Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B5X62A

Meer
06 jan 2013 11:11 - 06 jan 2013 11:22 #26573 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Philips B5X62A
Hallo Danny,

Het is idd een leuk toestel, jouw Philips.

Ik heb een soortgelijk model : de B5X74A. Model van een jaar later dan het jouwe :

Het Philips "embleem" is een soort doorzichtige transfer.

Als die eraf is kun je misschien een sticker met dezelfde goudkleurige letters ergens vinden
of laten maken.

Er zijn ook modellen van dit type radio die een metalen "Philips" plaatje op het front hadden.
Zie mijn model op de foto : Wellicht ook nog een optie.

Het hoge/lage tonenknopje is wel te vinden.
Misschien kun je een oproepje op het buurforum (NFOR) doen.
Ik weet dat daar zéker mensen zijn die dit in de knoppenbak hebben liggen.

Succes,
Gino

Als het oud is is het leuk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 jan 2013 11:22 door Gino.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 jan 2013 10:37 #26571 door John Hupse
Beantwoord door John Hupse in topic Philips B5X62A
>>>Hopelijk is dit genoeg reden om op het forum te mogen verblijven en wat te kunnen posten.

ja hoor, dat mag vast wel!

Ik begrijp uit je verhaal dat je graag wat meer wilt weten over het repareren van jouw oude radio. Tegenwoordig is daar een prima cursus voor, die via internet kan worden gevolgd en door iedereen met gezond verstand is te volgen.

>>>vermoedelijk is hij nog gevuld met de onderdelen anno 1956.....

Als het goed is wel. Nog even een tip: wanneer een radiotoestel af en toe spontaan begint te kraken, te ruisen of te brommen is er meestal sprake van een vervuild kontakt. Het is dus niet nodig om het gehele binnenwerk van jouw toestel te gaan vervangen omdat dit uit 1956 is. Hier zie je het binnenwerk van een veel ouder (vooroorlogs) radiotoestel dat toch nog uitstekend speelt, met het originele binnenwerk:

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
06 jan 2013 06:52 #26570 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips B5X62A
Goede opmerking van Cees, test ook de MG en PU ingang en wat doet de radio dan. Verder zou ik i.p.v. de ingebouwde antenne een externe antenne gebruiken, Een flink stukje draad geeft al een verbetering.

Henk

Meer
05 jan 2013 22:52 #26566 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B5X62A
Barst er een hevig gebrom en geruis los.
Tsja dat kan hééél veel verschillende oorzaken hebben.
Dus een diagnose op afstand is daarom niet mogelijk.
Lokaliseren dus. Zit het alleen in het LF versterker deel?
Dat kun je uit proberen door hem op Pick up te zetten.
Is dat er dan ook, dan zit het dus in de versterker of de voeding.
Vr gr Cees.

Meer
05 jan 2013 21:31 - 05 jan 2013 21:33 #26551 door Bodemjager
Philips B5X62A werd gestart door Bodemjager
Bij deze dan mijn 1e echte post betreffende een buizenradio op dit forum.
Op het oude forum heb ik ook wel wat tips gehad, maar het is er niet van gekomen om actie te ondernemen.
Nieuw jaar, nieuwe kansen dacht ik zo.

Het betreft een Philips B5X62A uit 1956 welke ik 2 jaar geleden voor een zacht prijsje heb gekocht van een ouder echtpaar hier in de buurt.

http://www.analogaudio.nl/index.php?action=dlattach;topic=12841.0;attach=22455;image

De radio ziet er naar mijn mening erg netjes uit, slechts enkele kleine plekjes politoer beschadigd onder de plano toetsen.
Het knopje voor de hoge tonen mist het goudkleurige dopje en de merknaam Philips is helaas niet zo goed meer zichtbaar. :(
Heeft deze er opgeschilderd gezeten met goudverf? (domme vraag misschien) en is dit nog te herstellen?

Ontvangst is niet echt geweldig te noemen, vermoedelijk is hij nog gevuld met de onderdelen anno 1956.....

Zoals jullie misschien al gelezen hadden in mijn voorsteltopic (en anderen die mijn kortstondige activiteit op het "oude" forum zich nog herinneren) hebben kunnen lezen, heb ik helaas geen verstand van techniek.
Dat maakt echter niet dat ik toch wel gefascineerd ben door prachtige buizenradio's.
Hopelijk is dit genoeg reden om op het forum te mogen verblijven en wat te kunnen posten.

De Philips B5X62A staat nu dus voornamelijk als decoratiestuk in mijn huiskamer, maar hij verdiend het om goed te kunnen spelen.

Ik heb hem momenteel aanstaan op Radio 4, maar af en toe barst er een hevig gebrom/geruis los.
Misschien een wat rare omschrijving, maar het klinkt als een flinke regenstorm :-(

Mochten er meer foto's nodig zijn (van de binnenzijde?) dan kan ik deze natuurlijk op verzoek plaatsen.
Afgaande op mijn verhaal is er misschien geen diagnose te stellen wat de oorzaak van het matig functioneren kan zijn.

Hopelijk is dit topic een leuke 1e bijdrage van mij op dit forum

Gr. Danny R.

gr. Danny
Laatst bewerkt 05 jan 2013 21:33 door Bodemjager.

Gemaakt door Kunena