderdeel gemaakt is, maar wel waar het gespecificeerd is.
Laatst bewerkt 08 jan 2013 02:00 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jan 2013 22:28 #26654 door Jan Bus
Hallo Nico,

Met Dutch E.Ind kan ook Nederlands Nieuw-Guinea bedoeld zijn. Dit was tot ca. 1963 een Nederlandse kolonie. Toestel kan dus van latere datum zijn dan dat jij veronderstelt.

Groet, Jan

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 jan 2013 20:40 - 07 jan 2013 20:53 #26649 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Aparte Plano: Nieuw Zeelandse B5Z97A
Hi Maarten,

inderdaad de bronvermelding vergeten:
s304.beta.photobucket.com/user/majoco21/...59005086004583381498

Hier zie je ook het chassis.

Hij is "made in New Zealand", maar ik denk dat veel onderdelen zoals de kast en de schaal in Europa gemaakt zijn. En dat het toestel in NZ geassembleerd is.

Pim.
Laatst bewerkt 07 jan 2013 20:53 door Hoedendoosch.

Meer
07 jan 2013 20:35 #26648 door maarten
Hoi Pim,

Je noemt niet waar je hem heb gevonden, maar ik vrees een beetje dat ze daar ook niet de moeite hebben genomen een goede foto van de achterkant met typeplaatje te maken om eventueel de herkomst vast te stellen.

Overigens heeft de Australische Radiola van Nico niets met de Franse fabriek met die naam te maken.

Meer
07 jan 2013 19:59 - 07 jan 2013 20:02 #26644 door Ouwe Schipper
Wel als 't dan toch over het andere eind van de wereld gaat.....
Dezer dagen ben ik me gaan bemoeien met een RADIOLA die in en voor Australië is gemaakt. Kijk maar naar de foto van de stationsnamenschaal:

Waarop je kunt zien dat de MG band 4 verschillende regio's bevat; afhankelijk van de regio waar die radio gebruikt wordt. Moet van vóór WO2 zijn, want in de tijdzone- tabel links staat "dutch E.Ind." vermeld, het tegenwoordige Indonesië
Vonnik nogal apart, heb er al een neef over geraadpleegd die in Queensland woont
Nico
Bijlagen:
Laatst bewerkt 07 jan 2013 20:02 door Ouwe Schipper.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 jan 2013 18:47 #26637 door Hoedendoosch
Aparte Plano: Nieuw Zeelandse B5Z97A werd gestart door Hoedendoosch
Hi,

al surfend kwam ik deze aparte plano tegen: De B5Z97A. Made in New Zealand. De kast is precies dezelfde als bijvoorbeeld de B5X94A. Wellicht geproduceerd in Europa en verscheept naar Nieuw Zeeland.
Doet me denken aan het prototype dat ik jaren geleden had: de B5X97A. Andere schaal. maar waarschijnlijk zelfde techniek.

Groeten,
Pim.

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena