Radio's van 1950 tot 1970
Restauratie BD663A
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
16 aug 2012 19:23 #20458
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Restauratie BD663A-Klankregistor
De radio heeft een klankregister. Het bestaat uit een unit aan de voorzijde van de radio met 3 keuze schakelaar en een hoge en lage tonen regeling. De benaming klankregister was duidelijk van Grundig afgekeken. In combinatie met het BI-Ampli en OTL systeem is de klank ongelooflijk goed.
In mijn radio waren de touwtjes voor de gordijntjes afgebroken. ook de Preh potmeters liepen niet geweldig. Het geheel was erg smering, Dus besloten het geheel te demonteren en te reviseren.
restauratie foto's
In mijn radio waren de touwtjes voor de gordijntjes afgebroken. ook de Preh potmeters liepen niet geweldig. Het geheel was erg smering, Dus besloten het geheel te demonteren en te reviseren.
restauratie foto's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 aug 2012 18:00 #20355
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Restauratie BD663A- vervolg.
Niet zo veel tijd gehad vandaag, toch nog even wat poetswerk gedaan. ook de afstem condensator voor de MG loopt niet lekker. De soldeer of las verbinding op de as is los. Ik ga deze vervangen door een andere.
Het chassis ziet er alweer behoorlijk uit. Onderzijde kan nu aan gewerkt worden.
Het chassis ziet er alweer behoorlijk uit. Onderzijde kan nu aan gewerkt worden.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 aug 2012 19:41 #20332
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Restauratie BD663A
Hallo Lee, De meeste zaten al niet zo vast, dus een beetje voorzichtig trekken. 2 zaten nog behoorlijk gelijmd. met een injectiespuitje druppel ik dan 1 druppel thinner op het asje en laat het op de lijm lopen. Dan komt de knop er gelijk af en deponeer ik direct in een alcohol\water mengsel. Doe je het niet snel genoeg dan lost de knop op. Ze liggen nu lekker te weken in een schoonmaakmiddel W5 van de Lidle.
13 aug 2012 19:21 #20329
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Restauratie BD663A
Henk,
Hoe heb je de druktoetsen er netjes afgekregen ?
Lee
Hoe heb je de druktoetsen er netjes afgekregen ?
Lee
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 aug 2012 19:17 #20327
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Restauratie BD663A- volume regelaar
Ondertussen is de radio redelijk schoon. Soms zitten delen in de weg,o.a de volumeregelaar. Deze is voorzien van meerdere extra lopers en van het fabrikaat Preh. Dus dat zit goed. Ik heb het geheel gedemonteerd, inclusief de constructie van de schaalplaat, strooischerm, schaallampjes, EM buis en heb dat gedeelte voorzien van nieuwe condensatoren, weerstanden en gelijk de gehele omgeving gereinigd met Ammoniac, en Iso propyl Alcohol. Hierbij de impressie.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 aug 2012 19:12 #20326
door hkruis
Restauratie BD663A werd gestart door hkruis
Tussen de bedrijven door begonnen met de restauratie van een Duitse Philips Capella BD663A. Hetzelfde chassis is ook geleverd in de Aristona SA5029A en het meubel 8044.
De radio is een Bi-Ampli - OTL uitvoering met 4 x de EL86 als eindbuizen en 5 luidsprekers. Bijzonderheden aan de radio is het klangregister. De gehel tooncorrectie worden hiermee geregeld en is een min of meer zelfstandige unit die met een noval aansluiting verbinding maakt met de radio.
Ook heeft de radio aan de achterzijde alle noodzakelijke meet- en afregel aansluitingen op busjes uitgevoerd. Ik heb 2 x de BD663A staan en 1 x de SA5029A. 1 exemplaar stond al een tijdje als werkplaatsradio te spelen. De radio gaf ook zonder enige revisie al een goed klankbeeld. Er mankeerde toch wel het een en ander aan.
Deze radio uitgekozen om geheel te restaureren als showobject op HiQ-HiFi beurs tijdens de NVHR dag in Oktober. Ik maak een volledig verslag asls foto- en als presentatie file (PPT)
Hier plaats ik af en toe een paar foto's, ter info.
De radio is bijzonder smering, dus daar maar mee begonnen. Hier een impressie.
De radio is een Bi-Ampli - OTL uitvoering met 4 x de EL86 als eindbuizen en 5 luidsprekers. Bijzonderheden aan de radio is het klangregister. De gehel tooncorrectie worden hiermee geregeld en is een min of meer zelfstandige unit die met een noval aansluiting verbinding maakt met de radio.
Ook heeft de radio aan de achterzijde alle noodzakelijke meet- en afregel aansluitingen op busjes uitgevoerd. Ik heb 2 x de BD663A staan en 1 x de SA5029A. 1 exemplaar stond al een tijdje als werkplaatsradio te spelen. De radio gaf ook zonder enige revisie al een goed klankbeeld. Er mankeerde toch wel het een en ander aan.
Deze radio uitgekozen om geheel te restaureren als showobject op HiQ-HiFi beurs tijdens de NVHR dag in Oktober. Ik maak een volledig verslag asls foto- en als presentatie file (PPT)
Hier plaats ik af en toe een paar foto's, ter info.
De radio is bijzonder smering, dus daar maar mee begonnen. Hier een impressie.