Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

b7x72a>>>>pickup

Meer
12 jun 2012 16:10 #18253 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: b7x72a>>>>pickup
Arjen

de musikus zal wel kunnen op je radio
daar moetje de 5 polige stekker voor gebruiken
vermoedelijk als ik mij niet vergis pen 1-2-4
en 1+4 doorverbinden voor mono
aan de uiteinde van de kabel zet je de banaan stekers aan
voor je Radio
sluit wel je boxen aan maar houd de volume regelaar op nul
zonderboxen kun je de versterker beschadigen of opblazen als de volume open staat en geen boxen aan zit daar kunnen transistors niet tegen
succes

René Daemen

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jun 2012 04:57 #18240 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic Re: b7x72a>>>>pickup
hallo rene het is ook maar om uit te proberen ik heb ook nog en telefunken musikus v 107
ik weet niet hoe oud die is heeft wel 2 naaldjes die kun je om draaien
die heeft apparte aansluiting voor de boxen
zie foto
gr arjen en bedankt

Rene Daemen schreef : Ik heb even een opmerking
er is een zekere kans dat hier in een MD element zit
deze zal op de radio bijna geen signaal geven
dus moet er een MD voorversterker tussengezet worden
of kijken voor een oudere pickup met een kristal elementje= 1 met 2 naalden
als ik heel eerlijk ben staat een jaren 50 speler er leuker bij dan een 70jaren apparaat
het kan wel mits een aanpassing met een voorversterker er tussen

Succes

René Daemen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Bijlagen:

Meer
11 jun 2012 20:07 - 11 jun 2012 20:11 #18223 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: b7x72a>>>>pickup

Ouwe Schipper schreef : Je bent toch abuis Soundman
Er staat: "Als je in de plug kijkt zoals op de foto: Met de klok mee tellend krijg je 3- 5- 2- 4- 1"
In de nummering zoals jij aangeeft zijn 1 en 4 verwisseld. Zie wat ik zelf nog even gecheckt heb aan een 5 polig DIN chassis deel, gezien aan de kant van de soldeerlipjes:

Die pennen 1 - 2 - 3 waren de oorspronkelijke, dienend voor een grammofoon; 4 & 5 zijn er naderhand bijgekomen toen de tapedecks met hun opname en weergave signalen door één connector werden aangesloten.
Nico

Nou een beetje dan, inderdaad 35241, het is een tikfout en de correctietijd was voorbij toen ik het zag.
Overigens heb ik niet de ligging van de pennen aangegeven, maar de nummering, die staat bij de pennen. Die is hoe je het ook bekijkt altijd goed, zowel voor de steker als de contra.
In het monotijdperk is er wel wat variatie geweest in aansluiten, maar doorgaans was bij de driepolige plug ook al standaard pen 3 voor weergave en pen 1 voor opname. Reeds in de tijd van de Gundig TK20 recorders, waarvan we er echt honderden verkocht hebben, hadden we de aanbieding voor de klant, dat de radio werd aangepast met een recorderaansluiting en dat was toen de driepolige plug. Onze klanten hoefden dus niet met de microfoon voor de luidspreker van de radio te zitten om op te nemen en tijdens de opname mocht je ook gewoon praten. Dat was in veel huiskamers wel anders. Ja we hadden een eigen TD. Ik weet ook nog hoe de aansluiting eruit zag. Vanaf de detector, dus voor de volumeregelaar en de radio/pu schakelaar werd pen 1 aangesloten met een weerstand van 1M ohm, soms met een weerstand van 100 K ohm van pen 1 naar aarde. Pen 3 werd aangesloten op het punt waarop ook de pick-up aansluiting zat, soms met een weerstand om de pu of recorder niet kort te sluiten als een van de twee in de stopstand stond. Later waren in elk geval de meeste duitse toestellen voorzien van een din aansluiting. De enige die eigenwijs was, was Philips. Overigens was dat geen probleem, want als je een Philips recorder demonstreerde en daarna de TK 20, was het snel bekeken. Grundig noemde zich de aristocraat onder de bandrecorders en dat maakten ze waar ook.

Soundman2
Laatst bewerkt 11 jun 2012 20:11 door soundman2.

Meer
11 jun 2012 19:23 #18216 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic Re: b7x72a>>>>pickup
hoi bedankt,zo gaat het lukken
gr arjen

hkruis schreef : Arjan, zoals Soundman al aangeeft

Pin 2 = de aarde, contraplug
Pin 3 en 5 worden aan elkaar geknoopt

Pin2 gaat in de aarde van je radio, banaanstekker
en de combi 3 en 5 in de andere plug, banaanstekker

Als je een 3 polige contraplug koopt heb je niets met de ander 2 van doen.

Het mooiste is een 2 aderige kabeltje +afscherming en netjes op de contraplug solderen en knoop de signaaladers bij de banaanstekker aan elkaar.

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Meer
11 jun 2012 19:17 #18213 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: b7x72a>>>>pickup
Ik heb even een opmerking
er is een zekere kans dat hier in een MD element zit
deze zal op de radio bijna geen signaal geven
dus moet er een MD voorversterker tussengezet worden
of kijken voor een oudere pickup met een kristal elementje= 1 met 2 naalden
als ik heel eerlijk ben staat een jaren 50 speler er leuker bij dan een 70jaren apparaat
het kan wel mits een aanpassing met een voorversterker er tussen

Succes

René Daemen

René Daemen

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
11 jun 2012 18:49 #18206 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: b7x72a>>>>pickup
Arjan, zoals Soundman al aangeeft

Pin 2 = de aarde, contraplug
Pin 3 en 5 worden aan elkaar geknoopt

Pin2 gaat in de aarde van je radio, banaanstekker
en de combi 3 en 5 in de andere plug, banaanstekker

Als je een 3 polige contraplug koopt heb je niets met de ander 2 van doen.

Het mooiste is een 2 aderige kabeltje +afscherming en netjes op de contraplug solderen en knoop de signaaladers bij de banaanstekker aan elkaar.

Gemaakt door Kunena