Radio's van 1950 tot 1970
B5X72A - Restauratie
11 aug 2012 20:22 #20278
door arjenm
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Beantwoord door arjenm in topic B5X72A - Restauratie
oo :banghead: niet goed gelezen
gr arjen
gr arjen
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 aug 2012 20:07 #20249
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic B5X72A - Restauratie
Beste Arjen,
Die ceramische buisjes zijn de schermroostercondensatoren. We hebben het hier over de schermroosterweerstanden. Die laatste verlopen nogal, als het composiet (Vitrohm) weerstanden zijn. Naar mijn ervaring gebruikt Philips bij /19 uitvoeringen wel goede weerstanden. Waarom begrijp ik niet. Die ceramische buisjes geven inderdaad zelden problemen.
Groeten,
Peter
Die ceramische buisjes zijn de schermroostercondensatoren. We hebben het hier over de schermroosterweerstanden. Die laatste verlopen nogal, als het composiet (Vitrohm) weerstanden zijn. Naar mijn ervaring gebruikt Philips bij /19 uitvoeringen wel goede weerstanden. Waarom begrijp ik niet. Die ceramische buisjes geven inderdaad zelden problemen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
10 aug 2012 19:32 #20246
door arjenm
mvg arjen meulmeester
Beantwoord door arjenm in topic B5X72A - Restauratie
hoi henk lekker bezig 
wat ik me af vraag die schermrooster weerstanden zijn toch vaak van die keramische buisjes die gaan toch bijna nooit kapot of zijn dat ook van die teer knollen
gr arjen
wat ik me af vraag die schermrooster weerstanden zijn toch vaak van die keramische buisjes die gaan toch bijna nooit kapot of zijn dat ook van die teer knollen
gr arjen
mvg arjen meulmeester
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 aug 2012 18:01 - 08 aug 2012 18:02 #20131
door hkruis
B5X72A - Restauratie werd gestart door hkruis
Vanmiddag werd er ook nog een B5X72A binnen gebracht. De kast is in prima conditie. De volgende problemen zijn aanwezig;
Radio speelt niet.
Afstemming werkt niet
EM 80 werkt niet
Na uitkasten en schoonblazen gelijk maar aangepakt en de condensatoren alsmede schermrooster weerstanden vervangen. De afstemming weer werkbaar gemaakt door het aandrijfasje uit te bouwen en het rubber wiel weer vast te lijmen. Tevens mechaniek goed schoon gemaakt en gesmeerd. Ook de knoppen en schaal gereiningd.
De ECC85, EM80 en de EABC80 bleken naar de eeuwige jachtvelden. Deze vervangen door goede exemplaren. De radio speelde weer, echter op de FM met de nodige vervorming. Dit bleek een kwestie van het afregelen van de FM disciminator.
Nu alleen nog even de knoppenkasten en potmeters nazien.
Mooi stukje werk Peter. Nooit geweten dat6 je zo goed kon poetsen. :thumbsup:
Radio speelt niet.
Afstemming werkt niet
EM 80 werkt niet
Na uitkasten en schoonblazen gelijk maar aangepakt en de condensatoren alsmede schermrooster weerstanden vervangen. De afstemming weer werkbaar gemaakt door het aandrijfasje uit te bouwen en het rubber wiel weer vast te lijmen. Tevens mechaniek goed schoon gemaakt en gesmeerd. Ook de knoppen en schaal gereiningd.
De ECC85, EM80 en de EABC80 bleken naar de eeuwige jachtvelden. Deze vervangen door goede exemplaren. De radio speelde weer, echter op de FM met de nodige vervorming. Dit bleek een kwestie van het afregelen van de FM disciminator.
Nu alleen nog even de knoppenkasten en potmeters nazien.
Mooi stukje werk Peter. Nooit geweten dat6 je zo goed kon poetsen. :thumbsup:
Laatst bewerkt 08 aug 2012 18:02 door hkruis.